Hoofdmenu

Mahi's Vitrine

Gestart door Mahi, juni 16, 2016, 02:54:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Mahi

Dit was mijn eerste poging met de procureur in tweeën gesneden een deel in is 40 % ingedroogd, de ander moet nog even wachten.
de smaak was erg goed het vlees vond ik nog vrij mals/sappig maar ja ik vergelijk het met gedroogde worst, ik heb geen andere referentie.
De zelf aangebrachte schimmel van een salami proef je hier heel goed in terug , misschien een lucky shot of je vind je eigen product altijd het lekkerst,
maar ren morgen toch ff langs de slager want deze is zo op :)
Nu komen er nog wat andere stukjes achteraan maar ja er gaat toch wel wat wachttijd in zitten in zo'n stukje vlees  W!nk

stuk procureur in varkensdarmvel in rollade net.


De schimmelkuur is aangeslagen!


Het grote genieten is begonnen  :-)))

BertM

Citaat van: carel op juni 15, 2016, 09:10:32 PM
Nee Bert,  dat zijn runderzakeinden. Cal 125  Je moet alleen bellen want ze hebben ze niet op de site staan
Aha vandaar, zag alleen collageen darmen op de site.

BertM

@mahi   Ziet er top uit, geniet ervan!

carel

Ziet er lekker uit . Die van mij zit op 25% nu. Heb al wel stukje geprobeerd. Maar bij die van mij sla je stijl achterover van de kruidnagel. Moet dat nog ff bestuderen hoe dat kan.

Mac

#4
Ziet er heel mooi uit Mahi  C00L

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Mahi

Ging wel een beetje off topic inderdaad  :-))) , bedankt voor het overzetten.

BertM

Heb je de varkensvellen goed nat gemaakt?
Weet dat heel veel mensen problemen hadden met (ongewenste)schimmel bij gebruik van vellen, die van jouw ziet er perfect uit.
Ik heb zelf de vellen (nog) niet gebruikt voor een coppa.

Mahi

Ik had het vel wel enigszins op maat geknipt dus gewoon een dun laagje eromheen gevouwen en door het rollade net wordt het aangedrukt, ik heb het wel daarna een paar minuten gewenteld in water met de schimmelcultuur, omdat ik als er schimmel op zou komen het wel degene was die ik zelf wilde   :-)
Dus het vel is wel nat geworden, en daarna gewoon opgehangen in 90% luchtvochtigheid.
Het eerste stuk was goed en de smaak had wel wat weg van fuet waarschijnlijk door de schimmel, toen ik verder ging snijden was er naar mijn idee toch nog iets teveel vocht aanwezig dus weer opgehangen en laat hem toch nog ietsje verder indrogen.

Mahi

Voordat deze weer op is toch nog maar even een foto gemaakt  :-)))
Met die varkensvellen gaat het bij mij toch wel prima, ik dacht ook gooi er maar een eigen schimmel op
hoef ik me geen zorgen te maken dat er een andere wellicht niet gewenste schimmel gaat groeien.

De eerste foto zoals die na het drogen klaar was, en de 2e foto nadat deze eerst gevacumeerd is geweest
vandaar dat er wat schimmel mist en er wat donkere plekken zichtbaar zijn.
Ik had me wel afgevraagd of het wel mogelijk zou zijn om een coppa te maken met deze wisselende en soms hoge temperaturen.
Maar gelukkig is het allemaal goed afgelopen en veel geleerd.
Behalve het stoeien met het zakeind vind ik het persoonlijk niet verkeerd en dit ga ik zeker nog een doen maar ga dan toch maar even na de zomer beginnen.
Qua uitstraling is een zakeind natuurlijk wat authentieker, maar de smaak met varkensvellen is er zeker niet minder om.




BertM

Nu krijg ik zin aan Coppa  W!nk

Ziet er goed uit hoor!
Iets dunner snijden, is het nog lekkerder.  :-) :-)

Mac

Prachtige Coppa Mahi  C00L
Idd wat Bert zegt, zo dun mogelijk proberen te snijden. (ik voel een snijmachine op een verlanglijst komen te staan  :-))) )

Als je een product met schimmels strak vacumeert, dan kan de schimmel slijmerig gaan worden.
Weet niet 100% zeker natuurlijk (het kan ook door het oppakken e.d. komen), maar daar zouden de donkere plekken een voorbode van kunnnen zijn.

Als ik een coppa strak vacumeer (om het vocht her te verdelen), dan verwijder ik het zakeind met schimmel.
En als ik hem inpak voor een klant (gebeurt niet veel maar toch), dan vacumeer ik het heel losjes.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Tjoepie

Ziet er zeker super uit!!! Ik lust wel een (dun) plakje  Sm*g

Mahi

Citaat van: Mac op juli 27, 2016, 08:59:34 PM
Prachtige Coppa Mahi  C00L
Idd wat Bert zegt, zo dun mogelijk proberen te snijden. (ik voel een snijmachine op een verlanglijst komen te staan  :-))) )

Als je een product met schimmels strak vacumeert, dan kan de schimmel slijmerig gaan worden.
Weet niet 100% zeker natuurlijk (het kan ook door het oppakken e.d. komen), maar daar zouden de donkere plekken een voorbode van kunnnen zijn.

Als ik een coppa strak vacumeer (om het vocht her te verdelen), dan verwijder ik het zakeind met schimmel.
En als ik hem inpak voor een klant (gebeurt niet veel maar toch), dan vacumeer ik het heel losjes.

Mac

IK heb hem maar een paar dagen gevacumeerd, gelukkig niet slijmerig geworden, maar wel een goede tip om het zakeind en in mijn geval dan het vel te verwijderen.
De donkere vlekken is niets ernstigs in ieder geval het vel, is zo dun dat je op plekken waar de schimmel weg is gewoon het wat donkerdere vlees erdoor heen ziet wellicht door wat vet dat het zichtbaarder word.
Ja snijmachine heb ik al over lopen denken, maar dan heb ik weer een apparaat in huis en helaas maar een heel klein keukentje dus gewoon nog maar ff met het mes  :-)))