Venkel rode wijn en citroen tijm worstjes

Gestart door Tjoepie, augustus 16, 2016, 12:37:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tjoepie

Op verzoek van @BertM de 2 recepten van de worstjes die ik vorige week gemaakt heb. Recepten zijn, als ik het goed heb, van Brandt & Levie.

De verhouding voor verse worst is 25% vet vlees (bijvoorbeeld varkensbuik) en 75% mager vlees (bijvoorbeeld varkensschouder).
Om het vlees op smaak te brengen kun je vocht, kruiden en specerijen gebruiken. De volgorde van toevoegen is belangrijk voor de kwaliteit van de verse worst.
Volgorde van toevoegen:
1. Vocht
2. Droge kruiden en specerijen met zout
3. Verse kruiden

Venkel Rode wijn:
INGREDIËNTEN VOOR 1 KILO VLEES
4 THEELEPELS FIJN ZEEZOUT
HALVE THEELEPEL NOOTMUSKAAT
2 THEELEPELS ZWARTE PEPER GROF GEMALEN
5 THEELEPELS VENKELZAAD
2 TEENTJES VERSE KNOFLOOK
HALF GLAS RODE WIJN

Citroen Tijm:
INGREDIËNTEN VOOR 1 KILO VLEES
4 THEELEPELS FIJN ZEEZOUT
HALVE THEELEPEL NOOTMUSKAAT
5 THEELEPELS GEDROOGDE TIJM
2 THEELEPELS ZWARTE PEPER GROF GEMALEN
2 THEELEPELS CITROENSCHIL FIJN GERASPT
1 TEENTJE VERSE KNOFLOOK
HALF GLAS WITTE WIJN

Mac

Leest goed weg Tjoepie, maarehhhh...............geen lekkere plaatjes  :-(

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Tjoepie

Hmm, das waar. De worstjes hebben we gemaakt voor afgelopen zaterdag. Een verjaardag van mijn bbq maat. Die verjaardag begon echter al om 15 uur. Dus tegen de tijd dat de BBQ aanging had ik al teveel biertjes op om er nog aan te denken om foto's te maken  :-)))
Volgende keer maak ik foto's!

Leon

De citroen thijm worstjes hier ook gemaakt. Wel lekker maar de witte wijn vond ik wat overheersend.

Een tip van mijn slager (en meester worstmaker), breng wijn eerst boven de 60 graden om de alcohol te verdampen en laat het dan afkoelen. Meng het daarna door het worstdeeg.

Alcohol kan een wat raar mondgevoel geven dus het is beter dit er uit te laten verdampen.

Ik heb dit geprobeerd met de appel/salie worst met Calvados van Brandt en Levie en ik moet zeggen dat deze worstjes zachter waren.

Volgende keer probeer ik het weer met Citroen-Tijm worstjes.

Tjoepie