Ralph's ombouwkastje - Mycodo & Raspberry Pi

Gestart door ralphknoops, maart 04, 2018, 03:38:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

ralphknoops

Mijn eerste poging tot het maken van een droogkast.

Nadat ik de website van Mac had gelezen ben ik vrij snel op DealExtreme wat spulletjes gaan bestellen (controllers e.d.).
Toen ik me nog verder ben gaan verdiepen (ook op dit forum) kwam ik eigenlijk, vind ikzelf, bouwprojectjes met Arduino/Raspberry PI tegen.
Aangezien ik dit al een tijdje wilde proberen ben ik uiteindelijk hiervoor gegaan.

Toch maar eens wensen opgeschreven:
- Ik wil worsten kunnen drogen en kunnen agen
- Ik wil een webinterface waarmee ik dus altijd en overal mijn installatie kan monitoren en dingen uit of aan kan zetten.
- Ik moet nog kunnen uitbreiden.

De volgende keuze: ga ik zelf software schrijven of ga ik het e.e.a hergebruiken. Ik zit zelf in de IT maar ken mezelf. Zelf iets goeds neerzetten gaat veel tijd kosten. Aangezien ik snel aan de slag wil met worsten maken en drogen toch maar eens kijken wat er zoal beschikbaar is.

Op dit forum kom ik Cellarwarden (https://github.com/craigmw/CellarWarden) tegen en elders (dacht ik) ben ik Mycodo (https://github.com/kizniche/Mycodo) tegengekomen.
De keuze was vrij snel gevallen op Mycodo. Waarom?

- Het project wordt nog verder doorontwikkeld.
- Mycodo ziet eruit alsof het goed is opgezet, veel verschillende opties waarmee je van alles kan bereiken. Van origine gebouwd om champignons te kweken maar nu gebruikt voor van alles en nog wat (o.a. droogkast controller maar ook sousvide koken - nog een projectje :))
- De main developer luistert naar wat andere willen en is erg actief bezig
- Het smoelt beter dan Cellarwarden :).

Omdat ik het zo'n tof project vind, ben ik voor Mycodo de NL vertaling aan het maken. Waar ben ik aan begonnen ;). Gelukkig zit ik nu op 90%, na 6 uur vertalen.

Stappenplan:
1. Raspberry PI Zero W headless (zonder monitor) aan de praat krijgen en configureren.
2. Mycodo Installeren op de PI
3. Losse testjes: Sensor testen, Fan testen, Relais testen (lamp aan/uit schakelen)
4. Alles installeren op een houten bord en de zaken in de koelkast op orde maken.
5. Configureren Mycodo (Functie maken)
6. Toepasselijke "Dry run"
7. Bij succes, verder afmonteren (kabels netjes maken enzo)
8. Worstjes testen :)

Aangezien ik niet echt een DHZ-er ben moet ik even kijken wat ik allemaal heb liggen qua tools en materiaal. Dit is niet veel. Gelukkig heb ik een kameraard die wel wat tools heeft liggen zoals een soldeerbout. Uitgangspunt is dat ik het zelf zo veel mogelijk wil bouwen, daar leer je immers het meeste van. Ik heb weinig verstand van elektra, dus daar moet ik me ook eerst even goed op inlezen.

Wat had ik nodig om het aan de praat te krijgen (ik post nog wel een keer een nette lijst met linkjes):
- Koelkast (ik heb een inbouw van Marktplaats gekocht)
- Raspberry Pi Zero W (RPI)
- Geheugenkaartje voor in de RPI
- DHT22 sensor, temp en luchtvochtigheid in 1 (op internet genoeg te vinden hoe aan te sluiten)
- Aansluitkabeltjes voor GPIO
- Terrariumlamp
- Wandcontactdozen (3x)
- PC Fan inclusief PC fan controller (draaiknop voor langzamer/sneller)
- 4 kanaals Relais (om apparaten, evt via WCD, aan en uit te schakelen)
- Verschillende aansluitmateriaal (kabels, krimpkous, schroeven)
- Breadboard is wel erg handig om te testen, ook voor toekomstige andere zaken, maar niet noodzakelijk
- Voor een nette afwerking (Installatiebehuizing, montageplaat, montagemoertjes, verbindingsdoos, lasklemmen)

Mycodo
Vanuit Mycodo ga ik dus meten en alles aansturen (lamp, koelkast, fan, luchtbevochtiger). Er zit een PID controller in dus die ga ik gebruiken om de temperatuur (lamp en koelkast) te regelen. Daarnaast zal ook de luchtvochtigheid vanuit dezelfde sensor worden gemeten.
Via Mycodo kun je ook soort van programma's maken waarbij je 2 dagen een bepaalde temp en luchtvochtigheid aanhoud en de dagen erna een andere. Vrij nuttig voor worsten.

Hoever sta ik nu?
Ik ben nu bij stap 4. Alle voorgaande stappen verliepen verre van vlekkeloos.
Voor stap 1 "Raspberry PI monitorloos (headless) draaien" heb je al linux kennis (had ik niet) nodig. Na veel uitzoekwerk werkt deze nu headless. Daarnaast het configureren zodat alles vanaf buitenaf beschikbaar komt vanuit een router achter een KPN router was ook al een uitdaging. Het installeren van Mycodo verliep uitermate simpel. Er staat gewoon een guide op de Mycodo GitHub, alles werkt perfect. Regelmatig komen er updates/upgrades uit, het upgraden is ook een fluitje van een cent. Dit kan gewoon in de web interface.
Ik ben nu een paar weekjes met Mycodo aan het testen en het werkt allemaal top moet ik zeggen. Het enige waar ik me soms aan irriteer is dat het soms lang duurt om een pagina te laden. Dit komt niet door Mycodo maar door de RPI zero, deze is niet zo heel snel. Als deze RPI stuk gaat, koop ik me een upgrade :).
Ik ben op dit moment een dryrun aan het doen. De ingebakken PID controller ben ik nu aan het testen ben. Het valt me niet tegen. Er is wel al een terrariumlamp gesneuveld, waarschijnlijk door het vele schakelen. Daarom heb ik nu de minimale aan en minimale uitduur van de lamp op 30 seconden gezet. De koelkast laat ik nog niet runnen, het koelt in de garage al hard genoeg af.

PID instellingen op het huidige moment.

Schermafbeelding 2018-03-04 om 14.55.35
In onderstaand screenshot zie je dat hij redelijk goed de temp regelt, ik gebruik op dit moment alleen de P (van de PID).

[/url]Schermafbeelding 2018-03-04 om 14.55.00

Als dit werkt ga ik nog even met de luchtvochtigheid aan de slag. Zodra dit werkt, ergens deze week afmonteren en dan de echte test.

Uitbreidingen voor de toekomst
- Ik heb nog een temperatuur en luchtvochtigheids sensor die ik buiten de koelkast wil plaatsen. Ik moet nog even gaan kijken wat ik hiermee doe. Denk dat ik hier uiteindelijk wel interessante dingen met kan doen.
- Ik heb twee gewicht sensoren waar ik dus een haak aan wil maken. Hiermee zou ik dus het gewichtsverlies willen gaan monitoren. Ik ga met een andere Pi de nieuwe features testen.
- Ik heb ook net een USB camera gekocht. Hiermee kan ik op elke moment van de dag kijken hoe het gaat met precious cargo , een timelapse maken of gewoon foto's of video's maken. Ik moet even kijken of ik de koelkast lamp hiervoor kan gebruiken.

Bevindingen:
- Mycodo icm een RPI zero W is niet heel snel. Superklein inclusief Wifi maar wat minder krachtig. Dat merk je wel, duurt even voordat sommige pagina's worden geladen. Ik vind het nog niet heel irritant.
- Mycodo rebooten zorgt soms nog voor problemen.

Vragen die ik nog heb:
- Luchtverplaatsing is al veel over geschreven. Wat zijn de ervaringen (ook qua plaatsing). Ventilator boven of beneden? Ventilator vaak aan of minder vaak aan.

Nu nog even een mooi worstje gaan uitzoeken om mee te beginnen. Tips zijn welkom :).




ralphknoops



BertM


Neal

Woow! Heel vet! Dit is echt next-level.
Ik volg graag je project!

ralphknoops

#5
Thanks Neal en Bert!

Korte update:
Eerste test vond ik prima gaan. Je kan tot in den treuren de PID controller gaan tunen maar ik vind het even prima zo. Doel temp was 16 graden en hij schommelt netjes rond de 16 graden.
Morgen ga ik even de luchtvochtigheid testen.
Morgen nog wat kabels netjes afmonteren en wat roostertjes plaatsen. Daarnaast nog even wat maken om de worsten aan te hangen.
Daarna een programma in elkaar zetten voor de "fermenteer" stand.

Vrijdag ga ik aan de slag met de eerste worsten...
Ik wil beginnen met Fuet:
http://www.charcuterie-worst.nl/forum/index.php/topic,154.0.html

DennisH

Hoi Ralph mooi project!
Ik wil dezelfde basis maken, dus ik ga je project volgen!

ralphknoops

Gisteren uiteindelijk nog wat stapjes kunnen maken.
1. Kabels een beetje netjes wegwerken (tape ;)) en de in- en uitlaten wat netter afwerken. Ben wat huiverig om alles al mooi weg te werken, wanneer ik dadelijk er nog iets aan wil veranderen.




2. De camera even snel testen aangezien ik hiervoor alles binnen heb. Helaas werkt deze USB camera (Microsoft Lifecam) niet heel mooi. Is ook te mooi om waar te zijn. Camera er weer uitgehaald en binnen verder testen :). Even kijken wat ik hieraan kan tunen. Ook nog niet de gewenste resultaten.

3. Testje luchtvochtigheid ging best wel ok. Binnen een paar minuten tikte hij de 70% al aan, daarna zwakte het wat af. Ik vermoed dat wanneer de temperatuur wat hoger is, dat deze nog verder omhoog schiet.



4. Ook ben ik verbruikstaatjes tegengekomen in Mycodo. Je moet in de webinterface een aantal dingetjes instellen zoals kosten per Kwh en dan kan hij bijvoorbeeld maandelijks een verbruikstaat uitdraaien. Ben op zich wel benieuwd wat het allemaal aan stroom kost.






ralphknoops

Voorbeeld van de foto gemaakt vanuit Mycodo. Ik heb de USB camera (Lifecam-3000) eerst getest op mijn Macbook, daar werkt hij prima op. Even verder op onderzoek.
Ik heb een tweede Raspberry binnen liggen waar ik nu de camera op heb aangesloten en rustig kan testen.
De eerste sessie staat immers voor de deur.



Vanmiddag einde dag de koelkast even goed poetsen. Wat kan ik het beste gebruiken? Bleek, chloor?


ralphknoops

Beetje pongelen met de fswebcam instellingen en we krijgen steeds beter beeld. Heb gelezen dat je bij deze USB camera niet de eerste frame moet pakken maar bijv de 5e. Daarbij de brightness nog even aangepast naar 20%.

Het scriptje dat werkt voor mijn USB camera:

#!/bin/bash
DATE=$(date +"%Y-%m-%d_%H%M")
fswebcam -S 5 --set brightness=20% -r 1280x720 --no-banner /home/pi/webcam/$DATE.jpg

Resulteert in deze foto:


In Mycodo heb je niet de instelling om frame X (5 in dit geval) te kiezen, dit eens even checken met de developer van Mycodo.

BertM

Bij hogere temperatuur zal je rv omlaag gaan.
Ben benieuwd hoe alles reageert als je de kast gaat vullen.

Tjoepie

Ziet er goed uit, ik ben ook met mycodo bezig, maar ik krijg realtime gewichtmonitoring niet aan de praat :-(
Goed om te zien dat jij er ook mee bezig bent, nu krijg ik ook weer zin om het op te pakken. Ik zal mijn topic ook weer eens updaten!

ralphknoops

@Tjoepie:
Ik had de verkeerde gewicht sensoren besteld. Nu weer andere besteld (zie link) Voor zover ik me heb ingelezen heb je iig nog een andere chip (HX711) nodig om het fatsoenlijk uit te kunnen lezen. https://tutorials-raspberrypi.com/digital-raspberry-pi-scale-weight-sensor-hx711/
Ik heb nu deze besteld op dealextreme. Dus zal wel even duren voordat hij hier is.

Voor wat betreft de camera. De ontwikkelaar heeft de aanpassing die ik voorstelde in de volgende release opgenomen. Mooi dat hij zo actief is!
Daarnaast nog een lamp gekocht die op afstand zou moeten werken op 433 mhz signaal. Het schakelen van appartuur op 433 signaal zit als het goed is ook in Mycodo ingebakken. Hiermee wil ik dus eerst de lamp inschakelen en dat hij daarna een fototje maakt, en vervolgens weer de lamp uitschakelt.

Worst maken is een dag verschoven naar morgen. Morgenmiddag gaat de eerste echte test beginnen. Kan niet wachten  :-)

ralphknoops

Gisteren aan de slag geweest om mijn eerste worsten bij maken. Draaide uit op een fiasco. Had de vleesmolen niet goed gemonteerd (rookie mistake) waardoor al het vlees pulp werd  :-O.
Volgende weekend ronde twee haha.

BertM

Citaat van: ralphknoops op maart 11, 2018, 09:03:50 AM
Gisteren aan de slag geweest om mijn eerste worsten bij maken. Draaide uit op een fiasco. Had de vleesmolen niet goed gemonteerd (rookie mistake) waardoor al het vlees pulp werd  :-O.
Volgende weekend ronde twee haha.
Vlees ook goed koud verwerken ( bijna bevroren)