Wat heb ik allemaal nodig om een droogkast te maken?

Gestart door frankhilgersum, oktober 17, 2017, 09:16:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankhilgersum

Zoals de titel al doet vermoeden is mijn vraag, wat heb ik allemaal nodig om een droogkast te maken? En eigenlijk nog belangrijker, heeft iemand een stappenplan hiervan? Ik heb wat rond geneusd en heb wel een idee wat er ongeveet nodig is maar weet niet of ik overal aan gedacht heb. En wat is het verschil tussen een fermentatiekast en droogkast? Nog een vraag is kun je droogworst ook zonder de droogkast maken? Of moet je de temp en RV ook echt kunnen regelen? Een hoop vragen, dat weet ik maar ik ben een beetje onzeker wat dat betreft.

Gr Frank.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk


Mac

Op mijn blog heb ik de bouw van mijn droogkast omschreven. https://www.macsbbqpit.com/droogkast/

Nu is het inmiddels al weer enkele jaartjes geleden dat ik mijn kast gebouwd heb, en zullen niet exact alle onderdelen meer verkrijgbaar zijn, echter geeft het best wel een basis neer van wat je nodig hebt om een eenvoudige droogkast te maken.
(er zijn meer wegen naar Rome, en dit is er één van)

Een fermentatiekast is in feite hetzelfde als een droogkast (of kan hetzelfde zijn).
Afhankelijk van welk product je wilt maken, bijvoorbeeld een droge  worst, daarbij wil je deze van 1 tot meerdere dagen op een hogere temperatuur en luchtvochtigheid laten draaien, om de starterscultuur, schimmels  e.d. te activeren.

Nu is dat geen probleem als je een lege droogkast hebt, en dan kan je de instellingen zo zetten om dat te regelen, echter als je al producten in je kast hebt hangen, dan gaat dat niet meer. (in dat geval wil je je product ergens anders in fermenteren)

Ik heb daarvoor een kleine koelkast omgebouwd tot fermentatie kast (eigenlijk gelijk aan mijn droogkast, echter zonder ventilatieroosters, en fan)
Er zijn ook mensen die een hokje van wat plastic zakken maken, en doen dit in de badkamer (ivm hogere luchtvochtigheid), en plaatsen daar de producten in voor de gewenste dagen.



ja, je kan zeker worst maken zonder droogkast (Maatje Johan doet niets anders in Zweden), echter is de kans van slagen wel een heel stuk minder met producten die je in een natuurdarm e.d. stopt. (de kans op een verkeerde luchtvochtigheid, en daardoor het dichtslaan van de darm is aanzienlijk groter)
Ik zou het zelf hier in Nederland niet zo snel doen iig.

Pancetta daarentegen is heel goed te doen buiten de kast, in de herfst/winter periode.

Je wilt zeker de temp en RV onder controle houden, en dus bijsturen (lees regelen) daar wanneer nodig, en dat gaat nu eenmaal beter in een droogkast.
Bijkomend voordeel, je kunt het gehele jaar producten maken.  W!nk

Helemaal niet erg om wat onzeker te zijn, zo zijn we vast allemaal begonnen en niet alleen ik.
Stel lekker je vragen, en vergis je niet dat er ook mensen zijn die helemaal geen vragen durven te stellen, dus ook die zijn gebaat bij jouw vragen, en antwoorden van onze community.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

MaartenP

Beste Experts

Een vriend en ik zijn van plan een droog en fermentatiekast te maken. Twee kasten zijn geen optie in verband met ruimtegebrek. Tevens wil deze kast graag in mijn schuurtje plaatsen, deze is niet geisoleerd, is dit bezwaarlijk ? We hebben al een koelkast die qua formaat lijkt op jouw fermentatiekast en wij vragen ons af of dit de moeite waard is om uit te rusten met allerlei apparatuur. Wij zijn ambitieus/roekeloos en willen graag een kast bouwen met sensor en PID gestuurde temperatuur en luchtvochtigheid. Het liefst met een Raspberry Pi. Tips ?

Bij voorbaat dank

Tjoepie

Als je, net als ik, niet kan programeren kan ik je de software Mycodo of Cellarwarden aanraden. Daar zijn op dit forum onderwerpen over te vinden. Dan hoef je alleen maar de elektronica aan elkaar te knopen en die software te installeren. Ik zal mijn topic over Mycodo ook weer eens oppakken.

Ceriel

Citaat van: MaartenP op januari 20, 2018, 10:22:27 PM
Beste Experts

Een vriend en ik zijn van plan een droog en fermentatiekast te maken. Twee kasten zijn geen optie in verband met ruimtegebrek. Tevens wil deze kast graag in mijn schuurtje plaatsen, deze is niet geisoleerd, is dit bezwaarlijk ? We hebben al een koelkast die qua formaat lijkt op jouw fermentatiekast en wij vragen ons af of dit de moeite waard is om uit te rusten met allerlei apparatuur. Wij zijn ambitieus/roekeloos en willen graag een kast bouwen met sensor en PID gestuurde temperatuur en luchtvochtigheid. Het liefst met een Raspberry Pi. Tips ?

Bij voorbaat dank
Mijn droogkast staat ook in een ongeisoleerde garage. De 50W verwarming in de kast zorgt ervoor dat de temperatuur in de kast niet te laag wordt. Als het echt koud wordt in de garage laat ik de ventilator voor luchtverversing minder vaak aanslaan om inbreng van koude lucht in de kast te verminderen.
Omdat de RV en temperatuur van de omgeving niet zo constant zijn als binnenshuis zal het even spelen zijn met de instellingen van de kast om een constante RV en T in de kast te krijgen.
Succes
Als het maar droog blijft....

Mac

Dat ik 2 kasten heb is helaas puur een luxe probleem, en is zeker niet nodig, maar af en toe wel gemakkelijk.
De fermentatiekast staat 99,99% van het jaar uit  :-)L
Wel erg handig voor het drogen van zalmzijdes  W!nk

Een grote kast kan fijn zijn, maar ik zie niet in waarom het niet ook gewoon in een kleine kast kan.

Ik heb echt een hele eenvoudige kast wat apparatuur betreft, maar goed het functioneert prima, en kan er van alles mee maken.
Helaas heb ik geen sjoege van raspberry Pi (dat blijkt wel uit het feit dat ik ook altijd ruzie had met mijn HeaterMeter)

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url