aankooplijst voor het bouwen van een fermentatie / droogkast

Gestart door Bart, februari 10, 2016, 10:50:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart

mensen,
Wat vinden jullie van onderstaande aankooplijst voor het bouwen van een fermentatie/droogkast :

De koelkast heb ik al (gelijkaardig model):


als regelaar zou ik volgende gebruiken :
Fox 301 (conrad)


om te ontvochtigen :
Elro DH-250


om te bevochtigen : (injecteren via de ventilator van de koelgroep, de koelkast heeft een geforceerde koeling (koude lucht wordt ingeblazen))
Bonaire BU 1300


in de ruimte waar de koelgroep zit is onderaan nog wat plaats en daar zou ik alles willen inbouwen en niks in de "glazen" kast.
dus zit een beetje verveeld met de ontvochtiger  :-(
de verwarming ben ik nog niet aan uit, maar opteer voor een folieverwarming. Maar ik heb geen enkel idee hoeveel wattage ik nodig zou hebben, in gedachte houdende dat ik de kast ook als fermentatie kast zou willen gebruiken.


verluchting aan de hand van ventilatoren en filters is natuurlijk vanzelfsprekend.

Graag jullie ongezouten mening over mijn "wilde" plannen / ideeën

ervaringen zijn tevens ook welkom !

ik wil mijn kast zo multifunctioneel mogelijk maken, dus van Dry Aged Meat -> droogkast -> fermentatiekast en tevens zo "lean" als mogelijk qua uitzicht / ruimte.

Mocht iemand nog een idee hebben voor een data logger die werkt met iOS x, dat is ook steeds welkom

BertM

Leuk project!
Let wel dat vlees door invloed van licht ranzig wordt, dus een glazen kast is niet ideaal.


BertM

Mac

Ik moet zeggen, dat ik het een pracht van een model kast vind Bart.  C00L
Neem wel in ogenschouw wat BertM ook zegt, licht kan vet ranzig maken. (maar dit zal eerder voor direct zonlicht gelden vermoed ik)
In het kader van het licht, zou ik wel een donkere plek uitzoeken, om deze neer te zetten, of iets maken, waarmee je het donkerder kan maken.

Dat je er tevens mee kan fermenteren is eigenlijk standaard mogelijk met een droogkast.
Echter, als je al iets in de kast hebt hangen, gaat dat niet meer.......
Om die reden heb ik destijds een tafelmodel koelkast gekocht, en deze op dezelfde wijze verbouwd als mijn droogkast.
Deze is leeg, tot ik wat te fermenteren heb, en na fermentatie gaan de producten over in de droogkast.

Of een ontvochtiger werkt durf ik niet te zeggen, maar het is gewoon een kwestie van proberen lijkt mij.

Wat die verwarming betreft, die hoeft niet veel vermogen te hebben.
Ik heb nu 20W (was 50W), en dit is zeker voldoende.

Een datalogger hoef je niet aan IOS X te hangen hoor.
Ik lees die van mij af via mijn wifi netwerk, waar ik ook ben. (ik heb ook IOS X)

Ik heb het ooit geïnstalleerd via windows, maar ben in de tussentijd overgeschakeld op een Imac, en ik benader mijn datalogger via een gratis Files thru the air account van http://www.filesthrutheair.com/wifi-devices
Het is dat jij hier over begint, maar ik had hier nog niet eerder bij stil gestaan.
(Weet niet of elke willekeurige datalogger hiermee overweg kan)

Ik heb op mijn Imac nooit meer de software geïnstalleerd. (alleen inloggen op de webpagina van het account)
Ook instellingen wijzigen kan via wifi.



Leuk dat je de bouw met ons wilt delen Bart, en ik ga deze bouw dan ook zeker volgen  C00L

Mac

Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

BertM

De ontvochtiger DH-250 kun je het beste via Amazon.de kopen, scheelt je 20 Euro met de prijs bij Elro zelf of Conrad...
Heb er ook eentje besteld voor in de kast.

Bart

OK,

een richt-vermogen voor de verwarming heb ik nu ook. dus daar kunnen we ook iets voor bestellen.

die ontvochtiger kunnen we ook uitproberen.

Heeft er per toeval iemand ervaring met de FOX-controller ? voordeel van deze dat deze 4 output's heeft. Kan dus schakelen bij te warm, te koud, te vochtig en te droog :-)

de datalogger die je voorstelt is het overwegen waard, hoewel toch vrij prijzig, + wil je iets meer moet je nog een abo afsluiten (dat stuit me weer tegen de borst). De initiële setup moet wel via windows gebeuren :-(

en wat het licht betreft, had ik aan gedacht, staat in de eerste plaats in het washok (weinig licht), maar dacht aan eventueel rolgordijntjes aan de buitenzijde. eventueel een verduisteringsfolie, als ik toestellen in de onderste helft moet plaatsen had ik dat sowieso al gedacht om zo de toestellen te camoufleren.

ook eens gegoogeld :

Chemisch bederf
Onder invloed van zuurstof en licht zullen de vetdeeltjes in het vlees oxideren, dit wil zeggen dat deze vetdeeltjes worden afgebroken tot kleine partikels met een onaangename geur. Het vlees is ranzig geworden. Door dit chemisch bederf wordt de bewaartijd verkort. Men kan dit proces tegengaan, door het vlees goed (vacuüm) te verpakken zodat contact met zuurstof wordt uitgesloten. Ook kan aluminiumfolie gebruikt worden om het vlees af te schermen van licht.

Zelfs bij de bereiding van vlees kan ranzigheid snel optreden. Om dit te vermijden, raadt men aan om zo weinig mogelijk zout te gebruiken omdat zout de oxidatie van vet bevordert. In de plaats daarvan kan er gewerkt worden met antioxiderende kruiden zoals rozemarijn.

BertM

als je het vlees goed vacuum verpakt zal het wel niet hard meer drogen  :-)))

Bart

#6
misschien met een paar pakjes silicagel?  M@D

Mac

Citeer+ wil je iets meer moet je nog een abo afsluiten (dat stuit me weer tegen de borst)

Gratis account.
Vanaf alle locaties in de wereld te bekijken.
45 dagen terug kijken, en max 2 apparaten.
Wat heb je nog meer nodig Bart ?? (ik heb geen idee)

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

BertM


CiteerVanaf alle locaties in de wereld te bekijken.

Ken wel een paar plekken waar het niet gaat lukken  :-))

Ceriel

Mooie kast Bart! De ontvochtiger lijkt me niet nodig, ontvochtigen doe je door te koelen.
Let er op dat de verdamperventilator niet teveel lucht verplaatst, hierdoor zou het drogen te snel kunnen gaan.
Ik heb zelf 50W verwarming in mijn kast, geschakeld door een tweede RV controller.
Succes met de bouw!
Als het maar droog blijft....

Bart

Citaat van: Ceriel op februari 11, 2016, 10:04:30 PM
Let er op dat de verdamperventilator niet teveel lucht verplaatst, hierdoor zou het drogen te snel kunnen gaan.

Kan even niet 100% volgen, er dient een lichte luchtflow te zijn om de lucht en dergelijke te verversen. De Rv dient hoog genoeg te zijn om niet te snel te drogen. Maar als de verdamperventilator aanslaat is dit toch de RV lucht die gecirculeerd wordt ?

Zijn echt mijn eerste stappen in charcuterie. In de herfst begonnen met gerookte zalm, daarna gerookt spek, ... gaat met rasse schreden vooruit en de grootste dader is MrWateetons, had enkele boeken tijdens de vakantie gelezen van hem en ben nu een beetje een addict, ...

Ceriel

Teveel lucht over je product is niet goed, vergelijk het met het drogen van wasgoed op een windstille dag of in windkracht 10.
Lucht verversen doe je met lucht van buiten de kast. Dit kan door de kast af en toe even open te doen, of mechanisch met een ventilator(tje) en een uitblaas/aanzuigrooster geschakeld door een timer (omdat je niet continu wilt verversen).

De RV gaat omlaag door te koelen (vocht slaat neer op de koude verdamper en loopt weg door de afvoer).
De RV gaat omhoog door te bevochtigen. Het is een beetje zoeken naar een balans tussen de instellingen van de regelaar(s)
Als het maar droog blijft....

Bart


BertM

#13
Citaat van: Ceriel op februari 11, 2016, 10:04:30 PM
Mooie kast Bart! De ontvochtiger lijkt me niet nodig, ontvochtigen doe je door te koelen.
Tenzij je hem in een koude schuur hebt staan..

CiteerDe RV gaat omlaag door te koelen (vocht slaat neer op de koude verdamper en loopt weg door de afvoer).
De RV gaat omhoog door te bevochtigen. Het is een beetje zoeken naar een balans tussen de instellingen van de regelaar(s)
klopt niet helemaal, Ceriel: koude lucht kan minder vocht bevatten en omdat je verdamper erg koud is kom je boven de 100% RV uit (het dauwpunt)en slaat het neer als condens op de verdamper. door de circulatie komt de lucht weer op de warme plaatsen en zal de RV daar dus lager zijn.(van de lucht)
Dus in principe heeft koelere lucht een hogere RV.
Circulatie is nodig om het vocht van de worst via de lucht op de verdamper te krijgen.

Bart

Citaat van: BertM op februari 11, 2016, 10:44:36 PM
Citaat van: Ceriel op februari 11, 2016, 10:04:30 PM
Mooie kast Bart! De ontvochtiger lijkt me niet nodig, ontvochtigen doe je door te koelen.
Tenzij je hem in een koude schuur hebt staan..

washok in de winter +/- 10°C, nooit vorst.