aankooplijst voor het bouwen van een fermentatie / droogkast

Gestart door Bart, februari 10, 2016, 10:50:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ceriel

Citaat van: Bart op februari 11, 2016, 10:43:31 PM
T!nk het is dus geen plug & play  :-)))
Het is niet moeilijk, gewoon aan beginnen! W!nk
Als het maar droog blijft....

Bart

mmm, wil wel een lekker stukje vlees niet naar de verdoemenis helpen.

Voor maart heb ik een spiering en een hele buik van een Mangalica op de kop kunnen tikken.

Met de spiering wil ik een Coppa di Manga  à la MacBBQpit maken

van het spek een gerookte, een gezouten en misschien een pancetta ?

BertM

Citeerwashok in de winter +/- 10°C, nooit vorst.
bij die temperatuur is de koelcapaciteit al heel slecht van een koelkast.
Kijk je in een handleiding van een koelkast zal er altijd staan dat je niet onder de 12 graden mag komen.

Bart

zullen we moeten testen, want die koelkast is een speciaal geval : eens willekeurig leeg getest, met de huidige thermostaat (moest toch weten of ik geen kat in de zak gekocht heb.

ingesteld op 10°C : koelde direct naar -2°C, om de uren nadien langzaam te stijgen naar +/- 6°C.
De hysteresis bedroeg +/- 0,3°C en om de 6 à 7 h schoot ie even door naar 13°C ???

voor mij is de thermostaat naar bimetalenland, vandaar dat ik dus de FOX overweeg. Alles is hierop te regelen en in te stellen

BertM

#19
Tja, als je hem leeg test heb je geen warmte last dan krijg je hem idd snel op diepvries temperatuur  :-)) :-))
Waarschijnlijk zit er geen bimetaal, maar een capilair gekoppeld aan de schakelaar in.

Hieronder een tekening zoals de meeste (goedkope) koelkasten eruit zien.


Mac

CiteerMet de spiering wil ik een Coppa di Manga  à la MacBBQpit maken

C00L  L0ve

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Bart

Zou je een heatpad (folie), zoals gebruikt in terrarium kunnen gebruiken om de droogkast te verwarmen ?

vind zo een keramische lamp maar niks, en ook vermogen is veel te hoog, dan moet je met een dimmer gaan werken, kost die dan weer een pak.

...


Bart

dus je keramische lamp is meer dan 50 W ? (minimum belasting van je dimmer)

Vandaag is is alvast niet mijn dag om met elektriciteit bezig te zijn, heb al wat fouten gemaakt vandaag :-(

had graag inbouw gehad : had een mooie duo zien staan : kan je zowel de verwarming als de inwendige ventilator van de koelkast mee regelen, want die draait nogal hard, maar er staat geen vermogen op de ventilator  :-O

en de minimumbelasting is 25W, kan me moeilijk voorstellen dat die motor 25W gaat zijn.


https://www.karwei.nl/assortiment/berker-s.1-duodimmer-wit/p/B469577?q=fh_location%3d%2f%2fcatalog01%2fnl_NL%2fcategories%3c%7bcatalog01_catelektra%7d%2fcategories%3c%7bcatalog01_catelektra_catelektra_schakelmateriaal%7d%2fcategories%3c%7bcatalog01_catelektra_catelektra_schakelmateriaal_catelektra_schakelmateriaal_dimmers%7d%2ffh_item_type%3d%7bproduct%7d%26fh_start_index%3d0%26fh_lister_pos%3d8%26fh_view_size%3d20%26fh_refview%3dlister%26fh_secondid%3db_product_b021469577

BertM

Je zou zo een heatpad of verwarmingslint ook kunnen gebruiken. Ceriel heeft een heattracing lint gebruikt voor in zijn droogkast.


BertM

Tjoepie

Citaat van: Bart op maart 02, 2016, 04:45:50 PM
dus je keramische lamp is meer dan 50 W ? (minimum belasting van je dimmer)

Yup, 100 watt. Koelkast staat in de garage en die is niet verwarmd. Lamp moet soms best hard staan om de gewenste temp in de kast te krijgen. Koelkast springt bijna nooit aan momenteel.

Bart

Kast is klaar en is nu aan het proefdraaien met een paar flessen limo in.

Eerstdaags zal ik de kast showen en mijn bevindingen geven. Nog een plekje op internet vinden om mijn foto's door te linken.

BertM


Citaat van: Bart op maart 11, 2016, 08:43:47 PM

Eerstdaags zal ik de kast showen en mijn bevindingen geven. Nog een plekje op internet vinden om mijn foto's door te linken.

Gewoon de gratis versie van Flicr gebruiken, werkt perfect.
Mac heeft er een handleiding voor geschreven, zie foto's plaatsen.


BertM

tvanweert

Citaat van: BertM op maart 12, 2016, 10:19:37 AM

Citaat van: Bart op maart 11, 2016, 08:43:47 PM

Eerstdaags zal ik de kast showen en mijn bevindingen geven. Nog een plekje op internet vinden om mijn foto's door te linken.

Gewoon de gratis versie van Flicr gebruiken, werkt perfect.
Mac heeft er een handleiding voor geschreven, zie foto's plaatsen.


BertM
wat zijn de bevindingen tot nu toe van de kast... ik heb er zelf ok 1 gevonden en wil 1daags ok beginnen aan het project... dus alle tips zijn welkom

Mvg Tom.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


BertM