Hoofdmenu

Tjoep's vitrine

Gestart door Tjoepie, februari 14, 2016, 06:29:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tjoepie

Na heel lang klooien en de juiste condities in mijn droogkast niet voor elkaar krijgen was ik tot de conclusie gekomen dat de RV regelaar niet goed is. Een nieuwe besteld en gisteren ingebouwd. Resultaat: perfect te regelen condities in mijn kast.
Na droogtesten moest er natuurlijk getest worden met iets in de kast. Dus gisteren even snel een paar knoflook/kruidnagel worstjes gemaakt en in de kast gehangen.



Verder nog een panchetta in de koelkast liggen die woensdag in de droogkast gaat en net 2 eendenborsten in de pekel gedaan. Die gaan morgen de kast in :)

Tjoepie

Dit is trouwens de controlkast op mijn droogkast:
hier stond de kast pas net aan en was dus nog aan het opwarmen in de koude schuur  W!nk

Tjoepie

En een fotootje van de panchetta die nu in de koelkast ligt  :-)


Mac

Leuk om te zien Tjoepie  C00L
Lekker bezig zo.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Tjoepie

Ja, heb de smaak helemaal te pakken nu :)

Tjoepie

#5
Net de eendenborsten uit het zout gehaald, afgespoeld en met de verse kruiden in een kaasdoek geknoopt. En ze vervolgens netjes naast de worstjes in de droogkast gehangen :)


BertM

Ziet er goed uit, Tjoepie!


BertM

Tjoepie

Dat knopen had netter gemogen, dat is iets om aan te werken  :-)))

Ceriel

En die eendeborst is lèkker....!

Citaat van: Tjoepie op februari 15, 2016, 10:26:01 PM
Dat knopen had netter gemogen, dat is iets om aan te werken  :-)))
Gewoon vaak doen, maar dat zal geen probleem zijn vermoed ik  W!nk
Als het maar droog blijft....

Tjoepie

De worstjes beginnen mooi in te drogen! En nog geen schimmeltje gezien, dus daar ben ik ook wel blij mee! Van het weekend maar alles even wegen als ik de panchetta erbij hang  :-)))


Ceriel

Als het maar droog blijft....

Tjoepie

Vandaag de panchetta uit de zak gehaald en afgespoeld. Deze vervolgens een paar uur op een rooster in de koelkast laten drogen. Daarna ingesmeerd met een laurier/peper/chili mengsel, touwtje erdoor gedaan en in de droogkast gehangen.

En nu weer wachten  :-)))


Tjoepie

Vanavond de eendenborst gewogen en die was ook al 40% afgevallen. Maar voelde nog vrij zacht. Toch even open gemaakt en er een plakje afgesneden. De smaak was goed, maar moet nog wel een stukje droger. Opnieuw ingepakt en weer terug gehangen. De kast ook maar wat droger gezet. 65 ipv 73 %. De worsten voelen inmiddels wel een stuk droger. Die ga ik van het weekend maar even testen.


Tjoepie

Zojuist worstje aangesneden! Niet meer op gewicht gedaan, bijna 50% afgevallen. Van 194 gr naar 97 gr.
Maar meer op gevoel, ze voelden nu goed.

Smaak: lekker, maar volgende keer iets minder kruidnagel.


Mac

Mooi worstje Tjoepie  C00L
Tja, kruidnagel moet je wat voorzichtig mee zijn, daar deze al snel zal overheersen. (maar dat is altijd achteraf  :-) )

Desalniettemin een mooi resultaat.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url