Hoofdmenu

Tjoep's vitrine

Gestart door Tjoepie, februari 14, 2016, 06:29:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tjoepie

Ja, dat is een goede les :) Gebeurd me niet nog een keer.
Maar goed tevreden over het resultaat van mijn eerste droogsel.

Ceriel

Als het maar droog blijft....

BertM


Tjoepie

Gisteren hadden de eendenborsten hun streef gewicht bereikt, maar toen ik ze openmaakte stond er me een nare verrassing te wachten  :-(







Ik durfde ze niet schoon te maken en alsnog op te eten. En ik vraag me echt af hoe het gekomen is. De worsten en de panchetta in de kast hadden/hebben nergens last van. Zou het met de verse kruiden te maken kunnen hebben die erbij verpakt zitten?
Als ik ze weer maak dan hang ik ze niet ingepakt in de kast, dan kan ik ten minste zien wat er gebeurt.

Jorieke

Jammer zeg... Kon je er niet een laagje vanaf snijden? De schimmellaag?
Die verse kruiden lijken me in ieder geval wel een probleem ja. Bij het maken van kaas gebruik je bijvoorbeeld ook alleen maar gedroogde (en dan vaak ook nog weer verhit in kokend water) kruiden.

Tjoepie

Ja, had misschien wel gekund, maar durfde het niet aan. Volgende keer iig zonder kruiden en zonder in te pakken  W!nk

Ik heb een recept van Mac gevolgd. @Mac, heb jij nog iets met die kruiden gedaan? Of ook gewoon net als ik vers erop gedaan?

Abraham

Inderdaad jammer.
Ik had bij m'n coppa (die nog hangt in de garage) ook alleen schimmel bij de venkelzaadjes.. Heb ik met water/azijn afgedaan en is weggebleven...
Verse kruiden is een probleem. Ook vooral niet toepassen in te drogen worst hoor ik..

BertM

In principe gebruik je nooit verse kruiden, maar altijd gedroogde


BertM

Mac

@Tjoepie
Ik heb de kruiden er ook vers op gedaan.
Het verschil met mijn Duck Prosciutto is dat ik ze maar 2 weken te drogen heb gehangen. (tot ongeveer 18% vochtverlies)
Misschien dat het voor verse kruiden nadelig is, als je ze langer wilt drogen.
Verder gebruik ik normaliter ook geen verse kruiden.





Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Tjoepie

Ik heb gisteren de Panchetta even gewogen en die zat op 30% vochtverlies. Verder zat er 1 klein wit schimmelplekje op en dat heb ik weggepoetst met water/azijn.
Gisteren geen foto's gemaakt, maar zaterdag ga ik hem aansnijden en dan natuurlijk wel foto's maken  :-)))

Ceriel

Citaat van: Tjoepie op maart 10, 2016, 10:19:21 AM
Ik heb gisteren de Panchetta even gewogen en die zat op 30% vochtverlies. Verder zat er 1 klein wit schimmelplekje op en dat heb ik weggepoetst met water/azijn.
Gisteren geen foto's gemaakt, maar zaterdag ga ik hem aansnijden en dan natuurlijk wel foto's maken  :-)))
Oei, das vandaag....   :-)))
Als het maar droog blijft....

Tjoepie

Dat was inderdaad gisteren :) ziet er goed uit, smaak was goed (wel pittig door de peper). De verhouding vet/vlees was iets te veel vet, maar al met al heel tevreden!!


BertM

Zit er goed uit, lust ik wel.


BertM

Mac

Zier er heel mooi uit Tjoepie  C00L
Ja, en dat pittige herken ik ook  :-)

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Ceriel

Als het maar droog blijft....