Arduino Droogkast controller

Gestart door BertM, februari 15, 2016, 10:43:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ceriel

Citaat van: Mac op mei 28, 2016, 07:23:44 PM
Het begint er al fantastisch uit te zien Bert  C00L
Hulde

Mac
+1
Als het maar droog blijft....

BertM

Weer een vinkje op mijn lijst!
OTA updaten: we kunnen nu de module via de WIFI updaten 



voordeel is dat het sneller kan gebeuren, en je hoeft hem niet aan de computer te hangen.
Wanneer de module aanstaat kan ik hem wanneer hij in bv aan de droogkast zit, gewoon flashen met een nieuw programma :-)< :-)<

was een heel gedoe, en begon er al een beetje aan mezelf te twijfelen, maar toen ik de firewall een keer had uitgezet, vielen de bitjes op de plaats.

Ook de bezige chinees heeft mijn module afgeleverd, ruim binnen de 60 Dagen.
Heb alleen nog een programmeerkabel nodig om een programma mee te laden, dus vanmiddag de chinees maar even opdracht gegeven deze ook maar deze kant op te sturen, na het overmaken van de pegels.


BertM

#62
Vandaag de MQTT connectie voor elkaar gekregen, er zijn verschillende bibliotheken voor dit, maar je moet ze niet proberen te combineren  :-O

Met een MQTT spion kun je kijken of er data wordt verzonden, heb voor het testen een server op het internet voor gebruikt;



Onderin zie je de data die de module naar de "Broker"stuurt.
Maar wat moet je daar nu mee?
De Broker is een soort tussen handelaar die bemiddeld tussen bijvoorbeeld de besturing en de database.

Nu hebben wat slimme jongens van IBM een grafische interface gemaakt waarmee je dus de data kunt afvangen, er voorwaarden aan hangen (zogenaamde "Rules") en dit dus weer naar je module sturen.

Voorbeeld:ik wil tussen de 50 en 60% RV regelen: de sensor meet de waarde en stuurt dit naar de broker, de broker verwerkt dit met de "regels"en blijkt dat je niet op de goede waarde zit stuurt hij een relais aan (of uit).
Dit werkt met zogenaamde nodes. Het programma heet dan ook Node-Red.



Aangezien ik slecht ben in programmeren en heel goed met vlakjes inkleuren, is dit ideaal: je sleept de blokjes in het scherm verbindt ze met elkaar en klaar ben je...  :-O

De programma's werken op bijvoorbeeld een raspberry, maar ook op een gewone Windows PC.
Ik ben nu bezig met een Windows PC, maar als alles werkt zet ik het over op een raspberry..

Maar eens verder spelen met Node-red en zien dat ik de aansturing voor elkaar krijg.



Tjoepie


BertM

we gaan langzaam vooruit..
De heatermeter gesloopt en daar een nieuw besturings syteem op aan het zetten, we krijgen al data via de unit binnen op de broker..dan blijkt dat de MQTT broker standaard geen websockets heeft, dit is nodig om het netjes op een webpagina te krijgen.
dussss.. we moeten de broker zelf maken en compileren op de Raspberry  P0ker



#LINUXMETEENSTEILELEERCURVE

BertM

Live data van een raspberry PI op een webpagina:

https://youtu.be/0qZ05FhGVKw

video is niet erg scherp, maar je krijgt zo wel een idee.

Tjoepie


structor


BertM

FF een update:

Ben bezig verschillende items werkend te krijgen:

Watchdog: bij verlies van een verbinding automatisch opnieuw verbinding proberen te maken.
Configuratie via de seriƫle poort, met de mogelijkheid te saven naar het geheugen van de module.

todo:
Koppeling van de MQTT broker met een database voor het loggen van de data op de raspberry.
mogelijkheid voor het maken van profielen: een profiel voor bv een fermentatie cycles
PID regeling voor de temperatuur
webinterface op de raspberry
alarm (email/twitter) bij fouten/crash
etc, etc


Danny

Nou nou Bert, aangezien dat je niet kan programmeren houd je je zelf karig hoor petje af.
Maar zijn er nog vorderingen Bert.  W!nk

BertM

Ga er binnenkort weer mee verder, weer is de laatste weken te mooi om achter de computer te zitten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

structor

Begrijp ik het nu goed, draait de logica op het web? Zo ja, als je dan wat langer weg bent, ben je dan niet bang voor als je internet plat gaat oid dat je dan 'brokken' krijgt.

BertM

Nee, de logica draait lokaal.
De data wordt wel via wifi verzonden en er moet een watchdog op komen die een verbinding probeert te herstellen. Krijg je geen verbinding meer verlies je alleen data maar   de kast werkt gewoon door.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

superjohn

Dag Bert,

ziet er mooi uit! Ik ben niet erg tevreden over mijn droogkast dus maar een nieuwe bouwen...en dan maar gelijk goed...

Heb je nog advies? stappen plan? boodschappenlijstje?

De oude doet het nog dus zie ik het als een uitdaging voor het komende half jaar....moet toch kunnen in die tijd?

Gr John.

Bart

Citaat van: superjohn op december 11, 2016, 06:14:28 PM
Dag Bert,

ziet er mooi uit! Ik ben niet erg tevreden over mijn droogkast dus maar een nieuwe bouwen...en dan maar gelijk goed...

Heb je nog advies? stappen plan? boodschappenlijstje?

De oude doet het nog dus zie ik het als een uitdaging voor het komende half jaar....moet toch kunnen in die tijd?

Gr John.
Idem hier,
Welk type koelkast is een goede is vooral mijn grote vraag. Mijn vitrinekoelkast was geen goede keuze. De condensor bevriest regelmatig door de hoge vochtigheid, ....
mij RH sensor slaat af en toe tilt door de hoge vochtigheid ? Ik dacht dat er voor ontworpen is. Hoewel de stuureenheid zijn werk wel doet in beperkte mate. De werkingssinus is niet echt constant te noemen op lange termijn.

Nog niemand die zoals op het bbq forum (heatermeter) een droogkast meter kan bouwen met de nodige sondes en schakelelementen ? Ikzelf heb geen kaas gegeten van Arduino en Raspberry,... en de zoon kan bij wijze nog maar pas een LED aansturen,....

Misschien eens een algmeen shoppinglijstje vastzetten met wat kan en zeker met wat een slechte keuze zou zijn,...

Ik zie er naar uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk