Arduino Droogkast controller

Gestart door BertM, februari 15, 2016, 10:43:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ceriel

@Bart: het lijkt erop dat je koelkast teveel draait waardoor de verdamper aanvriest. Wat zijn de instellingen van de thermostaat (koelen/ontvochtigen) en de hygrostaat (bevochtigen)?
En heb je er continu verwarming in zitten? Wellicht is het vermogen hiervan te hoog en begin je te snel met bevochtigen, waardoor je erg veel vocht inbrengt.
Als het maar droog blijft....

Bart

Citaat van: Ceriel op december 11, 2016, 07:49:03 PM
@Bart: het lijkt erop dat je koelkast teveel draait waardoor de verdamper aanvriest. Wat zijn de instellingen van de thermostaat (koelen/ontvochtigen) en de hygrostaat (bevochtigen)?
En heb je er continu verwarming in zitten? Wellicht is het vermogen hiervan te hoog en begin je te snel met bevochtigen, waardoor je erg veel vocht inbrengt.

Ik denk eerder dat de kast niet genoeg isoleert (3dubbel glas), is een leuk show-element, maar daar stopt het ook weer.
Verwarming is niet continue, schakelt bijna nooit aan. Ik maak wel gebruik van een ontvochtiger/bevochtiger. Wat me opvalt als de koeling aanslaat, daalt de RV en slaat dus de bevochtiger aan, ....
Ik merk ook dat het temperatuurverschil in de kast niet optimaal is, ik heb dit opgelost door een circulatie ventilator in de kast te zetten, danig dat er geen (lagen ontstaan).
Ik geef toe, doordat mijn project een beetje mislukt is, dit al enkele maanden uit staat en ik dus ook niet echt met charcuterie bezig geweest ben (behalve wat vleesbrood, maar daar heb je geen kast voor nodig, enkel een oven ;-)). Ik heb momenteel een buik in de pekel zitten om dan te roken, en zolang de buitentemperaturen het toelaten, hem gewoon in de garage te hangen, ...

Mac

@Bart, en @superjohn.
Gebruiken jullie beide een wijnkoeler/klimaatkast nu ?

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

superjohn

Ik heb koelkast, oude hoge inbouwkast, ziet er dus niet mooi uit maar wel veel ruimte.

Bart

#79

Anneke

Moet er weer eens mee verder gaan en hem in het echt gaan gebruiken :-)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Mac

Hey, wat is dat Bert, ben je incognito ? :-)L
Of ben je uit de kast, en heet je in Siberië "Anneke"  :-))

@Bart, en @superjohn
Het kan ook aan de settings van jullie kast liggen, zoals @Ceriel al stelt.

Ik heb in den beginnen daar ook last van gehad.
Verbruikte hierdoor veel gedestilleerd water, en ook mijn achterwand bevatte een flinke laag ijs, welke bij het ontdooien hiervan, een plas deed ontstaan op mijn ............ laminaat  :-((:
(sinds dat leermoment staat mijn koelkast boven een wasmachine lekbak.  W!nk )

Maar goed, door met de instellingen te spelen, heb ik hier geen last meer van.

Zelf ben ik niet gecharmeerd van het gebruik van een klimaatkast, puur omdat deze er niet op gebouwd is, om het vocht op een goede manier af te voeren.

@superjohn
Je zult met je instellingen een balans moeten vinden om het te laten werken. (perfect (lees constante temperatuur, en luchtvochtigheid) wordt het nooit)
Er zal altijd een stuk vertraging in zitten tussen de diverse regelingen.
Maar over het algemeen is hier (Tot Bert een opschiet met zijn project  :-))) )prima mee te leven lijkt mij.




Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Bart

@Mac


Een vitrinekast, is geen klimaatkast, is in feite een koelkast met wanden in glas. Die zie je vaak bij de bakker staan waar hij taarten en dergelijke bewaart en ook wel van die frisdrankkasten, ...
hoe ik ook met de instellingen speel, hij slaat gewoon te vaak aan. Mijns insziens isoleert hij gewoon te weinig. je ziet de temperatuur gewoon omhoog schieten. qua verbruik van (gedestilleerd) water viel dat nog wel mee ongeveer een halve liter per week. maar was gewoon de condensor die door het vele aanslaan niet kon ontdooien.
Ook wordt de gekoelde lucht door een ventilator de kast ingejaagd, dit heb ik proberen te temperen door een schot te plaatsen, maar onderaan was het dan aan vriezen en bovenaan dan een vrij goede temperatuur. dan maar een gat gemaakt in dat tussenschot en een ventilatortje gemonteerd om de koude lucht zachtjes naar boven te doen, maar geeft ook geen goed resultaat hij heeft een waterafvoer en buiten dat één keer het bakje overliep, bij het ontdooien,werd dit netjes verdampt. door de warmte van de warmtewisselaar die toch wel 4 keer per uur aansloeg, hoe groot ik ook het temperatuurbereik uit elkaar haalde.


Ding is in feite ontworpen om snel grote hoeveelheden waren te koelen. Want de vitrinekoelkast komt uit een restaurant. waar het water werd in gekoeld (spa rood en blauw ;-))


dus ik moet dringend een nieuwe koelkast vinden, maar ook een diepvriezer. want ik kan niet alles meer kwijt in de gewone diepvriezer. Net 6 zalmzijdes koud gerookt en een deel ingevroren, maar die smelten als sneeuw voor de zon (is te lekker). Hou me dan ook nog graag bezig met BBQ (low&slow) die restjes moeten ook soms wel eens bewaard worden, ... in feite begint mijn huis te klein te worden

Mac

CiteerHou me dan ook nog graag bezig met BBQ (low&slow) die restjes moeten ook soms wel eens bewaard worden, ... in feite begint mijn huis te klein te worden

Ik denk dat de meesten van ons dit probleem wel herkennen Bart  :-))
Het begon met ons allemaal volgens mij ook bij bbq/ worstje/ pancetta/ droogkast   W!nk

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url