Arduino Droogkast controller

Gestart door BertM, februari 15, 2016, 10:43:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

BertM

Al een hele tijd loop ik met het idee rond om zelf een controller te maken voor mijn droogkast.
Nu heb ik geen ervaring in programmeren, maar ik houdt wel van een uitdaging  :-O



Heb vorige week een Arduino besteld en deze is Zaterdag bezorgt, en meteen er een beetje mee gespeeld..



Wat wil ik er mee doen:
Temperatuur meten en loggen
Vochtigheid meten en loggen
Aansturen van de koelkast
aansturen van de bevochtiger
regelen van de ventilator

verdere wensen wanneer bovenstaand werkt: via een webinterface trending kunnen bekijken, alarmen en events loggen en bepaalde programma's draaien, zoals fermetatie temperaturen en tijden.

Is wel een project waar ik een hele tijd over ga doen, aangezien ik me alles nog eigen moet maken, maar wil met jullie de vorderingen hier delen.


Tjoepie

#1
Hier heb ik ook al veel over zitten denken, maar ik kan echt totaal niet programmeren. Ik heb ook zitten denken aan een raspberry pi. Ik vond daar dit artikel over en dat ziet er erg veelbelovend uit!
http://worstenfabriek.tweakblogs.net/blog/12429/sausagepi

Ik ga eens contact proberen te leggen met die kerel. Maar dit topic ga ik ook zeker in de gaten houden.

Mac

Dat zijn wel de ultieme controllers Bert.  C00L
Dat wordt de HeaterMeter van de droogkasten.

Ondanks dat ik momenteel een prima werkende kast heb, is dit toch wel iets wat ik uiteindelijk zou willen toepassen
Ben erg benieuwd.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Tjoepie

Zeker Mac, vooral het via internet bekijken en regelen van de waarden lijkt me fantastisch als gadget-nerd  :-)))

Camiel de Barbecueman

mooi project Bert, ik ga je volgen!

BertM

Citaat van: Tjoepie op februari 15, 2016, 11:01:28 PM
Hier heb ik ook al veel over zitten denken, maar ik kan echt totaal niet programmeren. Ik heb ook zitten denken aan een raspberry pi. Ik vond daar dit artikel over en dat ziet er erg veelbelovend uit!
http://worstenfabriek.tweakblogs.net/blog/12429/sausagepi

Ik ga eens contact proberen te leggen met die kerel. Maar dit topic ga ik ook zeker in de gaten houden.

In principe zal er bij mij in de toekomst ook een Raspberry onder gaan werken dit ivm loggen en webaccess. voor nu is het handiger de Arduino te gebruiken voor het testen van de hardware. wanneer die werkt kan er een shield gemaakt worden welke op de raspberry past, dus zoiets als de Heatermeter.

Camiel de Barbecueman


Tjoepie

Citaat van: BertM op februari 16, 2016, 12:02:37 PM
In principe zal er bij mij in de toekomst ook een Raspberry onder gaan werken dit ivm loggen en webaccess. voor nu is het handiger de Arduino te gebruiken voor het testen van de hardware. wanneer die werkt kan er een shield gemaakt worden welke op de raspberry past, dus zoiets als de Heatermeter.

Precies, eerst de basis neerzetten en vervolgens verder uitwerken :)

BertM

[/url]
Op zich gaat het redelijk, kan de waarden uitlezen en een poort aansturen  :-)
Er zit een compressor beveiliging in en ben bezig de setpoints in de Eprom te schrijven.
Er komt een extra (1-wire) temperatuur sensor bij voor de temperatuur regeling.

Helaas krijg ik het menu niet goed werkend, dus als iemand nog een goed voorbeeld heeft...

Nu weer wachten op de extra Hardware, zodat we weer verder kunnen.

Tjoepie

Je vertrouwd de temp sensor van de DHT sensor niet genoeg? Ja gaat wel hard trouwens!! Tof project!

BertM

#10
De 1 wire Temperatuursensor gisteren binen gekomen en meteen aan de slag ermee gegaan.
Hij werkt en heb hem meteen getest met wat water.
Programma doet in grove lijnen ook wat ik wil, dus het finetunen van de software kan beginnen.
Heb een 1 button configurator, maar deze werkt nog niet helemaal betrouwbaar, kan in ieder geval het setpoint aanpassen.

zie het filmpje  hier


Peter W

Gaat de goede kant op Bert.

Ga je de Rv meten met de dht11 of komt hier nog een andere sensor voor?


BertM

Weet het nog niet Peter, enig idee wat een goede is?


BertM

Leon

De DHT11 heeft een meetnauwkeurigheid van +/ 5% luchtvochtigheid en +/- 2 graden Celsius. Een DS18B20 is op temperatuurniveau veel nauwkeuriger en instelbaar tussen 9 en 12 bits, ik gebruik ze veel in een ander project.

Het is verstandig om 2 DHT11's op te hangen en zo de verdeling van je vocht een beetje in kaart te brengen, ook een ventilatortje op de vloer welke de lucht in de droogkast in beweging brengt om zo het vocht te verdelen kan een idee zijn.


BertM

Leon,

De DS18B20 gebruik ik ook voor de temperatuur, als je het filmpje bekijkt zie je dat ik de waterdichte versie gebruikt.

In een droogkast zal je altijd een ventilator moeten gebruiken om een luchtverplaatsing te krijgen.
Zie zelf het nut van 2 DTH11 sensoren in zo een kleine ruimte niet aangezien het toch al lastig is om  een stabiele luchtvochtigheid te krijgen, aangezien je heel weinig water nodig hebt om je luchtvochtigheid op peil te brengen.

Nadeel van de DHT11 is dat hij redelijk storingsgevoelig is.