Hoofdmenu

Vleessnijmachine

Gestart door RonBoris, februari 21, 2016, 01:05:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

RonBoris

Nee ik denk het niet.. Ik heb alleszins geen stopcontact met vijf gaatjes.. Wat nu?
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.

BertM

Dat is lastig...
1.Andere motor erin zetten
2.Krachtstroom aanleggen
3.2 fasen gebruiken

Of hem weer op Internet zetten.

Huub De Brethoniere

#17
Volgens mij een twee fasen stekker.


Bij een dubbele oven geldt in 90% van de gevallen dat de elektrische aansluitwaarde boven de 3,6 kW ligt en u dus een 2-fasen aansluiting nodig heeft. Bij een 2-fasen aansluiting (dit is geen krachtstroom) worden in de meterkast twee losse fasen aan elkaar gekoppeld door middel van een automaat. Vervolgens wordt er vanuit deze meterkast een kabel getrokken naar de plaats waar het fornuis moet komen te staan. Hier wordt een perilex stopcontact (zie foto) gemonteerd.

Deze perilex stopcontact heeft 5 polen (simpel gezegd 'gaten') welke normaliter verdeeld worden in 1x aarde; 1x nul en 3x fase. Bij een 2-fasen aansluiting wordt deze echter verdeeld in 1x aarde, 2x nul en 2x fase. (google)

RonBoris

En hoe los ik dit probleem op? Ik ken absoluut niets van elektronica dus alle informatie is nuttig.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.

RonBoris

Ik weet dat ik een 4 aderige kabel heb! Op het plaatje staat dat hij ook op 220v kan werken en dan staat er iets met YU ZV en XW

Ik weet niet of dit kan helpen.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.

BertM

Heeft met het aanlopen van de motor te maken, de nummers die je noemt zijn de wikkelingen. Bij grote motoren gebruiken ze vaak een ster-driehoek schakeling.
Waarschijnlijk moeten de draden anders worden aangesloten en moet er een condensator worden geplaatst  om hem op 230V te laten lopen. Een electricien kan dit je zo vertellen.


BertM

RonBoris

Is dit een dure handeling?
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.

jochem

Klinkt mij al een perikex aansluiting. Dit is idd geen krachtstroom maar vraagt wel om (professionele)) aandacht. Lijkt op 220v stekker maar dan idd met 5gaten

keep it burning


Bart

Citaat van: RonBoris op februari 28, 2016, 08:43:18 PM
Ik weet dat ik een 4 aderige kabel heb! Op het plaatje staat dat hij ook op 220v kan werken en dan staat er iets met YU ZV en XW

Ik weet niet of dit kan helpen.

Kan je hiervan geen foto posten ?

waarschijnlijk inderdaad een 3 fasen aansluiting zoals je beschrijft.

RonBoris

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.

Bart

Hier worden we al een pak wijzer van.

Machine kan op 380 V (3-fasen) in "ster" schakeling en op 230V (3-fasen) in Driehoek schakeling.

Dus als je de wikkelingen verbind zoals op het stickertje kan ze op 230V werken, maar nog steed 3 fasen nodig !

in België heb je dan een probleem, want je krijgt niet standaard 3-fasen door de stroomleverancier.

Wikipedia leerde me wel het volgende :
Citeer
In Nederland worden de meeste huizen tegenwoordig aangesloten met een driefaseaansluiting. In de meterkast wordt dan ofwel één fase aangesloten voor kleinverbruikers of alle drie de fasen, die dan na de meter verdeeld worden in drie groepen van 230 V. Indien gewenst kan dan ook een krachtstroom-groep aangesloten worden voor bepaalde apparaten zoals (sommige) elektrische kookplaten of ovens. Als er maar één fase wordt aangesloten, wordt er een enkele (hoofd)zekering gebruikt in combinatie met een enkelfase-stroommeter. Bij een andere gebruiker op dezelfde aansluitkabel wordt vervolgens de tweede hoofdzekering gebruikt en bij een derde huis op dezelfde kabel de derde zekering: op deze manier wordt de belasting van de aansluitkabels tussen het transformatorhuisje en de woningen gelijkmatig verdeeld.

indien je toch op 2-fasen wil werken, kan je gebruik maken van een condensator, dat is wel terug te vinden in tabellen, maar je moet rekening houden dat de motor héél wat vermogen gaat verliezen !
het schakelschema zou er dan zo uit zien :


Denk dat het beste is om deze terug te verkopen en verder naar een andere te zoeken. Want met bovenstaande kom je eigenlijk van de regen in de drup te staat. Dan heb je zo'n prachtige machine  :-((:

RonBoris

Thx voor alle feedback! Vandaag een vriend die electricien was laten langskomen. Blijkbaar hebben we dus wel 3 fasen en hij gaat er deze week nog een speciaal 380V stopcontactje aanleggen.

Nog eens bedankt voor alle feedback!!
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.

Bart

Citaat van: RonBoris op februari 29, 2016, 09:58:34 PM
Thx voor alle feedback! Vandaag een vriend die electricien was laten langskomen. Blijkbaar hebben we dus wel 3 fasen en hij gaat er deze week nog een speciaal 380V stopcontactje aanleggen.

Nog eens bedankt voor alle feedback!!

Heb jij "chance" zeggen ze in België dan  Sm*g

BertM

Laat hem dan er meteen er zo een Euro stekker aanzetten (de rode)

Peter W

Citaat van: BertM op maart 01, 2016, 01:06:22 PM
Laat hem dan er meteen er zo een Euro stekker aanzetten (de rode)

die zijn sneller he Bert. ( of wacht je op het bericht dat hij weer te koop gaat en je hem dan gelijk kan gebruiken?)