Waarom verse worst eerst in heet water verhitten?

Gestart door Tallman, februari 22, 2016, 09:16:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tallman

Beste Allen,

In meerdere recepten van verse worst (varken en kip), kom ik als bereiding tegen dat de worst, nadat die gedraaid is, in licht kokend water verhit moet worden. Daarna wordt aangegeven dat je de worst kan afbakken of zo kan opeten. Ik vraag mij af wat het nut is van het voorkoken wanneer je de worst ook nog op de BBQ of in de braadpan doet.
Het enige wat ik kan bedenken, is dat je dat doet om meer stevigheid van de worst te krijgen bij een heel zachte farce door bijvoorbeeld het toevoegen van extra vocht.

Wie kan mij vertellen waarom?
Kenwood 050 - BBQ-stuf en een te kleine vriezer

BertM

Vaak doe je dit ook om te voorkomen dat je worst knapt op de BBQ, het zogenaamde wellen.
Ook kun je hem garen in het water en daarna voor het bruine kantje op de BQQ gooien (niet zo leuk)

Mac

Idd, wat Bert zegt.

Als je de worst op de barbecue doet, moet je er een beetje mee spelen, en er voor zorgen, dat deze niet ineens te veel hitte krijgt. (gewoon af en toe een beetje verleggen, en spelen met de koude, en warme zone)

Als de worst te lang sterk verhit wordt, ontstaat er een soort van stoom in de worst, en deze wil er uit, en dan barst de worst open.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Tallman

Die skills heb ik gelukkig  W!nk, dus voor mij alleen echt verse worst op de Q  :-)
Kenwood 050 - BBQ-stuf en een te kleine vriezer