Een soort van worst: eerste keer kebbe gemaakt

Gestart door Tallman, maart 02, 2016, 09:21:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tallman

Om worsten te maken gebruik ik een Kenwood keukenmachine. Bij de bijbehorende vleesmolen zit niet alleen een vul tuit, maar ook een "kebbe hulpstuk". Niet eerder had ik gehoord van kebbe en aangezien ik lamsvlees erg lekker vind, heb ik deze "worst" eens geprobeerd. Hopelijk mag die vreemde eend hier op het forum  :-))).
Voor degenen die kebbbe (ook wel kibbeh) niet kennen: het is een soort lam in lam kroket.  Een stevige buitenkant van lamsvlees met couscous en een zachte vulling van lamsvlees met uit, kruiden en wat je maar wilt.

Een kilo lamsbout zonder bot.




De kruidensalsa voor de vulling






Het vlees samen met de couscous en ui voor de buitenkant




Na de eerste keer malen weer terug de vriezer in voor de tweede ronde.


Een tweede keer. Mooie slierten, maar helaas niet scherp  M@D


Na twee keer door de molen deze stevige massa


Het kebbe hulpstuk




Nu van het gehakt de "worst"maken






Na het vullen nog even frituren


De kebbe was lekker, maar kan volgens mij beter. Het heeft wel wat weg van falafel. Binnenkant was goed op smaak en mals. De buitenkant was bij de voorbereiding eigenlijk wat te stevig, want tijdens het vullen en vormen scheurde het vrij snel. Na het frituren gelukkig niet te droog. Gegeten met een yoghurt knoflook-muntsaus, pitabroodje en sla. Vrouw en kinderen vonden het ook erg lekker, dus zeker voor herhaling vatbaar.
Helaas vergeten een foto te maken. Bedankt voor het kijken.

Kenwood 050 - BBQ-stuf en een te kleine vriezer

Bart


BertM

#2
Leuk!

Kende ik niet, ben blij dat je de vegetarische uit het Kenwood boek niet hebt gekozen  :-)) :-))

Jaakke


jochem

Heb hier ook zo'n hulpstuk op mijn machine en sindsdien idd al plannen om eens te proberen.....
Zou je misschien je recept kunnen delen? Hoe was de smaak van dit recept?

keep it burning


superjohn


Tallman

Citaat van: jochem op maart 20, 2016, 04:42:13 PM
Heb hier ook zo'n hulpstuk op mijn machine en sindsdien idd al plannen om eens te proberen.....
Zou je misschien je recept kunnen delen? Hoe was de smaak van dit recept?

keep it burning

Ik het recept deze week even opzoeken en posten.
De smaak is denk ik sowieso afhankelijk van het stuk en soort lam dat je gebruikt. Ik vond het recept met lamsschouder redelijk zacht van smaak. De couscous vraagt in mijn beleving om toevoeging van extra smaak / kruiden, omdat het de smaak van het lamsvlees afzwakt. Aan de andere kant, de drie dames thuis vonden het erg lekker, terwijl twee van de drie geen groot fan zijn van lamsvlees.  Sm*g
Kenwood 050 - BBQ-stuf en een te kleine vriezer

Tallman

Citaat van: jochem op maart 20, 2016, 04:42:13 PM
Heb hier ook zo'n hulpstuk op mijn machine en sindsdien idd al plannen om eens te proberen.....
Zou je misschien je recept kunnen delen? Hoe was de smaak van dit recept?

keep it burning

Sorry dat het wat langer duurde dan ik beloofd heb, maar hier istie dan:

Omhulsel:
500 gram lamsvlees
400 gram uitgelekte bulger/couscous (vond ik nog wat teveel, terwijl het recept 500 gram aangeeft, maar het omhulsel was voor mij te stevig/te droog)
1 kleine ui
Vlees en bulger afwisselend malen (fijne schijf), ui als laatste toevoegen.
Het geheel goed mengen en nogmaals malen (het recept zegt 2x extra malen, maar 1x lijkt me genoeg).
Het mengels vervolgens door de vleesmolen doen met het kebbe hulpstuk. Maak stukken van 8cm en knijp 1 kant dicht.

Vulling:
400 gram lamsvlees, olie, 2 uien, allspice, 15 gr. meel en pezo. Extra kruiden naar eigen wens (bijv. el ras hanout).
Vlees fijn malen. Uien bruin bakken en daarna kort (1 a 2 minuten) het vlees meebakken.

Vulling in het omhulsel doen en dichtmaken. Je kan wat water gebruiken om de kebbe glad te smeren.
Goudbruin frituren op 180/190 graden, circa 5 minuten.

Succes!
Kenwood 050 - BBQ-stuf en een te kleine vriezer

jochem

Citaat van: Tallman op april 05, 2016, 09:33:10 PM
Citaat van: jochem op maart 20, 2016, 04:42:13 PM
Heb hier ook zo'n hulpstuk op mijn machine en sindsdien idd al plannen om eens te proberen.....
Zou je misschien je recept kunnen delen? Hoe was de smaak van dit recept?

keep it burning

Sorry dat het wat langer duurde dan ik beloofd heb, maar hier istie dan:

Omhulsel:
500 gram lamsvlees
400 gram uitgelekte bulger/couscous (vond ik nog wat teveel, terwijl het recept 500 gram aangeeft, maar het omhulsel was voor mij te stevig/te droog)
1 kleine ui
Vlees en bulger afwisselend malen (fijne schijf), ui als laatste toevoegen.
Het geheel goed mengen en nogmaals malen (het recept zegt 2x extra malen, maar 1x lijkt me genoeg).
Het mengels vervolgens door de vleesmolen doen met het kebbe hulpstuk. Maak stukken van 8cm en knijp 1 kant dicht.

Vulling:
400 gram lamsvlees, olie, 2 uien, allspice, 15 gr. meel en pezo. Extra kruiden naar eigen wens (bijv. el ras hanout).
Vlees fijn malen. Uien bruin bakken en daarna kort (1 a 2 minuten) het vlees meebakken.

Vulling in het omhulsel doen en dichtmaken. Je kan wat water gebruiken om de kebbe glad te smeren.
Goudbruin frituren op 180/190 graden, circa 5 minuten.

Succes!
Thnx man

keep it burning


El Fumarole

aha, dus daar is dat maffe vulpijpje voor  :-))

Lijkt me lekker om eens te maken!