Droogkast 1.0

Gestart door Bart, maart 13, 2016, 05:30:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart

Van deze kast zijn we gestart :


een en ander vrij gemaakt :


condensor een beetje vuil toch ?


en een vrij groot koelelement :


Stap 1 : De Fox 301 regelaar ingebouwd en de schakelaar voor de binnenverlichting


Stap 2 : De stopcontacten voor de bevochtiger en de ontvochtiger gemonteerd + de fitting voor de verwarmingslamp


wat een kabelspaghetti


Stap 4 : Montage van de stuurkast


Stap 5 : Een volledig nieuwe Inox bodem er in en aansluiten van de toestellen


Stap 6 : afgewerkt !


Stap 6.1 : om toch maar de lichtinvloeden te beperken : raamfolie aangebracht aan de zijkanten (limo black 95%) en op de achterzijde die tegen de wand staat spiegelfolie (10%) aangebracht, zo kan ik makkelijk inspecteren met het binnenlicht aan


terwijl we bezig waren, deze dan toch maar terwijl koud gerookt


en zo staat ie dan op zijn plek in het washok/opberghok




ondertussen ingesteld op 12,5°C en 65%RV. eerlijk toegegeven, lukt aardig om bij te houden. Jammer dat ik de RV niet kan loggen, maar blijft vrij stabiel.
tijdens de testrun een hysteresis genomen van 1°C met slechts een schommeling van 1,5°C


Ondertussen het buikje er in gehangen en de hysteresis aangepast naar 0,5°C, nog minder schommeling maar schakelt nu wel vaker



Natuurlijk was ik te gehaast en te enthousiast en heb geen gewichten genoteerd, dus zal drogen worden op het gevoel.
Maar ik heb er een goed gevoel bij  Sm*g

BertM

Gaaf kastje!
Laat je compressor niet te vaak schakelen, vindt hij niet leuk.


BertM

Mac

Wow Bart
Het is een pracht kast hoor Mega Vet C00L
Ga je hopelijk veel mooie dingen uit halen.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Bart

hoe vaak mag hij ongeveer schakelen ?
- momenteel met een hysteresis van 0,5°C schakelt hij ongeveer om de 2H, bij een hysteresis van 1°C was dit slechts om de 4h ongeveer.

Ik merk op dat de temperatuur stabieler is waarde tussen de max en min liggen momenteel slechts 0,6 uit elkaar.

Bij een hysteresis van 1°C was dit ongeveer 1,5 graad.

Waarschijnlijk kan ik dit beter onder controle krijgen als ik de warmtelamp heb, verwacht dat deze morgen geleverd wordt.

Wat zijn de instellingen die jullie gebruiken ?

Abraham

Heel mooi. Complimenten!

BertM

@bart

Probeer het niet te nauwkeurig te regelen
In het echie zitten er ook schommelingen in de temperatuur. Nu heb je nog niets in je kast, hang er eens een batch worst in, dan kun je veel beter zien hoe hij reageert


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tjoepie

Wow, dit is wel echt een hele mooie kast geworden!! Nu wachten op mooie vlees resultaten!

Ceriel

Citaat van: Bart op maart 13, 2016, 10:32:24 PM
hoe vaak mag hij ongeveer schakelen ?
- momenteel met een hysteresis van 0,5°C schakelt hij ongeveer om de 2H

Wat zijn de instellingen die jullie gebruiken ?
Omdat mijn kast in een koude garage staat regel op dit moment meer op RH (relatieve vochtigheid) dan op temperatuur. Ik laat de verwarming bijkomen bij 72%. Thermostaat staat ingesteld op 12. Op deze manier zit de RH tussen 65 en 75%. Mijn thermostaat heeft een minimale differentie (delta T/hysteresis) van 1K, waardoor de compressor wat langer draait.

Voordeel van een (jouw) kleine dT is dat je niet veel ontvochtigd, en dus een vrij stabiele RH, omdat je relatief korte koelacties hebt. Nadeel is dat de compressor nooit echt warm wordt en meer schakelmomenten heeft.
Als het maar droog blijft....

BertM

Het nadeel van het vele schakelen is dat je de kans hebt de windingen van je compressor door te branden door het vele starten("Burn-out")

@Ceriel : je laat de verwarming bijkomen bij 72%, maar wanneer laat je de compressor inkomen?
Je hebt dus 2 metingen voor luchtvochtigheid?

Ceriel

Citaat van: BertM op maart 15, 2016, 02:50:35 PM
Het nadeel van het vele schakelen is dat je de kans hebt de windingen van je compressor door te branden door het vele starten("Burn-out")

@Ceriel : je laat de verwarming bijkomen bij 72%, maar wanneer laat je de compressor inkomen?
Je hebt dus 2 metingen voor luchtvochtigheid?
Klopt, 1 RV-controller voor bevochtigen (ingesteld op 50%), en 1 controller voor verwarmen. Door het verwarmen neemt de RV nog iets toe en de compressor start 1K boven de ingestelde temperatuur, 13C op dit moment. omdat er nogal wat koelcapaciteit in mijn kast zit daalt de RV nogal hard. Ik wil nog kijken wat er gebeurt als ik de verdamperventilator met de compressor laat schakelen.
Als het maar droog blijft....

BertM

Door verwarmen neemt de rv toch af? ( warme lucht kan meer vocht bevatten)
Bij mij loopt de verdampingsventilator ook mee, en daalt de rv ook hard.

Noot: voor dat er vragen komen, 1K is 1 Kelvin, dit is hetzelfde als 1 C.
Dit is een afwijking van koelmonteurs, die praten ook in Kelvin als ze het over drukken hebben


BertM

Mac

Hier inmiddels ook al een tijdje de heater achter een extra (lees 2e) RV-controller.
In plaats van dat de heater altijd aan staat. (zoals ik vroegah had)
En ik heb het idee dat de kast daardoor stabieler draait.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Ceriel

Citaat van: BertM op maart 16, 2016, 07:02:24 AM
Door verwarmen neemt de rv toch af? ( warme lucht kan meer vocht bevatten)
Bij mij loopt de verdampingsventilator ook mee, en daalt de rv ook hard.

Noot: voor dat er vragen komen, 1K is 1 Kelvin, dit is hetzelfde als 1 C.
Dit is een afwijking van koelmonteurs, die praten ook in Kelvin als ze het over drukken hebben


BertM
Sorry voor mijn afwijking Bert  :-))

Ik heb het niet goed verwoord, tijdens (ipv door) het verwarmen stijgt de RV nog iets. 😊
Als het maar droog blijft....

BertM

Geen probleem, wordt ondertussen gek van de h log diagrammen,expansieventielen en andere kroam ;-)


BertM

Bart

en ondertussen heb ik ook de ledverlichting geplaatst :