Hoofdmenu

Cider Spek

Gestart door Bart, maart 27, 2016, 08:54:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart

Vandaag het licht gerookt cider spek ook maar eens aangesneden.

Doordat ik de droogkast nodig had als fermentatiekast voor de fuet had ik deze even in de berging gehangen, was toch een beetje te hard aan het dorgen aan de buitenkant. Alles verdeeld in porties, ontzwoerd en vacuum in de koelkast, danig dat het vocht zich wat kan verdelen.

Ikzelf vind het ietwat te zoet, maar vrouwlief vind het subliem smaken.

Pekelen in cider is voor herhaling vatbaar, maar ik vind de smaak iets te sterk. Het spek is niet echt meer om te gebruiken in het eten, maar eerder als aperitiefhapje, snack, ....








superjohn


BertM

Ziet er mooi uit, Bart.
Hoe lang heb je deze gerookt?

Mooie rookkast trouwens, ziet er nog aardig nieuw uit,mheb je die zelf gemaakt?


BertM

Bart

Slechts 1 dagje gerookt, rooksmaak mocht niet overheersen "just a touch"

Kastje zelfgemaakt inderdaad, deze zomer een dymbox laten meebrengen uit polen, ding werkt perfect, ...

kast is inderdaad vrij nieuw, in gebruik sinds november vorig jaar, maar heeft is toch al tamelijk gebruikt geweest. (dient enkel om koud te roken).

BertM

Dymbox... Moest ik even op Googlen :-)
Spek heeft een aardige donkere kleur, dus dacht dat het lang in de rook had gehangen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Bart

Citaat van: BertM op maart 28, 2016, 02:18:43 PM
Dymbox... Moest ik even op Googlen :-)
Spek heeft een aardige donkere kleur, dus dacht dat het lang in de rook had gehangen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ja, de dymbox is een csg. Handig ding !

De donkere kleur die komt voornamelijk van de cider.

Bart



Ja, de dymbox is een csg. Handig ding !

De donkere kleur die komt voornamelijk van de cider.

Mac

Het ziet er prachtig uit Bart.  C00L
Wel jammer dat je het niet in andere gerechten kan gebruiken, want dat is juist het mooie van pancetta.
Het haalt zoveel gerechten omhoog door de toevoeging van pancetta.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url