echte Knacker (Meica) maken ?

Gestart door Bart, juni 18, 2016, 11:15:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart

Kan iemand me helpen met een recept om Knacker te maken, dit wordt geproduceerd door Meica.

Deze worst lijkt op rookworst, maar is het net niet.

Ik had hier graag een variatie op gemaakt voor een BBQ-worst met kaas (cheddar).

hopelijk kan iemand me helpen om een gelijkaardig recept te vinden, het is wel de bedoeling dat de worst ook "Knackt".

Is de eerste keer dat ik me op dit vlak ga begeven, heb al wat verse en droge worsten ervaring.

Dit is de worst die ik bedoel :


Mac

Moguh Bart

Ik heb iets gevonden in het boek How To Make Your Own Sausages waar je denk ik wel iets mee kan.

Knockwurst (Amerikaanse verbastering van de naam Knackwurst)

Makes about 12 sausages

For a German sausage this one has a bit of a kick! It makes a great snacking sausage. Use 28 mm hog skins.

• 1.25 kg shin beef
• 750 g pork shoulder
• 30 g curing salt
• 2 teaspoons ground black pepper
• 5 garlic cloves, crushed
• 3 g allspice
• 1 teaspoon mace
• 1 teaspoon coriander
• 7 g paprika
• 175 ml iced water

1. Chill the meat for a couple of hours, then cube before grinding with the medium plate of the grinder.

2. Mix the meat with the remaining ingredients and grind again with the fine plate, then repeat again. You need a very fine paste. Stuff into hog skins at 28 mm diameter and link at 10 cm intervals (see also page 35).

3. These sausages are often smoked, but I tend to hot smoke them myself so they are cooked at the same time. Alternatively they can be boiled for 15–20 minutes or bake on a greased baking tray for 20–30 minutes in a preheated oven (180°C/Gas 4).'

Uittreksel van: Paul Peacock. 'How To Make Your Own Sausages'. iBooks.

Wat ik ook weet, is dat men vaak voor Hot dogs / Frankfurters e.d. hetzelfde recept gebruiken als van rookworst.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Bart

Citaat van: Mac op juni 19, 2016, 10:01:56 AM
Moguh Bart

Ik heb iets gevonden in het boek

Wat ik ook weet, is dat men vaak voor Hot dogs / Frankfurters e.d. hetzelfde recept gebruiken als van rookworst.

Mac

Dit zou wel kunnen, maar ik vind de smaak net iets zachter. Recept sluit aan  bij wat ik al gevonden heb. Zullen toch eens aan de slag moeten gaan en proberen.



Verzonden met Tapatalk

BertM

Het "knakken" van de worst komt door de darm die je gebruikt. Gebruik je een echte schapendarm dan krijg je die knak. Of dat met een varkensdarm lukt?

Bart

morgen eens bij de slager of bij mijn leverancier van mijn darmen (groothandel) gaan informeren tot welk formaat men schapedarm heeft of wat ik gebruiken moet.
Probleem is dat diepvries nog vol zit, dus kan geen voorraad maken voorlopig :-(

Mac

CiteerOf dat met een varkensdarm lukt?

Nou Bert ?, volgens mij knakken de Jalapeño Cheddar worstjes van Eric ten Hove ook wel redelijk dacht ik (voor niet knakworst zijnde)  :-)L
Als je schapen snaren gaat gebruiken, dan worden het eerder Hot dogs/ Frankfurters volgens mij. (waar natuurlijk helemaal niets mis mee is hè  W!nk )

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

BertM

#6
Heet niet voor niets knack worst, Mac....

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Knakworst

Dat knakken van de varkensworst komt door het roken, de darm droogt uit en misscien kookt Eric ze ook nog af, dat weet ik niet zeker.

Maar een echte knakworst gaat in een schapendarm, wat de Amerikanen ook proberen na te maken en in een potje stoppen