Aanzetstaal (Macsbbqpit)

Gestart door BertM, april 05, 2016, 08:23:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

BertM


Tjoepie

Mac, ik strop mijn messen altijd langs een leren band, worden ze ook vlijmscherp van. Is dat vergelijkbaar? Aanzetstaal heb ik nog nooit gebruikt.

Mac

Ik weet het niet exact Tjoepie, maar ik begreep van Martijn (V&R), dat dat ook erg goed zou zijn. (iig iets met die band, daarbij weet ik niet van welk materiaal deze zou moeten zijn)

Ik dacht te hebben begrepen dat een goede slijper, dat met die band na de gewone slijpgang zou doen (maar hang mij daar niet aan op)  :-XX

Schiet mij nu te binnen, deed een barbier dat vroegah ook niet zo ?  *;-)

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Tjoepie

Klopt, een barbier stropt het scheermes ook altijd voor het scheren.
Als ik mijn messen slijp met de wetsteen en vervolgens strop, dan worden ze eng scherp.
Ik denk alleen dat je met stroppen iets minder grote oneffenheden kan opknappen dan met een aanzetstaal. Ik zou het weleens willen vergelijken, maar heb zelf geen goed aanzetstaal :)

Lowietje72

Stroppen doe je over het algemeen bij scheermessen. Na het slijpen van messen kan je ook stroppen om zo de snede braamvrij te maken en enigszins te polijsten.

Je scherpe messen kun je hiermee goed onderhouden. Houd daarbij wel rekening dat je ook verschillende grofheden hebt wat stroppasta betreft.