structors droogkast

Gestart door structor, mei 23, 2016, 01:01:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

BertM

Vergis ik me nu of is dit een smal kastje?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

structor

Hij is niet heel breed, maar breed genoeg.

BertM

Citaat van: structor op juli 11, 2016, 08:27:08 PM
Hij is niet heel breed, maar breed genoeg.
Haha, en worst is lang, dis je hebt er goed over nagedacht


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

structor

Er is weer progress (eindelijk). Twee weekenden geleden heb ik de kast 'bedraad', omdat het geheel nog een proto opstelling is heb ik alles op een glazen plaat opgebouwd. Die lag anders toch maar in de weg te liggen en met ducktape is alles keurig te monteren (wat is een project nu zonder ducktape).

Links onder heb je de 2 interne kast wcd's voor de vochtigheid en de lamp en de koelkast wcd, is de stekkerdoos boven in waardoor ik ook makkelijk de koelkast even uit kan zetten zodat het niet in software hoeft.

Vanaf de centraal doos zie je alles keurig netjes bedraad met fase en schakeldraden (niet dus) naar de relais module. De relais module hangt aan de arduino (jeenode eigenlijk).

Rechtsboven in heb je de rasp-pi met de lange usb wifi module.



Ik heb na het aansluiten de kast aangezet, zonder dat ik nog echt instellingen kon wijzigen dat stuk software was nog niet af.  Ik besloot om van start te gaan met alleen de koelkast en de ventilator op een vaste waarde. De bevochtiger was nog niet ingeprikt en de aansturing van de lamp zit in de software verwerkt. Met een buiten temperatuur van 32 graden en een target kast temperatuur van 16 graden deed de kast het volgende



Het eerste stuk (niet meer in beeld) leek alles goed te gaan, de vochtigheid ging van 72 naar 65 echter vrij vlot liep de vochtigheid rap op. Ik had ijs (sneeuwijs) vorming op de achterwand en dit groeide rap aan. Ik heb de boel een paar keer handmatig proberen te verwijderen en met keukenrol te drogen, echter geen succes. Daarop heb ik de kast uitgezet en de boel laten ontdooien.

Vorige week heb ik eerst het instellingen scherm afgemaakt en afgelopen weekend heb ik een nieuwe poging gedaan. Ik heb geprobeerd de temperatuur van de kast in stappen naar beneden te brengen. Dit ging beter echter wederom liep de temperatuur op. Hierop heb ik eerst maar eens de ventilatie gaten dicht getaped en eens gekeken wat er gebeurd als ik gewoon de temperatuur in stappen naar beneden breng.

Onderstaande grafiek is hoe de vlag er voor stond bij een setpoint van 16 graden (de instel effecten even buiten de grafiek gelaten). Langzaam omlaag met geen luchtflow van buiten lijkt veel stabieler, echter de luchtvochtigheid is nog te hoog (om deze met de bevochtiger te  kunnen beinvloeden) en de schommelingen zijn nog redelijk groot (65-75).


Dus besloot ik om het setpoint nog verder te verlagen om te kijken hoeveel ik moet koelen voordat ik met de bevochtiger wat kan doen. Na een paar stappen zat ik al op setpoint van 11 graden, de luchtvochtigheid schommelt nu tussen de 59 en de 65 het ziet er nu positiever uit.



Op dit moment heb ik een eenvoudig temperatuur algorithme, koelen tot het lage setpoint is behaalt en inschakelen bij een hoge setpoint, ik heb ook nog een backoff tijd van 60seconden om te voorkomen dat de kast niet te veel inschakelt. Dat laatste doet niet veel omdat ik bij de 11 graden bijvoorbeeld een koelcyclus van 10 minuten heb (top-top).

Ik ben echter nog niet blij met dit resultaat bij 11 graden nog op 62 graden zitten is voor mijn gevoel nog niet goed. Ik had dit lager verwacht zodat ik met de bevochtiger positief kan bijregelen. Kan iemand eens met mij mee denken?
1) moet ik gewoon de lamp erbij aan zetten (en dan aan en uit of volcontinue aan).
2) Als ik de lamp erbij aan zet heb ik dan niet kan gelijk weer bevriezing op de achterwand?
3) wat moet ik doen met de gaten deels open, vliegt mijn vochtigheid niet gelijk weg
4) wat doen jullie met de temperatuur controle als b.v. de deur is open geweest, bij mij is de 'controle' dan best weg. Dit lijkt een beetje op de deksel er af bij een controller, daar heb je dan een lid-open detectie. Ik kan hier iets soort gelijks voor maken, echter is dit nodig?
5) Is wat ik zie normaal, ligt dit aan de zomer en relatieve hoge vochtigheid. Bij de kast uit en open zit ik op 72 relatieve luchtvochtigheid.

Ik hoor graag jullie op of aanmerkingen... Ik had verwacht dat dit makkelijker zou zijn...

Mac

Heeeeeeé Emiel.
Jeetje wat ben jij al goed bezig zèg (respect hoor), bij dit alles haak ik helaas af  L:-)
(ik wil het allemaal wel, echter is dit mijn niveau een beetje te hoog gegrepen)

Maar een paar van je vragen komen overeen met mijn basic kast. (dat dan weer wel)

1) moet ik gewoon de lamp erbij aan zetten (en dan aan en uit of volcontinue aan).

De functie van de lamp, is het zorgen dat de koelkast wat vaker aanspringt, en daardoor te zorgen dat sinus  0:-) wat kleiner wordt.
In den beginne had ik deze continue aan, echter sinds een tijdje heb ik deze net als Ceriel achter een RH controller gezet, zodat deze aan gaat als de luchtvochtigheid een bepaald niveau heeft bereikt


2) Als ik de lamp erbij aan zet heb ik dan niet kan gelijk weer bevriezing op de achterwand?

De bevriezing op de achterwand ontstaat, doordat de koelkast te vaak aanslaat, je moet d.m.v. finetuning de juiste balans zien te vinden

3) wat moet ik doen met de gaten deels open, vliegt mijn vochtigheid niet gelijk weg.

Ik heb een timer geïnstalleerd waarbij elke kwartier mijn fan 1 minuut gaat draaien

4) wat doen jullie met de temperatuur controle als b.v. de deur is open geweest, bij mij is de 'controle' dan best weg. Dit lijkt een beetje op de deksel er af bij een controller, daar heb je dan een lid-open detectie. Ik kan hier iets soort gelijks voor maken, echter is dit nodig?

Ik heb het idee, dat de kast relatief eenvoudig weer op het juiste peil komt, in tegenstelling tot mijn stribbelingen met de heatermeter  :-((:

5) Is wat ik zie normaal, ligt dit aan de zomer en relatieve hoge vochtigheid. Bij de kast uit en open zit ik op 72 relatieve luchtvochtigheid.

Mijn gevoel zegt mij, dat 72 RV best hoog is, en dat dat niet juist is (maar ik kan er naast zitten).
Wat ik wel ervaar, is dat de temperatuur buiten de kast wel degelijk van invloed is op de temperatuur in de kast.
Mijn kast is vrijwel leeg om dit moment, maar zo'n 15 dagen geleden was de temperatuur in de kast nog zo'n 52ºF, maar toen ik net ff spiekte (online) stond deze op 46ºF WTF  :-)L, terwijl de temperatuurt in de kast meestal maar een schommeling heeft van ongeveer 1ºF, de luchtvochtigheid schommelt meestel ongeveer zo'n 10-15% RH, met een gemiddelde waarde van ongeveer 70% RH


Hopelijk kan je wat met mijn antwoorden.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

BertM

#20
De bevriezing op de achterwand komt doordat dit het koudste gedeelte is, namelijk de verdamper van de koelkast. Vocht trekt naar het koudste punt.
Verder moet je weten dat hoe warmer de lucht, hoe meer vocht hij kan bevatten.
Dus toen je de kast aan hebt gezet bij 30 graden, trok al je vocht naar de verdamper, en door de vorming van het ijs ging hij steeds slechter werken en werd er dus minder vocht uit de lucht gehaald.
Ga je nu een lamp in je kast zetten, warm je de lucht op, die je met een ventilator kunt afvoeren. Nadeel is dat door het mooie zomerweer waarschijnlijk je luchtvochtigheid hoog is buiten de kast. Met de lamp kun je ook de koelcycles beinvloeden, dus hoe vaak slaat de koelkast aan.

De hele bedoeling van een koelkast als droogkast is het vocht te vangen met je verdamper, wanneer de koelkast afslaat zal het ijs van de verdamper als condens weg lopen en je luchtvochtigheid dus dalen: minder vocht in de kast.
Nadeel is dat een fan dus weer vocht in kan brengen. Ik ben van mening dat de fan niet constant moet lopen.

Verder is het van belang om te weten dat je praat over een paar gram vocht in zo een koelkast. Doe je de deur open dan zal in korte tijd de buitenlucht je luchtvochtigheid weer omhoog brengen, als je zoals nu vochtig weer hebt.

Ik regel mijn vochtigheid tussen de 70 en 85%.  Nauwkeuriger zal je niet lukken.
Temperatuur rond de 15 graden.

BertM

Citaat van: Mac op augustus 02, 2016, 10:24:25 PM

1) moet ik gewoon de lamp erbij aan zetten (en dan aan en uit of volcontinue aan).

De functie van de lamp, is het zorgen dat de koelkast wat vaker aanspringt, en daardoor te zorgen dat sinus  0:-) wat kleiner wordt.
In den beginne had ik deze continue aan, echter sinds een tijdje heb ik deze net als Ceriel achter een RH controller gezet, zodat deze aan gaat als de luchtvochtigheid een bepaald niveau heeft bereikt


Wanneer schakel je hem dan, bij een te hoge rv?
Door de verwarming zal mi de rv dan dalen.

structor

Thanks heren. Ik kan zeker wat met deze antwoorden. Voor een deel ben ik gerust gesteld.
Ik had verwacht dat de koeling de rel vochtigheid lager zou brengen dan het nu lijkt te doen. En ik vond de schommelingen vrij groot, dat laatste is dus betrekkelijk normaal.

Hebben jullie enig idee wat bij jullie ongeveer de koelcyclus is?

@Mac: de lamp schakel je die met je rh inclusief je dimmer of zit de in zijn geheel niet meer in je setup. Maw als je lamp aan staat hoeveel watt verwarming heb je dan? Ik heb een 50W lamp. Hoe vaak schakelt bij jou die lamp, zitten daar nog parameters op om te vaak schakelen te voorkomen?

@BertM: het idee dat je op je achterwand condenseert en dat die via de overloop het water afvoerde had ik ook. Maar ik heb meer het idee dat de druppels gewoon weer verdampen voor ze 'afgevoerd' zijn buiten de kast. Dit lijkt mij de schommelingen ook te veroorzaken. Ik had als zitten denken om de achterwand te bewerken zodat de druppels sneller wegkunnen.

Ik denk dat ik dus op korte termijn eerst, maar eens het in place programmeren op orde moet brengen. Dan kan ik wat strategieen gaan testen hoe het geheel aan te sturen. Ik ga sowieso een soort beveiliging inbouwen dat als de rv omhoog gaat en de koeling staat aan (vermoedelijk ben je dus de boel aan het aanvriezen) ik dan even ga stoppen met koelen. Wellicht ga ik het simpel oplossen door een maximale aantijd ga inbouwen. Daarnaast moet ik nog even een klein aanbouwbordje solderen voor de aansturing van mijn 12V fan, ik denk dat net zo te gaan doen als mijn controller. Dan kan ik naast aan en uit ook de snelheid instellen.

Voor vanavond ga ik nog weer even het setpoint op 15 graden zetten en kijken wat de rv doet. Wellicht moet ik toch ook nog even een goedkope rv meter kopen om te kijken  of de waarde een beetje ok is, of dat daar iets niet lekker loopt.

BertM

Emiel,

Je heb hem natuurlijk wel getest terwijl de buitentemperatuur heel erg hoog was.
Dat een gedeelte van het vocht weer verdampt als de koelast afslaat klopt, je verdamper kan we -20 zijn terwijl je omgeving dan 11 graden is. Het vocht aanwezig wil altijd een evenwichts- toestand bereiken.
In vriescellen hebben ze een vaak een automatische ontdooi cycles, hier wordt een electrische verwarming in de verdamper aangezet om het ijs er af te krijgen.

Wees ervan bewust dat als je de kast aanzet het een tijdje duurt voordat je een soort evenwicht hebt.
Een koelkast is geen echte droogkast en je RV heeeeel nauwkeurig regelen gaat je niet lukken, dit omdat de inhoud zo klein is.
In de winter heb ik een  ontvochtiger nodig (mijn kast staat in een schuur) om de RV omlaag te krijgen, dit komt dan door de hoge luchtvochtigheid en omdat de condensor (het zwarte rekje op de achterkant) niet goed meer werkt (onder de 10 Graden werkt een koelkast minder).

Tjoepie

Ik heb in mijn droogkast hetzelfde probleem, dat de achterwand soms bevroren is. Ik regel mijn warmtebron met een dimmer en staat dus altijd aan. Als het dat heel warm wordt buiten en mijn lamp staat ook flink aan dan moet de kast zo vaak aan om de temp omlaag te krijgen dat de achterwand aanvriest. Dan moet ik mijn lamp meer dimmen en dan gaat het weer goed. Ik vind dit te veel handwerk en dat is niet het idee van mijn kast. Dus er is een 2de luchtvochtigheidscontroller onderweg om de lamp aan en uit te zetten.
En lamp aan, is daarna koelkast aan en is dus weer RV omlaag :)

BertM

Citaat van: Tjoepie op augustus 03, 2016, 09:57:03 AM
Ik heb in mijn droogkast hetzelfde probleem, dat de achterwand soms bevroren is. Ik regel mijn warmtebron met een dimmer en staat dus altijd aan. Als het dat heel warm wordt buiten en mijn lamp staat ook flink aan dan moet de kast zo vaak aan om de temp omlaag te krijgen dat de achterwand aanvriest. Dan moet ik mijn lamp meer dimmen en dan gaat het weer goed. Ik vind dit te veel handwerk en dat is niet het idee van mijn kast. Dus er is een 2de luchtvochtigheidscontroller onderweg om de lamp aan en uit te zetten.
En lamp aan, is daarna koelkast aan en is dus weer RV omlaag :)
Volgens mij maak je een denkfout:

Relatieve vochtigheid is afhankelijk van de temperatuur (en luchtdruk).
Bij hele hoge temperatuur  kan er dus meer vocht in lucht zitten.
Ga je een hoge temperatuur terug koelen, dan zal er een punt zijn dat je op een verzadigde damp zit (100% rv) en zal er condens ontstaan. Aangezien de temperatuur van je verdamper onder 0 °C word zal het condens daar bevriezen.

Ga je de lamp aanzetten, wordt de lucht daar warmer, dus je RV OMLAAG.
Doe je nu de koelkast aan, zal het bovenstaande gebeuren en zal wat vocht als condens neerslaan op de verdamper.
Het is dus niet zo dat je RV omlaag gaat doordat de koelkast aangaat(die gaat juist omhoog) , maar je koelkast wordt gebruikt om vocht te CONDENSEREN en hopelijk af te voeren....
Doe je dit niet,of gebeurt dit niet dan zal je luchtvochtigheid hetzelfde blijven.

Nu hoor ik je denken  W!nk   "Maar ik zie mijn meter omlaag gaan als de koelkast aanslaat!"
Klopt: al het vocht trekt naar het koudste punt en dat is de verdamper, dus je sensor ziet een daling: slaat de koelkast af zal je RV weer omhoog lopen.

De lamp is er (ook)voor om zeker een cyclus te krijgen als je onder de 15 graden zit: anders slaat je koelkast nooit meer aan.
Ga je hem schakelen met je RV (hoog) zal eerst je RV teruglopen en door de toegevoegde warmte zal je koelkast aanslaan.

Heb je nu een Hoge buitentemperatuur en ventilatie openingen in je koelkast, zal vocht naar de koude plek trekken, dus je koelkast in, daar condenseren en zul je op warme dagen dus meer ijs op je verdamper krijgen.

Probeer het wel eens in een mollier diagram te zetten en hier te posten.


structor

Ik denk dat de grootste truuk gaat worden om te zorgen dat de condens druppeltjes buiten de kast te krijgen. Iemand enig idee? Trilling op de achterwand??

BertM

Druppels zullen toch door zwaartekracht naar beneden in je afvoer  lopen?
Opnieuw verdampen van een druppel kost meer energie dan condenseren dus zal niet snel gebeuren

structor

Wat ik dus zie is dat de druppels dus vrij stationair zitten en de opvangbak niet snel vol loopt.

Ik denk dat wat je ziet met de oscillaties in je rv veroorzaakt wordt door het terug verdampen van je druppels, namelijk des te hoger te temperatuur des te groter de top-top waarde in je rv, dus koeling uit betekent dat je vochtigheid snel weer omhoog gaat m.i. wordt dit dus veroorzaakt door verdampen.

Ik heb al wat lopen googlen en heb wat abstracts van wetenschappelijke papers gevonden over dit onderwerp. In het veld is men bezig om de oppervlakte te behandelen. Ze proberen daar de druppels zo groot mogelijk te krijgen. Ik vond ook een artikeltje over een alcoholtester waar men de adem condenseert en dan met lucht (ventilator) de druppels in de goede richting verplaatst.

Ik zie in mijn kast dat men name boven in de druppels condenseren. Ik had dat liever onderin gezien, zodat ze minder afstand hoeven af te leggen om ze naar buiten te krijgen. Dat gezegd hebbende zou hier misschien ook een oplossing kunnen zitten om op de achterwand iets te fabrieken om de druppels snel naar buiten of een reservoir te krijgen.

Mac

Citeer@Mac: de lamp schakel je die met je rh inclusief je dimmer of zit de in zijn geheel niet meer in je setup. Maw als je lamp aan staat hoeveel watt verwarming heb je dan? Ik heb een 50W lamp. Hoe vaak schakelt bij jou die lamp, zitten daar nog parameters op om te vaak schakelen te voorkomen?

@structor: Omdat het wattage van de lamp heel erg groot is (50W) heb ik er destijds een dimmer tussen gezet (en die stond echt minimaal open).
Inmiddels heb ik een 20W versie van de heater gevonden (kleiner kon ik niet vinden), maar ook nu nog heb ik de dimmer er tussen, en als ik een schatting moet maken, dan heb ik deze nu op zo'n 30% staan (dus zegge 7 watt ?)

Ik heb geen idee hoe vaak mijn heater schakelt  :-)L
Ik heb de 2e RH controller ingesteld op zo'n 62% (dacht ik), en daarboven schakelt de heater in. (rekening houdend met het e.e.a. aan vertraging)

En ja, ik heb ook ooit last gehad van een bevroren achterwand, en het weer laten smelten daarvan heeft mij bijna mijn laminaat gekost. (mijn kast staat sinds die tijd in een oude wasmachine bak  W!nk )

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url