structors droogkast

Gestart door structor, mei 23, 2016, 01:01:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

BertM

Citaat van: structor op augustus 03, 2016, 07:26:49 PM

Ik denk dat wat je ziet met de oscillaties in je rv veroorzaakt wordt door het terug verdampen van je druppels, namelijk des te hoger te temperatuur des te groter de top-top waarde in je rv, dus koeling uit betekent dat je vochtigheid snel weer omhoog gaat m.i. wordt dit dus veroorzaakt door verdampen.

Denk dat je hier een denkfout maakt, je hebt net veel energie gebruikt om je vocht te condenseren: namelijk je complete koelvermogen.
De verdampingswarmte van water bedraagt 2249 kJ/kg bij standaardomstandigheden.
Vergeleken met het verwarmen van water kost het verdampen veel energie, meer dan 500 maal zoveel als om het één K(elvin) te verwarmen (soortelijke warmte is 4,19 kJ/kg.K), dus meer dan vijfmaal zoveel als om het van smelt- tot kooktemperatuur te verwarmen.

Bij verdampen blijft de temperatuur constant, de zogenaamde Latente warmte, daarom kun je ook je thermo pen mooi calibreren in ijs of kokend water, alle energie gaat in het  verdampen zitten.

structor

Hoe verklaar jij dan het verschil in toptop als functie van de e temperatuur? Ik zie in de grafieken van mac ongeveer dezelfde grote van oscillaties als in mijn grafieken. Dus bij stoppen met koelen gaat de rv weer omhoog. Bij mij is de kast gesloten, dus de stijging van de rv moet verklaart worden binnen de kast. Waar komt anders de vocht voor de verhoging vandaan?
Ik ben benieuwd naar jouw verklaring, ik doe er mijn best om mijn hoofd om dit probleem te krijgen.

BertM

#32
Vocht trekt naar de koudste plaats, dus naar je verdamper.
Dit is me zo uitgelegd tijdens  de opleiding koeltechniek.
Denk bijvoorbeeld aan een koud glas bier in de zomer, hier zal er ook condens ontstaan op het koude gedeelte van het glas.

Gaat de koelkast uit zal het vocht in de lucht zich weer verdelen en zal de rv weer hoger worden. Ik zie dit zelf ook gebeuren op mijn display.
Zal ook eens gaan meten met mijn sensor bij de verdamper.

structor

Huh maar dan zeg je toch exact hetzelfde als ik?

Citaat van: structor op augustus 03, 2016, 07:26:49 PM
... dus koeling uit betekent dat je vochtigheid snel weer omhoog gaat m.i. wordt dit dus veroorzaakt door verdampen.

Citaat van: BertM op augustus 04, 2016, 10:21:00 PM
Gaat de koelkast uit zal het vocht in de lucht zich weer verdelen en zal de rv weer hoger worden. Ik zie dit zelf ook gebeuren op mijn display.

Je kunt dit ook heel duidelijk in mijn grafieken en die van Mac zien...

Ik zit nog steeds te broeden, hoe ik dan effectiever het gecondenseerde water kan afvoeren. Ik had al even zitten googlen. Onderstaande plaatje lijkt een draaiende disk te gebruiken.



Dat lijkt me nog een stap te ver. Zou een metalen plaat boven in de kast (daar waar bij mij de meeste condens lijkt te ontstaan) met een U profiel aan de onderzijde, waar dan weer een buisje aan bevestigd wordt en dan die naar buiten brengen, zou dat kunnen helpen om sneller het water uit de kast te krijgen voordat het bij stoppen met koelen weer terug de lucht in gaat?

Tjoepie

Dit wordt hogere koeltechniek op deze manier  W!nk Leuk!!

BertM

Citaat van: structor op augustus 05, 2016, 12:08:48 PM
Huh maar dan zeg je toch exact hetzelfde als ik?

Citaat van: structor op augustus 03, 2016, 07:26:49 PM
... dus koeling uit betekent dat je vochtigheid snel weer omhoog gaat m.i. wordt dit dus veroorzaakt door verdampen.

Citaat van: BertM op augustus 04, 2016, 10:21:00 PM
Gaat de koelkast uit zal het vocht in de lucht zich weer verdelen en zal de rv weer hoger worden. Ik zie dit zelf ook gebeuren op mijn display.


Bijna Emiel, alleen jij hebt het over verdampen, ik heb het over luchtvochtigheid.

Verdampen is het overgaan in een andere fase dus van bv een vloeistof fase naar gas.
Wanneer de waterdamp onder invloed van temperatuur warmer wordt zal de waterdamp meer oplossen en de luchtvochtigheid minder worden.
Andersom werkt het ook, hoe kouder de lucht hoe meer waterdamp tot je op het punt komt dat er niet meer waterdamp in de lucht kan, en er dus condens ontstaat. Dit is het verzadigingspunt (100% rv)
Mist is bijvoorbeeld verzadigde lucht.

Luchtvochtigheid is dus afhankelijk van temperatuur ( en luchtdruk, maar om het simpel te houden laten we dat even buiten dit verhaal)
Daarom zit er in je  hydrosensor ook een temperatuursensor, zonder die kun je geen rv bepalen.

Wat gebeurt er nu in de koelkast?
Vocht trekt naar het koudste punt.
De lucht bij je verdamper wordt zo koud dat je onder het verzadigingspunt komt en condens ontstaat ( de druppels op de wand) terwijl bij de deur bijvoorbeeld de lucht nog 15 graden is en dus een rv heeft van bijvoorbeeld 58%.
Dus je sensor meet de rv op de plek waar die hangt.
Gaat de koelkast uit, dan zal je lucht weer een gelijke temperatuur aan nemen in de ruimte en de rv weer gelijk trekken.
Dus wat je ziet is dat de rv omlaag loopt als de koelkast aanslaat, je vocht trekt naar de verdamper. Gaat hij uit dan zal het vocht zich weer verdelen en loopt de RV weer op.

Bovenstaand is een redelijk simpel verhaal, zonder natte bol en droge bol temperatuur.

Kijk eens naar mijn verhaal welke ik gepost heb over het mollier diagram.

Mac

Ehhhhhhhhhh, Mm, Mm.

Inmiddels hier op aarde  M@D, moet ik bekennen, dat Emiel gelijk heeft wat de luchtvochtigheid betrof die hij buiten de kast had gemeten (namelijk iets van 72%).

Gisteren was mijn datalogger leeg, en om deze op te laden hang ik deze aan mijn telefoonoplader, op het aanrecht.
En wat hij daar aangaf kwam verdraaid dichtbij wat Emiel aangaf.  :-)L

Ik was er heilig van overtuigd dat dit lager zou zijn, maar helaas..........
Hij gaf ergens in de middag rond de 70% aan, en later op de avond (lees koeler) iets van 66% rv

Mijn welgemeende excuus, dat ik überhaupt twijfelde Emiel  x:-)

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

structor


@BertM: ik ben alles rustig op me in laten werken. Hoe warmer de lucht hoe meer waterdamp het kan bevatten. Echter de Rv is hierop gecorrigeerd toch? Dus als de temperatuur stijgt en de hoeveelheid vochtdeeltjes in het lucht gelijk blijven, dan daalt toch de Rv???

@Mac: thanks voor de feedback, dan weet ik in ieder geval dat mijn vochtsensor redelijk in orde is.

Ik ben vandaag weer even echt aan het hobby-en geweest. Ik begon met het installeren van de terrarium lamp in de kast, of eigenlijk een gloeilamp in het begin, die is visueel iets makkelijker te bekijken of alles werkt ;).



Daarna heb ik een dimmer tussen het relais en de wcd in de koelkast geplaatst. Ten tijde van de foto zie je dat zowel de koelkast als ook de 'heater' aan staat (zie je aan het ledjes boven de relais).



Vervolgens kwam ik er achter dat ik de heater nog helemaal niet aan kon sturen in de software  L:-). Dus dat moest even vlug gebeuren en omdat ik de boel lekker vast getaped heb en nog niet via de rasp-pi kan programmeren, kwam de opstelling er even zo uit te zien :D.



Tja toen kon de arduino het relais bedienen, maar tja de rasp pi kon dit nog niet aan de arduino vertellen en de rasp-pi nog niet aan mij via de website. Dus hopperdehop aan het werkt. Een half uurtje later had ik beide onderdelen bij elkaar gehacked. Via het settings scherm kan ik dus nu de koelkast aanturen, de bevochtiger en de heater twee parameters instellen. Daarnaast is er nog een backup time, die voor alle drie de onderdelen zorgt dat er niet te snel geschakeld wordt.



En toen dit alles in place was kon het eerste testen beginnen. Tot op heden kon ik bij een setpoint van 15-16 graden voor de temperatuur alleen een vochtpercentage halen van rond de 69. Om dus de invloed van de lamp te testen besloot ik de heater in te laten schakelen bij 62-63. Hieronder zie je de eerste resultaten.



Je ziet dus dat door het toevoegen van de lamp de temperatuur controle minder strak is geworden, maar  de luchtvochtigheid is inderdaad bijdezelfde temperatuur echt rond het setpoint. Wellicht is er dus helemaal geen ingewikkeldheid nodig om het vocht uit de kast te krijgen. Wel is het zo dat de huidige simpele schakeling het resultaat gok ik niet veel beter krijgt. Je koelkast gaat pas aan terwijl je als mens allang ziet dat de temperatuur een overshoot gaat krijgen dus hier is nog wat te halen. Feitelijk weet je al als de lamp aan gaat dat over een tijdje de koelkast er ook bij aan moet (daarom zet je hem ook aan). Dus ik denk dat ik in de software de drie onafhankelijke regelingen van elkaar moet laten weten of met PID achtige regelingen bezig moet.
Maar goed voordat we dat gaan doen heb ik nog een stapje te gaan en dat is de luchtbevochtiger in de kast zetten en die mee te laten doen. Dat ga ik zometeen doen. Ik ben nu het water aan het koken voor de bevochtiger. Ik ben dan benieuwd hoe dan de grafieken er uit komen te zien. Met het laatste puzzelstukje hoop ik dan zo ver te zijn om een slimmere aansturing te verzinnen (of als dat niet nodig is niet uiteraard).

Wordt vervolgd.....

Mac

Wow C00L, echt respect hoor Emiel.
(Ben wel een heel klein tikkeltje jaloers, dat je dat allemaal zo goed kan)

En dat voor iemand die lange tijd geen kast wilde hebben, laat staan zo diep er op ingaan. :-)))

Klasse mán.

Mac

Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

structor

En dan straks nog net zulke mooie producten er uit halen als jij (of anderen van hier), zo heeft ieder zijn specialiteiten. Ik moet straks als alles een beetje stabiel werkt eerst maar eens een setje worsten fabrieken en die drogen..

Wellicht dat we dit project of die van Bert tot een heatermeter achtig project kunnen laten verworden... Zodat het iets meer plug&play wordt.

BertM

Citaat van: structor op augustus 06, 2016, 04:58:20 PM

@BertM: ik ben alles rustig op me in laten werken. Hoe warmer de lucht hoe meer waterdamp het kan bevatten. Echter de Rv is hierop gecorrigeerd toch? Dus als de temperatuur stijgt en de hoeveelheid vochtdeeltjes in het lucht gelijk blijven, dan daalt toch de Rv???
Yep, helemaal correct!

Ziet er goed uit, je project. Gaat helemaal lukken volgens mij

Mac

CiteerWellicht dat we dit project of die van Bert tot een heatermeter achtig project kunnen laten verworden... Zodat het iets meer plug&play wordt.

Dat zou héél vet zijn Emiel  C00L

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Tjoepie

Citaat van: structor op augustus 06, 2016, 05:53:58 PM
Wellicht dat we dit project of die van Bert tot een heatermeter achtig project kunnen laten verworden... Zodat het iets meer plug&play wordt.

Dat zou zeker vet zijn!! Waar kan ik me opgeven? W!nk

structor

Ik wil eerst nog een paar features toevoegen ;).

Ik heb nog die loadbars om te wegen. Ik denk dat ik die eerst aan een extra arduino ga hangen. Dan ga ik later een keer puzzelen hoe alles aan elkaar te hangen en dan wil ik er een net setje met print plaatjes voor hebben een fraai kastje. Het is nu allemaal hackstyle... Maar zodra ik zover ben, ga ik zeker hier even een kijken of ik meer dan 1 setje print platen moet bestellen (en overige onderdelen).

Ik had gister avond nog even mijn bevochtiger toegevoegd, maar ik vond er verdacht weinig veranderen in de grafieken. Vanmiddag na de gamma racing day er nog even in gedoken, hmm relais springt aan. Hmmm geen 220 in de kast. Multimeter er op en vervolgens facepalm! Het was relais 4 in plaats van relais 3. Dus ik ben nu aan het tweaken om te kijken of ik de schommelingen zo klein mogelijk kan krijgen.

BertM


Citaat van: structor op augustus 06, 2016, 05:53:58 PM
Wellicht dat we dit project of die van Bert tot een heatermeter achtig project kunnen laten verworden... Zodat het iets meer plug&play wordt.

eehh, tja.... moet er weer mee bezig, bedankt voor de herinnering  W!nk

FF wat foto's van de temperatuur van de verdamper en de kast, om te laten zien dat er idd grote temperatuurverschillen zijn als de kast aanslaat/werkt.



Temperatuur van de verdamper



Temepratuur in de kast