Hoofdmenu

chckstrks vitrinetje

Gestart door chckstrk, november 02, 2016, 10:15:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

chckstrk

Tweeëneenhalve week terug heb ik een wijnkoeler op de kop kunnen tikken die ik wil inzetten als droogkastje.
Hij staat nu op zolder, naast de cv, maar hij gaat eerdaags wel naar de schuur verhuizen. Het zoemen van de fans zit op een lastige frequentie, je hoort em best wel.

De dag na aanschaf heb ik er drie droge worsten in gehangen. 22 oktober drie koud gerookte rookworsten en vandaag een pancetta. Het wordt al lekker druk.



Het was lastig de luchtvochtigheid omlaag te brengen. De eerste week hing die rond de 80-85, maar daarna heb ik de deur op een kiertje gezet, waardoor de temperatuur goed bleef, maar de luchtvochtigheid lager.

Zoals een beetje verwacht ontstond er dan ook schimmel op de worst:


Maar die poets ik maar weg met 50/50 water/azijn. Dat zou goed moeten gaan toch?

De droge worsten zijn aan de bovenkant verkleurd, iemand een idee wat dat kan zijn?


Benieuwd wat de pancetta doet!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tjoepie

Schimmel inderdaad gewoon wegpoetsen met 50/50 water azijn.
En hij hoort ook vol te hangen, anders kan je net zo goed een kleinere kast neerzetten  W!nk

Maare, ziet er goed uit allemaal!!!

Mac

Het is maar een idee hoor, maar misschien doordat er in het bovenste deel van de worst minder vulling zit, en misschien wat meer lucht, of de darm wat minder strak zit, waardoor het lijkt of er verkleuring in zit.
Wetenschappelijk kan ik het helaas niet onderbouwen.

Wel leuk om te zien dat je zo lekker bezig bent Chuck.  C00L

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Ceriel

Als het maar droog blijft....

chckstrk

M'n koudgerookte rookworstje was vandaag op 57% van z'n startgewicht. Tijd voor een test.



Ziet er goed uit lijkt me. De smaak is ook prima, wat zoutig, weinig rook, en een beetje cervelaatig.

Ik vind em eigenlijk zo lekkerder dan als rookworst

De rest gaat nog wel ff de kast in, want ik houd van wat droger, hij as nog behoorlijk zacht, maar, ondanks wat schimmel poetsen af en toe: geslaagd!


Sent from my iPhone using Tapatalk

chckstrk

Ook m'n 'gewone' droge worst maar aangesneden.


Die hing een week langer, dus een stuk meer naar m'n zin qua hardheid. Qua smaak niet zo. Die is wat vlak. Maar goed, nu kunnen we experimenteren.

De pancetta is inmiddels op 21% verlies, dus die gaat ook goed.


Sent from my iPhone using Tapatalk

BertM

Ziet er netjes uit chuck!
Nu is de expitimenteer fase aangebroken, als tip:
Schrijf alles op, zodat je wanneer je je worstje naar keuze hebt gevonden ook weet hoe en wat hebt gebruikt.

chckstrk

Ja idd, dat gaat nog wel eens mis bij mij. Ook een tip die ik net zelf ontdekte... Niet je testworst aansnijden


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mac

CiteerM'n koudgerookte rookworstje was vandaag op 57% van z'n startgewicht. Tijd voor een test.
Waarom niet afgegaard (lees warm gerookt), aangezien het een "rookworst" was Chuck ?

Technisch gezien is het natuurlijk een rookworst (het is immers gerookt)
Je zit waarschijnlijk hiermee dichter bij een dik Rotterdammertje, dan bij het begrip Rookworst.

#gewoonnieuwschierignietsverderachterzoeken.  :-)

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

chckstrk

Nou, ik had in het topic op het bbq genootschap gelezen dat je koud gerookte rookworst ook kon drogen als droge worst. En dat wilde ik dan maar eens proberen. Das eigenlijk alles.


Sent from my iPhone using Tapatalk