Hoofdmenu

Rotterdammertjes?

Gestart door chckstrk, november 09, 2016, 02:58:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

chckstrk

Ik ben van plan binnenkort eens rotterdammertjes of andere kleine droge worstjes te maken. Ik heb al schapensnaren, maar vul je die dan af met een standaard droge worstmengsel? Of heeft iemand een recept?


Sent from my iPhone using Tapatalk

BertM

Volgens mij is een rotterdammetje niets anders dan een boerenmetworst in een schapensnaar.
Moet niet te fijn zijn, dus zou met een 4-5 mm plaat een kijken of het is wat je zoekt.

chckstrk

Ah ga ik doen. Ik denk zelfs nr8, ik heb al een paar droge worsten gemaakt met 4,5 maar dat vind ik te fijn.

Nu ff kijken of de boerenmetworst te vinden is. Receptgewijs.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mac

Rotterdammerts zijn fijn hoor.  0:-)
Hoe dat met de worsten zit, kan ik niet zeggen helaas, (al heb ik wel het idee, dat dat lekkerdere metworsten, dan standaard metworsten zijn), maar dat zouden we aan onze andere Rotterdamse vriend Paul (lees Wild vleesch) kunnen vragen.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

chckstrk

Citaat van: Mac op november 10, 2016, 04:35:53 PM
Rotterdammerts zijn fijn hoor.  0:-)
Hoe dat met de worsten zit, kan ik niet zeggen helaas, (al heb ik wel het idee, dat dat lekkerdere metworsten, dan standaard metworsten zijn), maar dat zouden we aan onze andere Rotterdamse vriend Paul (lees Wild vleesch) kunnen vragen.

Mac
Zit die hier ook te zitten dan?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mac

Paul zit hier inderdaad ook, echter heeft hij het veel te druk om af en toe langs te komen (vrees ik  :-XX )

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

BertM

Citaat van: Mac op november 10, 2016, 04:35:53 PM
Rotterdammerts zijn fijn hoor.  0:-)
Hoe dat met de worsten zit, kan ik niet zeggen helaas, (al heb ik wel het idee, dat dat lekkerdere metworsten, dan standaard metworsten zijn)....

Mac
Heb je zeker nog nooit een goede twentse boerenmetworst geproefd, Mac!

Mac

CiteerHeb je zeker nog nooit een goede twentse boerenmetworst geproefd, Mac!
Verras mij eens vriend  :-)))

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Mac

Om maar weer on topic te gaan (excuus Chuck)

Ik heb iets gevonden in de archieven.

CiteerRotterdammertjes
Dit lid van de boerenmetworst familie bestaat uit mager varkensvlees en spek en is niet al te fijn gemalen. De worstjes worden afgestopt in langwerpige kunstdarmen, gedroogd en daarna licht gerookt. Ze worden per stuk verkocht.

Mac

Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

chckstrk

#9
Citaat van: Mac op november 10, 2016, 08:14:36 PM
Om maar weer on topic te gaan (excuus Chuck)

Ik heb iets gevonden in de archieven.

CiteerRotterdammertjes
Dit lid van de boerenmetworst familie bestaat uit mager varkensvlees en spek en is niet al te fijn gemalen. De worstjes worden afgestopt in langwerpige kunstdarmen, gedroogd en daarna licht gerookt. Ze worden per stuk verkocht.

Mac
Hmm kunstdarm dus. En gerookt. Dat wordt sws natuur darm, maar roken is wel een optie natuurlijk.
Ik zit vooral met de kruiden, maar ik zal eens wat experimenteren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

chckstrk



Gister en vandaag maar eens wat productie gedraaid. Dat viel nog vies tegen. Het worstdeeg gister was geen probleem. Ik wilde het eens wat grover, dus de 6 1/4 plaat gebruik. Bij de slager wat rugspek en wat magerder varkensvlees gehaald en lekker vermalen.

Per kg:
25 gr colorizo
3 Gr peper
1 Gr foelie
1 Gr mosterdpoeder

Dat heeft een nachtje in de koelkast gestaan (vooral omdat dat logistiek even handig was) en vanavond heb ik de boel in schapensnaren afgestop. Dit was de tweede keer dat ik met schapensnaren werkte, maar das toch wel hele andere kost. Ze knappen snel, en gaan zeer stroef over 't vulpijpje, ookal heb ik dat ingesmeerd met vet van de worst en de darm gespoeld met water. Dus veel gebarsten worstjes.
Daarnaast had m'n worststopper het lastig met het nauwe vulpijpje, ik moest de bus met een spanband fixeren in de standaard, anders trok ie scheef. (Dat bedacht ik pas nadat ik driemaal het worstdeeg boven in de stopper had zitten).

Kortom, veel geleerd vanavond. Nu zien of ze ook lekker worden!



Sent from my iPhone using Tapatalk

BertM

Ja, dat gevecht met de snaren herken ik

Tjoepie

Maar ze zien er wel goed uit!
Ben benieuwd hoe ze worden.

Ceriel

Als het maar droog blijft....

chckstrk







Oh man wat is dit lekker!!!!
Ik ben nog niet eerder zo enthousiast geweest over een zelfgemaakte droge worst.  Feestje hoor!


Sent from my iPhone using Tapatalk