Hoofdmenu

Rotterdammertjes?

Gestart door chckstrk, november 09, 2016, 02:58:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

BertM

Citaat van: chckstrk op januari 04, 2017, 12:35:41 PM
Citaat van: BertM op januari 04, 2017, 08:47:37 AM
Granulaat het mooiste, als je het kunt vinden.
Maar poeder en verse kan ook.
Toevallig bij de lidl gevonden vanochtend!
Heb je enig advies voor de hoeveelheid op een kg vlees?
Op naar de Lidl vanavond!!

Kijk even bij de andere worstrecepten..

chckstrk


De bijkeuken is weer verrijkt met zo'n 70 worstjes.
2 kg naturel (peper, zout, foelie, koriander)
2 kg naturel + mosterdpoeder
2 kg naturel + knoflookganulaat



Sent from my iPhone using Tapatalk

BertM

#32
Zeg even wanneer ze klaar zijn kom ik proeven  :-))) W!nk

Misschien het recept even in het receptengedeelte zetten?  W!nk W!nk

chckstrk

Ik denk dat ik er wel wat kan redden voor de terugweg van de workshop. ;-) recept doe ik! Ben nog een beetje aan het experimenteren wat nu de beste is. Ik vind ze in ieder geval al lekkerder dan die ik bij de slager koop


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mac

Wow, je hebt een hele productielijn opgezet man  C00L
Je bent al een echte pro.
En als je ze nu al lekkerder vind als bij je slagert.........  :-)

Goed bezig Chuck

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

chckstrk

Citaat van: Mac op januari 07, 2017, 09:32:33 AM
Wow, je hebt een hele productielijn opgezet man  C00L
Je bent al een echte pro.
En als je ze nu al lekkerder vind als bij je slagert.........  :-)

Goed bezig Chuck

Mac
Gehgeh thanks. Nog genoeg te leren helaas. Zoals: hoe haal je die verdomde schapensnaren uit de knoop!

En dit vind ik ook wel maf:
Het lijkt alsof de darm vrij los om het worstmengsel zit. Op de foto zal ws een luchtbelletje zijn, maar sowieso zit de worst na het drogen wat los in z'n vel. Nu heb ik een paar dingen anders gedaan dan de eerste keer (toen dat niet zo was):
Ik heb ze gestopt met de kleinste vulpijpje die ik heb. De eerste keer had ik er een dikker, maar daardoor liep de darm vaak vast en knapte hij.
Daarnaast heb ik de eerste keer de worsten in het begin in m'n wijnkoeler gehad, waardoor ze langzamer droogden. Nu hangen ze in de bijkeuken, waardoor ze wat sneller droger, dus dat zou 't ook kunnen zijn.

En ach als je aan het experimenteren bent kun je beter gelijk maar wat produceren. Te meer omdat het met m'n vul bus weinig zin heeft om minder dan 1 kg te maken (door de knik blijft er zeker 200g in de bus achter).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mac

Waarschijnlijk is de worst daar gewoon niet goed gevuld Chuck ?
Prik je er wel rondom gaatjes in, na het slingeren, om alle lucht te verwijderen ?

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

BertM

Goed mengen is ook erg belangrijk!

chckstrk

Ja gaten prik ik en mengen volgens mij ook goed. Het klopt ook dat ie daar niet goed gevuld is. Maar het gekke is dat ook daar waar ze wel goed gevuld zijn, t darmpje uiteindelijk wat los lijkt te zitten. Ik neem er wel wat mee de 28ste. Als ze nog niet op zijn


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ceriel

Mooie productie Chuck!
Een kleine batch (<2kg) maak ik gewoon met de Porkert. Naast het deeg wat in de bocht achterblijft ook nog veel schoonmaakwerk...
Als het maar droog blijft....

chckstrk

Citaat van: Ceriel op januari 07, 2017, 09:27:56 PM
Mooie productie Chuck!
Een kleine batch (<2kg) maak ik gewoon met de Porkert. Naast het deeg wat in de bocht achterblijft ook nog veel schoonmaakwerk...
Ja maar daar heb ik het vullen helemaal niet mee onder de knie en dat vind ik voor droge worst dan wel weer spannend...


Sent from my iPhone using Tapatalk

chckstrk

Aangezien de worsten te droog werden heb ik ze in vacuümzakken verpakt, niet helemaal vacuüm maar wel gewoon dicht. Is dat eigenlijk verstandig? Of hoe bewaar je zo'n worst anders in geval van overschot.


Sent from my iPhone using Tapatalk

BertM

Volledig vacuum trekken, chuck

Mac

Eens met Bert, en bijkomend voordeel, door het vacumeren zal ook het vocht herverdeeld worden, en krijg je een beter eindproduct.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Frank1785

Citaat van: Mac op november 10, 2016, 08:14:36 PM
Om maar weer on topic te gaan (excuus Chuck)

Ik heb iets gevonden in de archieven.

CiteerRotterdammertjes
Dit lid van de boerenmetworst familie bestaat uit mager varkensvlees en spek en is niet al te fijn gemalen. De worstjes worden afgestopt in langwerpige kunstdarmen, gedroogd en daarna licht gerookt. Ze worden per stuk verkocht.

Mac

Dat lichte roken, wanneer zouden jullie dat doen, en hoe lang?   Aan het begin van de droogtijd denk ik?