Zelfbouw Droogkast...

Gestart door Vogels78, april 12, 2017, 09:57:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vogels78

Nu ik me net heb voorgesteld, meteen maar even het materiaal delen waar ik mee werk :)....
Heb even een samenvatting gemaakt (heb dit eerder al gepost op het BBQ forum  W!nk)

Gebruikte materialen:
1) Luchtvochtigheidsregeling (2x), eentje voor het aansturen van de luchtbevochtiger (4) bij een te lage luchtvochtigheid en eentje voor het aansturen van een infrarood lamp (5) bij een te hoge luchtvochtigheid.
2) Temperatuurregeling, deze heeft twee relais, bij te hoge temperatuur schakelt hij de koelkast, bij een te lage temperatuur schakelt hij de infrarood lamp.
3) Timer, een timer voor het schakelen van de ventilator (een 120mm ventilator had ik nog liggen vanuit een PC)
4) Luchtbevochtiger, die moet zorgen voor de vochtige lucht.
5) infrarood lampje, lampje voor de warmte.
6) transformator 220-12V, een transformator omdat de timer op 220 schakelt en mijn geplande ventilator op 12V werkt, heb geen timer op 12V gekozen omdat ik zo nog kan wisselen van componenten.
7) Fan roosters (2x), 120mm ventilator roosters met stoffilter, een voor op de fan zelf (lucht uit) en een voor op een andere plaats (lucht in)

De koelkast:



Dit was het plan:



Elektrisch schema: (zoals een echte vakman in PowerPoint  :-))))



Voor de liefhebber een LINK naar het bestand van het schema.

Aan de slag dan maar:

Eerst maar eens de gaten voor de ventilatie, in de deur;



En in de linkerzijde, daar iets voorzichtiger te werk gegaan, eerst wat kleine gaatjes geboord om er zeker van te zijn dat er niets zat;





Gaatje naar boven voor de kabel, en de 120mm fan kan gemonteer worden



Gaten voor de WCD en de lampvoet:



Bak gemaakt bovenop voor de electra:



Tot zover alles bedraad en afgemonteerd:





Helaas kwam Murphy ook nog even bij mij langs, de koelkast deur stond te dicht bij de kachel Sw@t Sw@t



De sensorriek geplaatst aan de binnenzijde:



En de lamp + humidifier (die geen Europese stekker bleek te hebben, leermomentje):



alles gezien en kastje dicht :) :





Dan maar eens alles instellen.... heb de temperatuur op 12 graden gezet met een +/- van 1 graad, de RV1 op bevochtigen onder de 75% +/- 2%, RV2 op verwarmen boven de 80% +/-2% en de timer voor de ventilatie op 4 momenten per dag (om de 6 uur) een minuut aan...



Heb er een tijdje bijgezeten en alles schakelt netjes aan op de momenten zoals ik het heb ingesteld, merk wel dat er een groot verschil zit tussen RV1 en RV2 maar ook tussen de RV's en mijn weerstation...... maarja wat is dan de waarheid... Ook stond een van de twee RV's regelmatig op storing, hier gaf af en toe (zonder begrijpelijke reden) HHH in het scherm wat staan voor een RV boven de 99%. Dus op advies van Peter W één sensor gebruikt voor zowel RV1 als RV2. Dit loste ook gelijk het grote verschil tussen beide RV's op.

Voor degene die het draadje op het BBQ forum ook gevolgd hebben..... ik heb de installatiedraad ondertussen vervangen door snoer  0:-) 0:-)