Hoofdmenu

koud roken => vocht

Gestart door Bart, december 26, 2016, 01:52:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart

Ik heb al een tijdje een vraag waar ik niet uit raak.


Ik heb zelf een rookhok in dennenhout, en iedere keer ik koud rook (en koud is gewoon de omgevingstemperatuur) want ik gebruik een dymbox. Wordt alles kletsnat aan de binnenkant. Ik heb net een Duroc buik gerookt (heeft amper kleur gekregen, maar ruikt wel lekker)en die hangt te druppen van het vocht. Hij ging er netjes droog (plakkerig) in.
ik heb hetzelfde als ik zalm rook, maar die ligt op roosters, dus daar heb ik meer kleur, het is net alsof de rook neerslaat. alles wat horizontaal is, is bijna gitzwart, de wanden en dergelijk van mijn kast zijn bij wijze van spreken nog als nieuw.


Weet iemand hoe dit komt, wat ik hier kan aan doen. ?
Ik was zinnens over te stappen naar een inox rookkast, maar daar gaat alles zeker condenseren op de wanden dan.

BertM

Je rookhok is te koud.
De rook van je smokegenerator komt in de koude kast en slaat neer op de koude wanden als condens.
Je krijgt hierdoor de zwarte aanslag (creosoot).

Oplossing is de kast voor te verwarmen of te isoleren.
Ook niet roken met een erg hoge luchtvochtigheid.

Bart

#2
CiteerJe rookhok is te koud.

ik heb speciaal mijn rookkast uit dennenhout gemaakt naar analogie van de vele voorbeelden die je her en der terug vind.


CiteerDe rook van je smokegenerator komt in de koude kast en slaat neer op de koude wanden als condens.

De rook wordt door middel van een dymbox onderaan geïnjecteerd, door de verluchtingsgaten circuleert die dan op natuurlijke wijze (bij windstil weer valt ie wel recht naar beneden en "loopt" dan onderaan de kast er bij wijze van spreken uit, dus bij windstil weer kan ik weinig.Zie de foto's van de "neerslag"







CiteerJe krijgt hierdoor de zwarte aanslag (creosoot).

Heb ik even opgezocht : is hetzelfde als carbolineum : Carbolineum bevat teer, derivaten van naftaleen, antraceen, fenol en polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's)

lijkt me niet zo gezond, heb ik nu al ruim 1,5 jaar een aanslag gepleegd op mijn en andermans gezondheid ?

Citeer
Oplossing is de kast voor te verwarmen of te isoleren.
Ook niet roken met een erg hoge luchtvochtigheid.

Ik wil echt wel het principe van koud roken behouden ! en moet ik gaan verwarmen met een verwarmingselement ? kooltjes, .... ??? doen ze in de Noordse landen toch ook niet ?
De winter is wel gekend voor zijn hoge luchtvochtigheid dus daar kom ik niet zo goed omheen en isolatie, tja, ...
heb je niet meer een dennehouten kast (bij inox lukt dat perfect, kan je dubbelwandig werken)
]en hou liever toch wel isolatie weg van bij het voedsel, misschien met sandwichpanelen ?

ik zou zoiets willen bouwen om koud te gaan roken, ik verkies op mijn zalm al liggend te roken. maar inox is sowieso al "koud"[/color]



[/color]

BertM

Heb je je luchtgaten aan de bovenkant??

Bart

inderdaad, kan je mooi zien op de foto (kan ze zelfs regelen). onderste staan meestal 1/4 de open en bovenste meestal helemaal.

BertM

Probeer het dan eens met de bovenste dicht.
Door de trek in de kast trek je daar koude lucht naar binnen.
Hierdoor heb je kans dat het vocht in je warme rook condenseert bij het afkoelen.

Bart

Warme rook ? Die is zo koud als wat. Had laatst een filmpje moeten maken als het net onder vriespunt was en windstil. De rook "viel" gewoon naar beneden los op de vloerplaat en zo op de grond. Kreeg toen zelfs mijn rook niet naar boven. Want zat op dat moment te denken om een pc ventilator zoals in de droogkast te steken om circulatie te krijgen. Ik merk wel dat mijn rook tamelijk zuur is. Alles wat geen RvS is op geen tijd aan het oxideren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

BertM

Je krijgt alleen rook bij verbranding, dus die rook is warmer als de omgeving... Simpel.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Bart

Ik wil nu niet de betweter uithanger, maar dit geld niet met een dymbox.pl


dit is een dymbox op Full- Force : https://youtu.be/Lx4yx3_NYjs


deze man heeft een beetje het probleem als ik heb: rook blijft onderaan hangen : https://youtu.be/_ZugXQmXjts?t=5m28s


doordat dit door het Venturi systeem meegezogen wordt, koelt de rook direct af, ook opvallend is dat er aan het uiteinde van het buisje altijd een soort "teer" ontstaat, zou zijn omdat de chips niet droog genoeg zijn. Ik bewaar deze gewoon in de garage, maar heb ook al eens een partij enkele dagen boven de kachel gezet en een andere enkele minuten in de microgolf, maar met hetzelfde resultaat :-(

BertM

Teer wil zeggen dat je verbranding niet volledig is.

wil

In mijn CSG (home made) vang ik het ontstane condens af. Daarna gaat de rook mijn gesloten BBQ in om mijn zalm te roken.
Zie : http://www.bbqforum.nl/forum/showthread.php?30182-Hittegolf-weg-zalm-koud-roken&highlight=hittegolf

BertM

Héé, die heb ik eerder gezien  :-))

Mooi apparaat Wil!

wil

Bart,
Probeer een of meer condensors voor je rookkast te maken. Het principe is simpel, laat de rook in een blijvend koude ruimte uitstromen. Het condens met de
vieze stoffen vloeien dan langs de wand omlaag. Zoals je op mijn foto`s kan zien gebruik ik een -verwissebaar- bierblikje en wat verder een glazen peperbusje.
Ik had vroeger hetzelfde probleem als jij nu hebt. Wat betreft de niet stijgende rook, heb ik ook mee te maken. Hangt van de weersomstandigheid af!
Ik zet in mijn schoorsteen een afzuiger aan als het nodig is. Nog iets, koude rook trekt graag naar vochtige oppervlakten, dus op horizontale delen waar meestal
vocht op ligt.

Bart

Citaat van: wil op februari 14, 2017, 08:31:20 PM
Bart,
Probeer een of meer condensors voor je rookkast te maken. Het principe is simpel, laat de rook in een blijvend koude ruimte uitstromen. Het condens met de
vieze stoffen vloeien dan langs de wand omlaag. Zoals je op mijn foto`s kan zien gebruik ik een -verwissebaar- bierblikje en wat verder een glazen peperbusje.
Ik had vroeger hetzelfde probleem als jij nu hebt. Wat betreft de niet stijgende rook, heb ik ook mee te maken. Hangt van de weersomstandigheid af!
Ik zet in mijn schoorsteen een afzuiger aan als het nodig is. Nog iets, koude rook trekt graag naar vochtige oppervlakten, dus op horizontale delen waar meestal
vocht op ligt.


ik was even achter met bij te lezen en lees nu pas je bericht.


WTF heb jij gebouwd !  M@D  ben ik jaloers op, die zal wel een pak meer kosten dan mijn Dymbox, maar geloof in de werking er van !


Zoals reeds te lezen staat ben ik wel nieuwsgierig naar je setup, want ik zie een pak ventilatoren en buisjes en is me niet allemaal helemaal duidelijk en de rook stroomt zachtjes uit je pijpje ! Maar ben er zeker van overtuigd dat je droge koude rook hebt !

wil

Ziet er moeilijker uit dan dat het is. Ik heb zoveel mogelijk koperen en aluminium op en langs de rookstroom gesoldeerd om de rook te koelen.
Zie: https://s5.postimg.org/df0bkdbhz/Coldsmoker_schema.jpg