Je rookhok is te koud.
ik heb speciaal mijn rookkast uit dennenhout gemaakt naar analogie van de vele voorbeelden die je her en der terug vind.De rook van je smokegenerator komt in de koude kast en slaat neer op de koude wanden als condens.
De rook wordt door middel van een dymbox onderaan geïnjecteerd, door de verluchtingsgaten circuleert die dan op natuurlijke wijze (bij windstil weer valt ie wel recht naar beneden en "loopt" dan onderaan de kast er bij wijze van spreken uit, dus bij windstil weer kan ik weinig.Zie de foto's van de "neerslag"

Je krijgt hierdoor de zwarte aanslag (creosoot).
Heb ik even opgezocht : is hetzelfde als carbolineum : Carbolineum bevat teer, derivaten van naftaleen, antraceen, fenol en polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s)
lijkt me niet zo gezond, heb ik nu al ruim 1,5 jaar een aanslag gepleegd op mijn en andermans gezondheid ?
Oplossing is de kast voor te verwarmen of te isoleren.
Ook niet roken met een erg hoge luchtvochtigheid.
Ik wil echt wel het principe van koud roken behouden ! en moet ik gaan verwarmen met een verwarmingselement ? kooltjes, ....

doen ze in de Noordse landen toch ook niet ?
De winter is wel gekend voor zijn hoge luchtvochtigheid dus daar kom ik niet zo goed omheen en isolatie, tja, ...
heb je niet meer een dennehouten kast (bij inox lukt dat perfect, kan je dubbelwandig werken)
]en hou liever toch wel isolatie weg van bij het voedsel, misschien met sandwichpanelen ?
ik zou zoiets willen bouwen om koud te gaan roken, ik verkies op mijn zalm al liggend te roken. maar inox is sowieso al "koud"[/color]

[/color]