Hoofdmenu

Rob's kelder

Gestart door RobK, februari 18, 2017, 05:49:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

RobK

Voor het eerst Kabanossi gemaakt, zag wel een beetje op tegen het gepriegel met de schapensnaren maar als ze eenmaal op de vulpijp zitten valt de rest wel mee







BertM


Mac

WoW, prachtig Rob  L0ve
Smaken ze net zo goed, als dat ze er uit zien ?

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

RobK

Dat is nog even afwachten, ik wil ze laten hangen tot ze minimaal 35% gewicht verloren hebben maar dat gaat wel vrij snel denk ik.
Na het warm roken waren ze al 16% lichter, dat zal niet alleen vocht maar ook wat vet zijn denk ik

RobK

Nu precies een week na het maken is het gewichtsverlies al 32%, gaat dat altijd zo snel met schapensnaren?
Ze hangen in de kelder met een rv van 75-80% en een temp van 13,5°C.
Kan de verleiding niet weerstaan, smaakt prima, mag nog iets harder.


Mac

Citeergaat dat altijd zo snel met schapensnaren?
Het zijn wel relatief dunne worstjes hey, dus dat zal vast meehelpen.  :-)

Maarehh........ziet er al mooi uit Rob  C00L

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

BertM


RobK

Vandaag Walnoten knoflook salami gemaakt, samen met mijn jongste zoon.
Dag van te voren de darmen gespoeld


Walnoten kraken


En klein maken


Kruiden klaar zetten en afwegen


Alle kruiden en zout


Varkensschouder en rugspek


Fijn gesneden


Door de 5mm plaat


Na een kwartier mengen en kneden


Met de vulbus aan de gang


Knopen


In vacuümzakken (94% vacuüm) en dan in de koelbox


72 uur fermenteren bij 20°C

BertM

 Aquarium verwarming en in het water?

RobK

Ja, heb het al een paar keer eerder gedaan en werkt perfect. Worsten in vacuüm zakken, die moet je niet helemaal vacuüm trekken, dan plet je de worst. Ik ga tot ~94% of in zip-lock zak waar de meeste lucht uit is. Dan in een koelbox, daar doe ik al water in van 20°C en een aquarium verwarming op de bodem, blijft perfect op 20°C. En de luchtvochtigheid is binnen en buiten de worst dezelfde.

Niels

Zo heb ik het nu ook twee keer onder water gedaan, en dat bevalt goed.

In plaats van vacuüm zakken gebruik ik 'Ziplock' zakken van Ikea waar ik de lucht uit haal door ze onder te dompelen.

Na fermenteren spoel ik de worsten wel even onder de kraan af, want er komt wel wat sap met eiwit/vet afzetting  vrij. 


BertM

Mooi, Rob.
Nooit 100 procent vacuun trekken met droge producten, je wilt namelijk zuurstof houden om de kans op botulisme te verkleinen.

RobK

Oké, bedankt, ik trek ze eigenlijk alleen wat vacuüm omdat ze anders onhandelbaar zijn, dan willen ze allemaal boven drijven.

Niels

Het is toch niet erg als ze boven drijven? Met de deksel op die koelbox zal de temp in de eerste twee centimeter boven het wateroppervlak niet veel onder de twintig graden zakken. Luchtvochtigheid is ook geen issue in gesloten zakken.

RobK

Daar heb je helemaal gelijk in, ik denk dat ik de volgende keer ook ziplock zakken ga gebruiken