Dalende luchtvochtigheid

Gestart door Niels, februari 19, 2017, 09:17:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Niels

Hier weer een beginnersvraagje

Mijn Chorizo hangt nu 2 weken te drogen en begint er al echt als een droge worst uit te zien (en te ruiken)

Bij gebrek aan een automatische rijpingskast gebruik ik een grote plastic opbergbox van de Zweedse meubelschuiver met daarin ventilatie gaten en een pc ventilator.

In het begin was het geen probleem om de luchtvochtigheid boven de 70% te houden, maar met dat de worsten verder in drogen daalt ook de luchtvochtigheid. Ik heb een theedoek in een schaal zout water gehangen om het wat op te krikken, maar ik zit nu nog maar op zo'n 62%

Mag de luchtvochtigheid nu ook lager zijn omdat de worsten al 2 weken gedroogd hebben? of moet ik maatregelen nemen om het weer naar boven  de 70% te krijgen?

BertM

De luchtvochtigheid dient er hoofdzakelijk voor om het hard uitdrogen van de buitenkant te voorkomen, het zg casehardening.
Weet niet of je ventilator constant draait, als dat zo is zou ik er een tijdklok op zetten en hem bv 2x per dag een kwatier laten draaien en zo kijken of RV omhoog gaat.
62% is niet zo slecht hoor, heb mijn kast op 65% staan.

Niels

Dank voor de hulp,

De ventilator draait constant , maar wordt geremd omdat hij op 5 volt (usb) draait en de opening in de box is veel kleiner dan de diameter van de ventilator.

Ik heb hem met een natte doek erbij nu op 68% gekregen en daar laat ik het dan bij.