ROOKkast van koelkast maken

Gestart door Fredrossi, februari 21, 2017, 09:32:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Fredrossi

Goeie avond eenieder.

Ik ben al een tijdje lid hier, maar dit is mijn eerste post. Niet omdat ik er nooit ben, maar ik zoek eerst tot in den treure op het internet, voordat ik vragen ga stellen..... google staat zo vol, dat ik soms de bomen niet meer zie...

Ik ben druk bezig geweest met het maken van een droogkast (dank u Mac). De eerste was uiteindelijk een no-go, maar het is me nu toch gelukt om met een andere kast een werkend model te maken:





Hij is nog niet helemaal af, maar de temp en vochtigheid blijven binnen de marges. Al heeft hier nog geen vlees in gezeten. Waar ikzelf vooral mee bezig ben, is het maken van koud gerookte hammen. Dat doe ik nu sinds 2 jaar, alleen in de winter. Inmiddels hangt de toekomstige lekkernij voor de zomer nu op zolder te drogen :



Deze zijn nu na zo'n 3 maanden tot ongeveer 30 procent uitgedroogd, dus wordt het tijd om ze te sealen.

Worsten heb ik vorig jaar geprobeerd met mn oude droogkast, maar dat is geen succes geworden. Alles moet je leren he! Dat is dus zeker de bedoeling, maar voor nu concentreer ik me nog even op de hammen. Die maak ik overigens meestal met 3 verschillende soorten pekel, zodat ik wat keuze heb voor op mn boterham.

Lang verhaal  M@D , mijn vraag is eigenlijk of ik van een koelkast ook een ROOKkast kan maken. Ik wil namelijk in de zomer ook wat kunnen pekelen en roken, maar vooral voor de temperatuur is het in de zomer vrij lastig om onder de 20-25 graden te blijven.  Ik heb inmiddels al een koelkast, maar zitten hier nog haken en ogen aan, of kan ik deze prima gebruiken om hammen ongeveer 2 dagen koud (10 graden) te roken? Uiteraard met een schoorsteen en een temperatuur-regelaar.

Ik ben ook benieuwd of een DROOGkast perse een ventilator nodig heeft om te verversen, maar dat is misschien voor een ander topic.

Ik hoor graag of mijn idee gaat lukken, of juist niet.
Groeten Fred.
Doe mar normaal, ik ben al gek zat.

BertM

Haha wat een idee!
Zou in principe wel kunnen, dan zou ik de koudroker buiten de koelkast houden, bijvoorbeeld een venturie roker.

Op de tweede vraag: zou kunnen zonder fan, af en toe de deur openen.
Gewoon dagelijks na het rondje met de hond even je hammen welterusten zeggen

Mac

Hoi Fred (graag gedaan  W!nk)


Op zich zou ik denken dat het wel moet kunnen. (ervaring hierin heb ik echter niet)
Wel ervaring met koud roken, en ook wel met lage temperaturen, alleen niet in een gesloten koelkast.

Waar je naar mijn beleving wel rekening mee zou moeten houden, is zorgen voor toevoer van frisse lucht, en een beetje afvoer, omdat het anders zou kunnen verstikken.

Ik kan je alleen maar aanmoedigen, en zeggen vind het wiel uit voor ons allemaal  0:-)
Suc6, en maak ons deelgenoot van je project a.u.b.  W!nk

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Fredrossi

Jippie, we krijgen een hond (oh nee, hebben er al 2  W!nk ).
De droogkast heeft een ingebouwde ventilator die ik heb geschakeld om ieder half uur 30sec. te draaien. Ik heb onderin de deur een gefilterd roostertje zitten, maar weet niet of de lucht nu genoeg ververst wordt (kan dat niet meten, met een kaars zie ik in ieder geval niets gebeuren). Ik wil proberen zo min mogelijk gaten te boren in mijn kast (principe-kwestie  0:-) )

Met venturie bedoel je zoiets als in een carburateur? Dus een pijp van klein naar groot om stroming te stimuleren?
Het idee was om mijn oude, nog niet weggegooide, koelkast te gebruiken als rookkamer en die te verbinden met de (gekoelde) rookkast. Ik ben alleen bang dat er te weinig zuurstof in komt om de rookmot aan de gang te houden. Met een venturie zou dit inderdaad beter moeten gaan lukken!

De afvoer zou als een kleine schoorsteen bovenop komen, zelfde dikte als de toevoer, maar als er een venturie komt, moet in mijn ogen de afvoer iets kleiner worden toch?

Ik had beter de laatste vraag niet gesteld denk ik, overzicht wordt nu wat lastig....  :-XX
Maar goed, klopt het een beetje wat ik begrijp van jullie meningen?

De oude koelkast (zou dan de koudroker worden) :


De nog te worden rookkast:





Doe mar normaal, ik ben al gek zat.

BertM

Citaat van: Fredrossi op februari 22, 2017, 09:51:30 PM
Met venturie bedoel je zoiets als in een carburateur? Dus een pijp van klein naar groot om stroming te stimuleren?

Google maar eens op " venturi smoke generator".

Fredrossi

Precies wat ik nodig heb inderdaad!!
Boodschappenlijstje reeds gemaakt. Morgen even winkelen  W!nk

De afvoer wordt in ieder geval groter, die kan ik altijd nog knijpen als ik dat wil.
Eens even kijken wat ik dit weekend kan bewerkstelligen.....
Doe mar normaal, ik ben al gek zat.

Fredrossi

Kleine update. Afgelopen week een klein hammetje gehaald bij mijn slager (2kg). Die au naturel gepekeld en gaat voor een week of 3 in het bad. Ondertussen heb ik een smoke generator proberen te maken, maar uiteindelijk met wat teveel haast  :-XX willen maken.
Met het idee om na het pekelen de droogkast te willen uitproberen, heb ik er dus maar 1 besteld in Nieuw Zeeland  M@D

Geen idee of ze daar bang voor me zijn, maar afgelopen zondag besteld en donderdag binnen!!! Werkt als een tierelier  C00L
Hij zit inmiddels gemonteerd, maar intern testen kan ik niet, omdat mijn ham er dus in zit. Van mijn slager een inkijkje mogen nemen in de vleesbijbel, wanneer het gaat om luchtvochtigheid qua roken. Meteen een nummer meegkregen van een bedrijf dat zijn rookkasten maakt (dus ietwat professioneler dan ik....). Moest ik maar eens bellen voor meer info. Die gaf me wel wat hulp en tips, een ventilator en verwarming gaan er dus ook in moeten.

Het probleem op dit moment zit hem in de teer die de rook afgeeft en de behuizing van mijn koelkast, maar daar zijn denk ik wel oplossingen voor. Afdichten van de originele temperatuursensor is daar 1 van. Uiteraard zal het geheel steeds stevig schoongemaakt moeten worden na een rooksessie, maar dat lijkt me sowieso een goed plan.
Doe mar normaal, ik ben al gek zat.