Schumacherhenri's Droogkast

Gestart door schumacherhenri, november 30, 2016, 09:14:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

schumacherhenri

Zoals velen ben ik ook besmet geraakt met het virus om een droogkast te gaan bouwen.
Mac bedankt hier voor ;-)

De koelkast staat al een tijdje in huis en inmiddels ook een luchtbevochtiger (zelfde als Structor)
Nu ben ik een lijst aan het maken om de overige onderdelen te kopen en daarover het volgende.

Onderdelen welke ik nog nodig denk te hebben:
- Temperatuur controller -> in en uit schakelen van koelkast (bij te warm) en in en uit schakelen heater (bij te koud)
- Hygrostaat/ Humidity controller -> aansturen luchtbevochter
- Hygrostaat / Humidity controller -> aansturen heater (terrarium heater) voor ontvochtigen (systeem Ceriel)
- 1x ventilator (voor luchtverversing)
- 2x filters (1x op ventilator opening en 1x op aanvoer gat)
- Timer en eventuele dimmer/regelaar om de ventilator om bijvoorbeeld het kwartier aan te laten gaan en de snelheid daarvan te regelen
- Dimmer t.b.v. heater (terrarium lamp)

Een logger om de temperatuur en luchtvochtigheid bij te houden in van die mooie grafieken laat ik nog even achterwege.

Qua referentie zijn de droogkasten van Mac en Ceriel gebruikt.

Controllers:
Nu zit ik het één en ander qua materiaal op internet uit te zoeken en in die controllers zijn veel keuzes beschikbaar.
Is het verstandig dat ik die controllers zoals hierboven apart houdt net als bij Ceriel (allemaal losse controllers), ik zie namelijk ook controllers die de luchtvochtigheid en temperatuur kunnen regelen in 1 apparaat.
Verder zie ik dat sommige een nauwkeurigheid van 0,1 hebben en andere 1.
Nu denk ik hoe nauwkeuriger hoe beter en denk ik aan controllers met 0,1 maar maakt dit ook echt wat uit voor zo'n droogkast.

Heater:
De koelkast is ongeveer 1,4m hoog en heeft een inhoud van ongeveer 250L, wat voor heater vermogen heb ik nodig?
25w met dimmer of 50watt met dimmer? De koelkast staat in de kelder en ik schat dat die op dit moment zo'n 12 graden is. Zomers wordt die warmer maar als tijdje vriest wordt de kelder ook kouder.

Wat zijn jullie meningen hierover en hebben jullie nog tips waar ik op moet letten of welke controllers ik kopen moet?
Er is wel een soort van budget waar ik binnen probeer te blijven ;-)

BertM

Voor de lamp zou ik voor een laag vermogen gaan, is namelijk maar een kleine ruimte.

Mac

CiteerZoals velen ben ik ook besmet geraakt met het virus om een droogkast te gaan bouwen.
Mac bedankt hier voor ;-)
Graag gedaan  :-))


CiteerNu denk ik hoe nauwkeuriger hoe beter en denk ik aan controllers met 0,1 maar maakt dit ook echt wat uit voor zo'n droogkast.
Eensch met de nauwkeurigheid, maar aan de andere kant denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen.
Als het prijsverschil klein, of te verwaarlozen is, dan zou ik voor nauwkeurigheid gaan, maar anders niet.

Wat model betreft, maakt het naar mijn beleving ook niet uit (alles in 1, of alles los)
Net wat je zelf prettig vind, en wat de uiteindelijke prijs is. (over kwaliteit kan ik niet zo veel zeggen)

Voor de heater kan je best een zo laag mogelijk vermogen kiezen, aangezien je ook deze zal gaan dimmen.
De kleinste die ik later pas had gevonden was 20W, en ook die wordt gedimd.

Hopelijk kan je hier iets mee Henri

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Ceriel

Kies voor je thermostaat een differentie van 1, kleiner vind de koelkastcompressor niet fijn...
Mijn hygrostaten hebben een diff van 5, dus ook hier heeft een kleinere nauwkeurigheid geen toegevoegde waarde.

Wat betreft de verwarming; ik heb niet het idee dat de 50W in mijn kast overkill is.

Succes met de bouw!
Als het maar droog blijft....

schumacherhenri

Alle onderdelen zijn inmiddels besteld en nu is het afwachten wanneer het allemaal binnen komt.
Ik vraag me nog iets af over de plaats van de ventilatie openingen, wat raden jullie aan.
De zijkant van de kast onderaan en bovenaan of kan het ook in de deur?
Onderaan maakt het denk ik niet zoveel uit hoe hoog, maar de hoe hoog moet het bovenste gat met de ventilator om de lucht te verversen? Het gat net boven het vlees? Zodat je de lucht boven het vlees wegzuigt tijdens het verversen en tevens de lucht en warmte langs het vlees gaat.
Zodra ik met de bouw start volgen de foto's.

th0m

Ik zou de ventilatie openingen zover mogelijk uit elkaar plaatsen. Afzuigen zo hoog mogelijk dus, wellicht zelfs in het plafond van de kast. Zou de fan niet in de deur plaatsen ivm bekabeling!

chckstrk

Wat je meestal ziet is dat mensen een afgeroosterd gat in de deur maken en de fan voor en aan de zijkant monteren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mac

#7
Ik heb bij mijn kast de inlaat zo laag mogelijk onderin geplaatst, en hier iets van een filter tussen gedaan, zodat er geen stof e.d. naar binnen kan komen.





De uitlaat vrijwel bovenin, aan de andere kant van de kast, in de hoop dat er zo veel mogelijk trek door de gehele kast komt.  P0ker



Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

schumacherhenri

Bedankt voor jullie reacties, hier heb ik zeker iets aan. Hoe groot zijn die ventilatie gaten van jou Mac? Die bovenste lijkt groter dan de onderste. Ik heb 80mm ventilator besteld met filters.

Mac

Henri, beide gaten zijn bij mij ook t.b.v een 80mm fan.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

schumacherhenri

Het is inmiddels weer even geleden maar inmiddels is de kast eindelijk klaar. Alles lijkt te werken nu worsten maken en testen. Alleen de timer nog instellen voor de ventilator. Iemand een idee wat ik in moet stellen met de eigenschappen van deze ventilator? Zie foto voor de eigenschappen.

Inhoud van de kast:
Luchtbevochtiger, 2x sensor hygrostaat, 1 temp sensor, 1 ventilator, 2 stofkapjes t.b.v. de ventilatie gaten, 25w warmtelamp, en een sensor voor mijn weerstation voor op afstand controleren van de luchtvochtigheid en temperatuur. (nog geen mooie logger zoals sommigen van jullie).

Inhoud van de regelunit:
Aan/uit schakelaar gehele kast, aan/uit schakelaar ventilator, aan/uit schakelaar warmte lamp, aan/uit schakelaar bevochtiger, dimmer voor ventilator, dimmer voor warmtelamp, timer voor de ventilator, 1hygrostaat voor aansturen luchtbevochter, 1 hygrostaat voor aansturen warmtelamp (t.b.v. inschakelen koelkast en ontvochtigen), 1 temperatuur controller voor inschakelen koelkast of warmtelamp. Gezien ik geen installatie kast had, heb ik een kunststof opbergbox gebruikt ;-)

Toelichting:
Ik heb ervoor gekozen om wat aan/uit schakelaars toe te passen om eventuele onderdelen te kunnen uitschakelen om hem zo multifunctioneel mogelijk te maken, mocht je bepaalde onderdelen even niet willen gebruiken of nodig hebben.
De ventilator zit links boven in de wand verwerkt zodat de buitenzijde van de kast glad is. Op één van de foto's zie je hem aan de buitenzijde in het gat zitten waar ik hem aan het passen ben, uiteindelijk is die er helemaal in verdwenen tegen de binnenplaat aan. Onderin de koelkast heb ik de kabels voor luchtbevochtiger en warmtelamp ingevoerd door de achterwand, rechts boven op de plek van de oude lamp en thermostaat heb ik de 3 sensoren geplaatst en via de oude kabeldoorvoer de kabels naar buiten gewerkt. Rechts onderin heb ik een ventilatie gat gemaakt. Voor de ventilator links boven en het gat rechts onder heb ik een gat van rond 76mm geboord. Één en ander met behulp van handige zwager aangesloten in de regelunit en de unit bovenop de kast vast geschroefd. Zie foto's.

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen en misschien dat mij nog kunnen helpen met het vinden van de juiste luchtverplaatsing in de kast.












BertM


Tjoepie


Mac

Dat ziet er heel mooi uit Henri.
Het is nu gewoon een kwestie van experimenteren.

De lucht verplaatsing (of circulatie moet ik eigenlijk zeggen), is ook een beetje afhankelijk van hoeveel je in je kast hebt hangen.
Bij te veel (en te grote) producten gelijktijdig in de kast verstoort de circulatie waardoor niet overal verse lucht goed bij kan komen, met gevolg dat juist daar schimmel kan ontstaan.
Misschien kan je dan beter de producten om de zoveel tijd rouleren.

Heel veel plezier met je mooie kast gozert  C00L

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url