Hoofdmenu

Rotterdammertjes?

Gestart door chckstrk, november 09, 2016, 02:58:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

BertM

Begin van de droogtijd, eerst even in de koelkast tot ze stroefdroog zijn en daarna roken.

chckstrk

Heb ik nog niet geprobeerd, wel benieuwd naar!


Sent from my iPhone using Tapatalk

chckstrk



Ik heb weer een batch klaar. Iemand een idee waar dit kleurverschil vandaan zou kunnen komen? Mengen lijkt me niet want het gaat om egaal anders gekleurde worsten, die naast elkaar hebben gehad en tijdens het drogen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Niels

Ik wil ook eens een batch van deze Rotterdammertjes maken, maar eens niet met rugspek maar met kinnebakspek. Wat zou een mooie verhouding tussen procureur en kinnebakspek zijn?

chckstrk

Citaat van: Niels op maart 09, 2017, 12:19:35 PM
Ik wil ook eens een batch van deze Rotterdammertjes maken, maar eens niet met rugspek maar met kinnebakspek. Wat zou een mooie verhouding tussen procureur en kinnebakspek zijn?

Ik haal bij de slager altijd 80/20 worstsnippers en dan daarbij 20% spek. Dat zou ik voor kinnebak ook aanhouden. Ga er gewoon vanuit dat je 20% van het gewicht van de procureur in spek pakt. Als je het een volgende keer vetter of magerder wil kun je de hoeveelheid gewoon aanpassen, vies is het sowieso niet.
Ik besef me dat ik het recept nooit heb gepost maar zo it m'n hoofd is het
20gr colorozo
8 Gr witte peper
1 Gr foelie
1 Gr koriander
1 Gr mosterdzaad 


Sent from my iPhone using Tapatalk

Niels

Dank, ik ga ze met dat recept maken.

Ik heb 3 platen bij mijn electrische vleesmolen en heb voor worst in runderdarm 1 keer door de grove plaat gedraaid.
Maar als ik lees hoe lastig het is om het zaakje in schapensnaren te krijgen ga ik deze keer door de middelgrove plaat draaien. Dan gaat het waarschijnlijk iets makkelijker.

chckstrk

Citaat van: Niels op maart 11, 2017, 10:43:15 AM
Dank, ik ga ze met dat recept maken.

Ik heb 3 platen bij mijn electrische vleesmolen en heb voor worst in runderdarm 1 keer door de grove plaat gedraaid.
Maar als ik lees hoe lastig het is om het zaakje in schapensnaren te krijgen ga ik deze keer door de middelgrove plaat draaien. Dan gaat het waarschijnlijk iets makkelijker.

Mja de grofheid van je maling heeft daar niet zo veel mee te maken. Ik maal m'n spek op 8 1/4 en 't vlees op 6.


Sent from my iPhone using Tapatalk

chckstrk

Oooooooooooh hopelijk heb je je kruiden er nog niet door! Ik gebruik maar 3 Gr witte peper!!!
Denk dat ze met 8 ook nog wel lekker zijn, maar wel wat pittig...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Niels

Ik ga ze pas aanstaande zaterdag maken, dus er is nog geen man overboord.

Ik wil tussen de 5.5 en 6 kg deeg uit komen.

Ik denk dat ik 5 kg 70/30 varkenssnippers en 1 kg kinnebak ga gebruiken.