Fuet met beetje rare geur aan buitenzijde maar goed uiterlijk

Gestart door schumacherhenri, juni 08, 2017, 11:05:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

schumacherhenri

Ik heb voor een tijd terug fuet gemaakt en in mijn kast te drogen te hangen (meteen om de kast te testen en in te regelen).  Alles leek goed te gaan tot mijn warmtelamp kapot ging na +/- 3 weken (die er tevens voor zorgt dat de luchtvochtigheid daalt). Hierdoor heeft de luchtvochtigheid +/- 2a3 weken rond de 85% geschommeld met langzame tot geen verdere droging en schimmel tot gevolg. Ik kon bij die vochtigheid van 85% tot soms 90% iedere week opnieuw de schimmel weghalen. De worst voelde verder goed, zag er goed en rook ook goed. Dus heb ze laten hangen. Nu er weer een nieuwe lamp in zit zijn de worsten tot nu zo'n 40 tot 50% gedaald in gewicht. 

Vanavond de stevigste worst aangesneden om te testen.
Ziet er goed uit, mooie rode kleur van binnen,  mooie structuur smaakt goed alleen de buitenzijde (darm) lijkt een beetje lichtbruin en daar zit een geurtje aan. Het is geen vieze geur maar wel een geur die ik niet ken.
Zou bijna zeggen een azijn met vlees geur. De darm is nog soepel en de worsten lijken nog wel harder te worden nu ik ze langer in de kast laat hangen.

Weten jullie wat er aan de hand is?
Zie onderstaande foto.



Hoe maken jullie de worst schoon?
Met 50%koudwater en 50%azijn en doekje poetsen?
Of moet die daarna nog afgespoeld worden met water?
Ik heb deze schoongemaakt met een keukenpapiertje gedrenkt is 50%water/azijn, toen droog gedept en teruggehangen. Tijdens het poetsen liet de worst dezelfde lichtbruine kleur achter op het papier.

Het luchtje zit echt aan de buitenkant (niet aan het binnenste vlees). Je ruikt het ook aan je handen als je het gesneden hebt, ze voelen ook wel beetje vettig aan buitenzijde.

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Groet,
Henri

BertM

Is geen probleem, gewoon even je darm verwijderen voor het opeten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk