Hard werken in de vakantie

Gestart door chckstrk, april 30, 2017, 11:29:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

chckstrk

Een week vakantie en dan ook nog een dag met de kinderen op de bso/kdv. Dat klinkt als een dag niets om handen en tijd om eens een goeie voorraad worsten te maken.
Daarbij genomen het feit dat ik het schoonmaken van m'n materiaal nu doet het briljantste onderdeel van onze hobby vindt, had ik me maar eens besloten een echte echte goeie voorraad te maken.

Dus het locale slachthuis maar eens gemaild en 20 kg worstsnippers en 4 kg rugspek besteld.

Tldr; het bleek wat ambitieus voor de tijd en porkert 10 die ik had, maar ik heb nu wel veel worst.

Op dinsdagochtend eerst het satansgebroed de bloedjes naar hun dagbesteding gebracht en naar het slachthuis in Haaksbergen getogen. Nadat ik daar alles achter in de auto had geladen nog even snel langs de markt in Enschede om bij Jan Aalvink een hank varkensdarmen en een hank schapensnaren op te pikken.
Kortom, de halve dag was al voorbij toen ik om 10:45 weer thuis was en kon beginnen.

Eerst maar eens het vlees op maat gesneden om het handzaam te maken voor de porkert. (Dat kostte toch wel een uurtje.



Ik had 6 soorten gepland: saucijsjes, jalapeño-cheddar, appel-appelcider, grillworst, breakfast sausages en 'mijn' variant van rotterdammertjes.

Na het vlees koel weg gezet te hebben moesten er dus ook nog 24 jalapeños, dik 2kg cheddar, 800gram appels, en nog een ons of 4 belegen kaas in blokjes worden gesneden. Nog eens een uurtje.




Daarna was het tijd om eens, na de hakpower, de zwengelspieren aan te spreken.
Tussendoor de slotenmaker die hier zijn diensten kwam verlenen maar eens te woord staan. Al met al wat het denk ik 14:30 town ik daar mee klaar was. 24 kilo vlees en nog een kilo of 2 condimenten door zo'n molentje halen zorgt toch voor een klein blaaetje bleek later, en bestaat wat spierpijn bleek nog wat later.
De tijd begon eigenlijk al weer te tikken, de mini's moesten al bijna weer opgehaald, en nog erger, de directie kwam ook al bijna thuis. Deze exercitie ging niet lukken in een dag!
Dus als een malle nog even de saucijsjes, jalapeño-cheddar en appel-appelcider worst gekruid en gemengd, en vervolgens de spullen schoongemaakt, wetende dat ik de volgende dag alleen de vulbus en een mengbeker zou vies maken . Beetje jammer dat ik een foutje in het appel-appelcider recept had gemaakt, waardoor ik probeerde 500ml cider te mengen op 1800 gram deeg. Ook niet ff nadenken, en beetje bij beetje toevoegen, nee gelijk de hele bups erbij geflikkerd, dus natte bende. Uiteindelijk nog een redelijk deeg kunnen maken, op hoop van zege dan maar.

Op woensdagavond kon ik de boel mooi afmaken. Ff grillworstje mengen, ff recept voor breakfast sausages opzoeken (duurt lang) en mengen, en de droge worst mengen.
En vervolgens kon, zo om 21:00 uur, het afstoppen beginnen.

En met zulke hoeveelheden kun je mooie lange worsten draaien:


Na veel vullen en worsten knopen leidde dat tot een mooie volle koelkast:


Zoals je ziet had het rekje het zwaar . Anyway, om 1 uur 's nachts klaar met schoonmaken.

Op koningsdag geen kroegentocht voor mij, maar worsten knippen en vacumeren.

Eerst maar de breakfast sausages:


Door met de saucijsjes:


Jalapeño-cheddar:



Grillworst:


Appel-appelcider:


En de Rotterdammertjes:


De uiteindelijke voorraad van deze oefening:

67 breakfast sausages
37 saucijsjes
95 jalapeño-cheddar
15 Grill worst
25 Apple cider
67 Droge worstjes

De saucijsjes, breakfast, grillworst en jalapeño-cheddar zijn perfect geworden al zeg ik het zelf. De Rotterdammertjes moeten nog een weekje drogen, en de Appel-appelcider heb ik nog niet aangedurfd, die zijn toch wel experimenteel.

Conclusie: 24 kg is misschien toch wel wat veel om in een dag te draaien in je uppie. Zeker als je het vlees en darmen ook nog moet halen op twee verschillende locaties.

Maar was het mooi en leerzaam? Zeker wel!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tjoepie


Mac

Só zèg, respect gozert  L0ve
Das een hele prestatie hoor C00L

En al wat geproefd ?

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

chckstrk

Ja alles behalve de appel/cider. Alles dikke prima. Iets minder zout in de ontbijt worst volgende keer, die nare Amerikanen met hun cups, tbs en tbls


Sent from my iPhone using Tapatalk

chckstrk

Het jalapeño-cheddar recept van jou en pitmasterx is top!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vogels78

Zooooooo.... diepe buiging...
Dat is nog eens worst maken, ziet er goed uit.

Ben benieuwd naar het jalapeno-cheddar recept, staat die hier ergend? Vond die ik laatst gemaakt heb niet zo.

BertM

Citaat van: Vogels78 op mei 01, 2017, 06:29:07 PM

Ben benieuwd naar het jalapeno-cheddar recept, staat die hier ergend? Vond die ik laatst gemaakt heb niet zo.
https://www.macsbbqpit.com/texas-jalapeno-cheddar-sausage

BertM

Heb geen woorden hiervoor, Chuck......

schumacherhenri

Wow, dat is nog eens een mooie hoeveelheid worst.  Ziet er hoed uit Chuck.

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk


Dominique

Haha, ik hou hiervan. Addergebroed, directrice. En ook mooi hoe je heel beeldend beschijft hoe je heel bedachtzaam de hele handel cider in je deeg lazerde. Het doet me deugd, dat ik dus niet de enige chaoot in het gesticht ( lees charcuterie en worstforum) ben.
Neemt niet weg dat ik bewondering heb voor de productie, en dat allemaal omdat je schoonmaken een naar klusje vindt. Goed bezig, en die Rotterdammertjes van jou zijn top, dat weet ik nog!