Paté de Dominique

Gestart door Dominique, mei 07, 2017, 03:18:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dominique



200 gr varkenslever
160 gr procureur
200 gr speklap ( de vettere lapjes)
1x malen, grootste gaatjes
Was gemalen 470 gr ( er blijft altijd wat achter in machine) aangevuld met nog wat speklap tot 500 gr.

1 ui, gefruit in wat boter
2 TL zwarte peperkorrels *
1,5 TL jeneverbessen * samen malen
2 grote tenen knoflook gehakt
1,5 TL gedroogde salie ( was sterk, volgende keer 3/4 TL proberen)
1,5 TL gedroogde tijm
3 EL calvados
Alles mengen en wegen.
Per kilo ( vlees plus kruiden en calvados) 15 gr colorozozout toevoegen, nogmaals goed mengen.
1 uur in koelkast laten staan om op smaak te komen, beetje proeven en eventueel nog pezo bijvoegen.
Oven op 100° voorverwarmen.
Vorm bekleden met dungesneden ongerookt vetspek. Vorm vullen met vleesmengsel.
Ovenschaal vullen met kokend water, patévorm erin zetten en thermometer erin.
Naar 70° kern. Duurde 2 uur.
Afkoelen op aanrecht tot kamertemperatuur. Plankje met gewicht erop. Paar uur laten staan, daarna in koelkast. 2 dagen geduld. Dan eten.




Tjoepie

Pate zelf maken heb ik nog nooit gedaan, maar lijkt me op de een of andere manier wel lastig. Is dat ook zo of zit dat tussen mijn oren?

BertM

Citaat van: Tjoepie op mei 07, 2017, 03:58:14 PM
Pate zelf maken heb ik nog nooit gedaan, maar lijkt me op de een of andere manier wel lastig. Is dat ook zo of zit dat tussen mijn oren?
Nee hoor, als je een goede keukenmachine hebt is het goed te doen.

BertM

Ziet er goed uit Domi!

Met malen grootste gaatjes bedoel je een vleesmolen?
Dus geen farce toegevoegd, maar gemengd en daarna gekookt?

Dominique

Citaat van: BertM op mei 07, 2017, 04:24:44 PM
Ziet er goed uit Domi!

Met malen grootste gaatjes bedoel je een vleesmolen?
Dus geen farce toegevoegd, maar gemengd en daarna gekookt?

Ha Bert!
Bij de vleesmolen zitten schijfjes 8 mm, die heb ik gebruikt, de handel maar 1x gedraaid, en inderdaad geen farce. Mengen, en in de vorm gedaan. Echt heel basic. Ik moet zeggen, ik doe het eigenlijk altijd zo, omdat ik van grove paté hou. Dus waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan... En doordat ik wat meer speklap gebruik ipv procureur is hij ook niet droog, waardoor hij niet uit elkaar valt. Ik was zeer tevreden over de smeuigheid. Alleen iets te zwaar aan de salie. ( neemt niet weg dat ik binnen 10 minuten de halve paté ophad, mompelend tegen R " jij krijgt niks")

Dominique

Citaat van: Tjoepie op mei 07, 2017, 03:58:14 PM
Pate zelf maken heb ik nog nooit gedaan, maar lijkt me op de een of andere manier wel lastig. Is dat ook zo of zit dat tussen mijn oren?

Is niet echt lastig, zeker dit recept niet, aangezien je de boel maar 1x maalt, kruiden er bij en gaan met die banaan. Ehhhm, paté.  :-)))

Tjoepie

Dan toch maar eens proberen  :-)

Dominique

Citaat van: Tjoepie op mei 08, 2017, 11:12:59 AM
Dan toch maar eens proberen  :-)

Veel succes dan, en eet smakelijk alvast.

Mac

Oww meis, wat lekker lijkt mij dat  L0ve
Goed bezig hoor  C00L

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Dominique

Citaat van: Mac op mei 08, 2017, 09:33:45 PM
Oww meis, wat lekker lijkt mij dat  L0ve
Goed bezig hoor  C00L

Mac

Dank je wel!