Tjoep's droogkast automatisering (met mycodo)

Gestart door Tjoepie, mei 08, 2017, 10:13:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tjoepie

Na de mooie computer gestuurde droogkasten van Structor en Bert begon het bij mij toch ook steeds meer te kriebelen. Het grootste probleem was echter dat ik echt niet kan programmeren. Ik denk dat ik daar iets op heb gevonden, maar daarover later meer als ik het uitgezocht heb.
Eerst begonnen met al mijn losse controllers weg te snoeien


Vervolgens in mijn lege behuizing een houten achterkant gemaakt om alle elektronica op vast te maken en al even de relays enzo erbij gehouden


Verder komt er een Raspberry Pi 3 in en als sensor ga ik in eerste instantie een AM2302 (dat is een DHT22 in een behuizing) gebruiken. Andere sensoren behoren ook tot de mogelijkheden, maar deze had ik nog liggen dus ga ik die maar gebruiken.

Hopelijk vrijdagavond weer even verder met alles pas maken in de behuizing. Bij te hoge luchtvochtigheid ga ik niet met een lamp de koelkast aan laten slaan, maar er komt een ontvochtiger in de kast.
Dus temp ga ik regelen met een terarriumlamp en de koelkast. En vochtigheid met een be- en ontvochtiger.

De ontvochtiger is nog onderweg vanuit China, maar ik hoop met de temperatuur wel komend weekend proef te kunnen draaien.

Tjoepie

Ik heb ook nog een 20x4 lcd scherm uit China besteld, die komt er ook aan. En een ADC1115 (analoog naar digitaal converter) om te proberen een loadcell aan te sluiten voor real time gewichtsmonitoring :)

BertM


Mac

Spannend Tjoep  C00L
Suc6, en hou ons op de hoogte.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Tjoepie

Nog geen voortgang op hardware niveau, maar wel op software niveau. Omdat ik zelf niet kan programmeren ben ik op zoek gegaan naar bestaande projecten. Na lang zoeken naar bestaande softwareprojecten voor droogkasten het maar opgegeven. Daar is heel weinig over te vinden. Tot ik het er laatst met een collega over had. Toen ik vertelde dat er weinig over te vinden was gaf hij aan dat ik misschien moest nadenken over andere omgevingen die ook temp en humidity moesten regelen, zoals bijvoorbeeld terrariums. Met hernieuwde energie aan het zoeken geslagen en iets gevonden wat precies kan wat wij nodig hebben in onze droogkast. Een systeem wat gebouwd is om kweekruimtes voor paddestoelen te monitoren en besturen. Hier moet ook de luchtvochtigheid, temperatuur en nog veel meer geregeld worden.
Dit systeem heet Mycodo (https://github.com/kizniche/Mycodo) en is zeer modulair. Het draait op een Raspberry Pi en je kan er allerlei sensoren en relays aan koppelen. Alles is te regelen met PID's en ik vind het zeer gebruikersvriendelijk.
Zie hieronder wat screenshots. De sensor ligt gewoon in mijn garage, dus nog niet in een droogkast. Ik ben nu alles aan het in en opbouwen, en dan kan ik ook pas wat zeggen of het een beetje goed werkt om temp en hum goed te sturen.












Tjoepie

Zelfs voor fermenteren zitten er opties in. Dat je automatisch na bijvoorbeeld 2 dagen de temp omlaag zet van 20 naar 16 en de RH van 85 naar 65 ofzo. Dat is ook wel handig. LCD schermpjes kunnen er ook op aangesloten worden.
Je hoeft dus alleen maar de hardware aan elkaar kunnen knutselen, de software kant is helemaal geregeld.

BertM

Leuke vondst, ga er eens naar kijken..
Je moet wel wat van Linux weten om dit aan het draaien te krijgen

BertM

Zo te zien heb je hem al draaien?

Kun je een Image maken van je SD kaart?

Tjoepie

Als je Linux kan installeren dan kan je dit ook installeren :)
Na installatie van Raspbian is het niks meer dan een paar linux commando's kopieren en plakken.
Ik kan wel een image maken wat iedereen kan gebruiken. Moet ik dat op een raspberry pi 2 of 3 doen? Wat heeft voor jullie de voorkeur? Kan ik morgen wel even doen.

Tjoepie

Hmm, ik heb een image gemaakt, maar deze is 8 Gb  M@D

Ik probeer deze nu ergens neer te zetten waar ik hem ter download kan aanbieden voor jullie, maar dat valt nog niet mee.

Tjoepie

Gelukt  Sm*g

Via de volgende link kunnen jullie het image downloaden: https://tjoep.stackstorage.com/s/X5femSfFZs3HIkS

Dat image kan je met het programma Win32diskimager (https://sourceforge.net/projects/win32diskimager/) op een (8Gb of grotere) SD kaart zetten en in je Raspberry Pi stoppen.

Dan moet je nog een aantal zaken uitvoeren.
- Inloggen op de pi met user 'pi' en wachtwoord 'raspberry'
- Het linux commando 'sudo raspi-config' geven en daar het volgende aanpassen naar je eigen waarden:
Change User Password
Localisation Options -> Change Locale (set and select en_US.UTF-8, if US)
Localisation Options -> Change Timezone
Interfacing Options -> SSH -> Enable
Interfacing Options -> Camera -> Enable (required if using a Pi camera)
Interfacing Options -> I2C -> Enable (required if using I2C sensors)
Advanced Options -> Expand Filesystem (required)
Reboot (required)
- na deze reboot log je weer in op de pi en met het linux commando 'ifconfig' kijk je wat het ip-adres is van deze machine.
- dan ga je op een andere pc in je netwerk met een browser naar 'https://ip_adres/
- dan krijg je een scherm om een admin account aan te maken en ben je good to go om met Mycodo te gaan spelen

Succes allemaal en als er iets niet lukt dan hoor ik het wel  W!nk

BertM


Tjoepie

Niet heel veel gedaan, maar wel een lcd scherm binnen gekregen en werkend gemaakt  :-)

BertM

Er ook al sensoren aanhangen?

Waar heb je die kabels weg?



































Tjoepie

Ja, er hangt een DHT22 aan, die had ik nog liggen. Die kabels zijn breadboard draden female <-> female. die had ik ook liggen en heb ik ooit denk ik ook op AliExpres besteld.

Sensor hangt nog niet in de kast, eerst maar even op vakantie, daarna de kast afmaken en dan vlees erin  :-)))