Hoofdmenu

Stumble upon

Gestart door WsNL_Henry, juni 24, 2017, 08:04:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

WsNL_Henry

Dat je dan in de vroege ochtend op zoek bent naar een betaalbare (semi)professionele droogkast en een hele community aantreft met dezelfde voorliefde voor de kunst van worstmaken.

Henry 58j geboren noord Groninger plattelander, thans regio Nijmegen veldarcheoloog van beroep, opgegroeid met de Groninger metworsten, kippers, bokking en rookspek.
Van jongsaf al bekend met het zelf preserveren van voedsel, roken, wecken en inleggen van bederfelijke waar,  pas in begin 90er jaren deze technieken weer opgepakt en sindsdien altijd een rookvat (1 1/2 500 liter vat)  bij de deur heb gehad waar ik eindeloos mee experimenteerde, op de stangen waar normaliter de aal of makreel aan hing een stuk gaas gelegd daarop  kipfile en verse worst van de slager een rookbeurt gaf, 3 jaar geleden kocht ik een middelgrote tweedehands Chukwagon met staande rook/gaarkamer en waar ik me voordien nooit aan gewaagd had was het koudroken van zalm en vleeswaren, bijkomstigheid is dat ik ook sinds begin 90er jaren er op een andere manier ingerold ben om tot de dag van vandaag koude buffetten en of barbecue's te verzorgen voor collegae en verenigingen tot soms wel 250 man, daarbij probeer je iedere keer met iets nieuws te komen en dan zijn vis en vlees dankbare en veelzijdige producten om mee te experimenteren, om aan de veilige kant te blijven bleef het bij serveren van warm gerookte producten, tot de chukwagon op mn erf kwam, de euforie van de eerste eigen koudgerookte zalmzijden zal ik niet snel vergeten, een van mijn lievelings producten die ik zelf voor een fractie van de gangbare winkelprijs kon maken en ook nog beter smaakte, verder experimenteren dan maar, nu met buikspek, fricandeau, ganzenborst etc, en als gezegd om geen buikloop op te lopen en aan de veilige kant te blijven ondergingen de vleeswaren eerst pekel/marinadebadjes met verse kruiden uit eigen tuin om daarna sous vide of gegaard te worden in de hete luchtoven met goede temp/tijd regulering en daarna nog een flinke koudrookbeurt van een uurtje of 12-16 er overheen gaf heerlijke producten met een geheel eigen smaak die ver afweek van wat gangbaar in de winkel te koop was, , kipfile bijvoorbeeld marineren in port/ketjap, curry/curcuma met fijngehakte jalapeno of verse provenciaalse kruiderij, wat overigens ook werkte bij varkens file ed,  dit bleef niet onopgemerkt, naast het voor eigen gebruik kwam er ook vraag van derden naar deze maaksels, wat begon met een paar kilo in de maand is nu 30 a 40 kg in de week geen uitzondering meer, tot nu toe gaat alles tegen kostprijs de deur uit, de aanmoedigingen om te gaan gaan professionaliseren leg ik nu nog even naast me neer, misschien in de nabije toekomst als oude dagsvoorziening, wat nu belangrijk is dat ik de materie beter leer beheersen en de kwaliteit kan handhaven, het selecte groepje vrienden en collegae zijn mijn smaakmakers en testers, de feedback is op dit moment belangrijker dan verdiensten, maar er kwam wel een stalen rookkast bij om de capaciteit aan te kunnen en geschikt voor omvangrijkere stukken vlees en dat schiep gelijk nieuwe mogelijkheden, had ik in de chukwagon al een paar maal verschillend gekruide zelf gemaakte Merquez en verse worst warm gerookt toch bleef mijn voorkeur uitgaan naar de metworstachtigen in al dier variëteiten waar Italie, Frankrijk Spanje maar ook de Balkan zo rijk aan is. so far so good, de eerste gekunstelde maaksel zijn inmiddels allang verteerd, maar om het drogings en rijpings proces te verfijnen voldoet de kelder en het niet meer in gebruik zijnde aardappel en fruit koeldeel van de boerderij niet echt, alleen al vanwege de omvang van de laatste zou het een investering van vele tienduizenden euro's kosten om die voor dit doel om te bouwen en het moet wel leuk blijven nietwaar, dus op zoek naar een goede betaalbare droogkast en ja dan beland je hier:)
rauwvleesworsten maken is in wezen niet moeilijk, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan om het goed en vooral veilig te doen. dat ik mezelf heen en weer ren momentjes naar het toilet bezorg kan ik mee leven maar zou het een ander niet gunnen of willen aandoen,  dus voor mij is het nu van belang dat ik eerst beschik over de juiste middelen en expertise van anderen, welke grondstoffen geëigend zijn, is de bron van het vlees in orde, processen die op kunnen treden bij het gebruik van verse hulpingredienten of tijdens het drogen en rijpen, met welke schimmels en bacteriën en zelfs virussen kan ik te maken krijgen, hoe die te detecteren herkennen en hoe die in te zetten of te bestrijden en andere valkuilen die een aanslag op mij toiletpapiervoorraad (of erger) kunnen veroorzaken.

Naast me bezig houden met bovenstaande, onderhoud ik nog een weerstation voor de regio, fotograferen, verzamelen van eetbare paddenstoelen en andere wildpluksels, dronevliegen, geologie/lapidary enz enz.
de nick is eender als die ik pleeg te gebruiken op mijn twiteraccount en site weerstation Nijmegen Lent (WsNL)

Tjoepie

Goedemorgen Henry, van harte welkom hier!

Mac

Leuk dat je je hebt aangemeld Henry.
Das een hele mooie introductie zèg  C00L
Welkom

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

BertM

Mooie introductie.
Professionele kasten zijn behoorlijk aan de prijs idd.
Zo te lezen heb je aardig wat ervaring, zou leuk zijn als je eens wat foto's plaatst.

In ieder geval veel plezier hier en met je hobby.

Ceriel

Als het maar droog blijft....