Home Made-projectjes made by Albert

Gestart door Albert Gerritsen, januari 14, 2018, 10:38:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Albert Gerritsen

In mijn voorbereiding op de workshops die we vanaf volgende week gaan starten bij Home Made/Vuur en Rook, ben ik ook zelf thuis gaan hobbyen/testen. Ben nl van mening dat ik niet alleen vanuit mijn  werksituatie jullie wat kan leren, maar dat ik ook moet voelen/ervaren hoe het is om thuis je hobby (want dat is het ook voor mij) uit te voeren.

Misschien echter iets te ambitiëus begonnen met een bbq-worstje op basis van een blanke farce en een paté met een leverfarce. In de veronderstelling dat onze keukenmachine dit wel aankon. Helaas dacht de keukenmachine er anders over en legde deze snel het loodje.
Dan de degen maar extra fijn malen, mengen en daarna nog een keer extra doormalen om daarna met de grove delen te mengen.
Al met al een super-ervaring met een goed gevoel. Nu afwachten of het resultaat ook zo is. De paté ligt ondertussen te koelen en de worstjes ga ik vandaag proberen te roken en daarna te wellen.

Wordt vervolgt.


Tjoepie


Albert Gerritsen

#2
Vandaag de paté getest en de worstjes verder afgewerkt,
De paté is goed geslaagd, vond hem toch fijner dan verwacht, aangezien onze keukenmachine het begeven had.
Beetje korrelig, maar smaak is goed; lekker vol en romig.
Over het geheel goed geslaagd.

De worstjes proberen te roken, maar dat ging nog niet naar mijn zin. Dus weinig rook-kleur en -smaak. Worstjes daarna geweld in een oude (open) frituurpan. Temperatuur van het water was goed te beheersen en het garen ging perfect.
Ik had een grovere tekening verwacht of in ieder geval meer onderscheid tussen basisdeeg en grove delen. Smaak en consistentie waren goed.

Over het algemeen een goed geslaagd begin van deze thuis-hobby, want, ondanks dat ik bijna de hele dag al tussen de vleesproducten rondhang, smaakt dit zeker naar meer, ook om op deze manier bij de basis van mijn vak/ambacht te blijven.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


BertM

Mooi, Albert!
Zo zie je maar, een professional leert ook nog bij
Goed idee trouwens die frituurpan!

Neal

Die paté! Wat een genot!
Ik wil zelf ook eens beginnen aan een paté.
Is het goed te doen thuis?

BertM

#5
Citaat van: Neal op maart 03, 2018, 11:42:58 AM
Die paté! Wat een genot!
Ik wil zelf ook eens beginnen aan een paté.
Is het goed te doen thuis?
Ja hoor, de recepten voor (beginners)paté staan ook op het forum onder recepten.