Ralph's ombouwkastje - Mycodo & Raspberry Pi

Gestart door ralphknoops, maart 04, 2018, 03:38:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mac

Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

ralphknoops

Zaterdag poging twee worst maken. Is me niet tegen gevallen.





Zit wel met een probleempje dat de terrarium (dx.com) niet echt van schakelen houdt. Met testen de vorige keer hield hij het maar een paar uur uit. Nu had ik al een beveiliging erin gezet dat hij minimaal 30 seconden uit of aan moet staan alvorens weer te schakelen.
Zondagochtend toen ik wakker werd, direct op mijn mobiel gekeken en zag dat de temp gezakt was naar 4 graden. Oftwel lamp weer gesneuveld. Ik heb er nu een normale lamp ingedraaid omdat ik maar twee terrarium lampen vanuit het oosten had besteld. De normale lamp trekt het niet naar 20 graden, zie foto.



Twee vraagjes:
- Andere ervaring met terrarium lamp die snel stuk gaat? Vandaag een wat duurdere gehaald bij de dierenshop om de hoek. Ik ga de minimale tijd wel weer een beetje ophogen naar twee minuten.
- Andere vraag: Kan het voor de worst kwaad dat de koelkast een aantal uur op 4 graden heeft gedraaid. Kan ik nu het beste even wat langer de fermentatiestand aanhouden.

Wanneer ik problemen blijf houden met de lamp ga ik een verwarmingslint aanschaffen. Verwacht hier minder problemen mee.

Mac

Verwarmt je heater op vol vermogen Ralph, of heb je deze via een dimmer geschakeld?
Ik gebruik een heater van 20W (ff uit mijn hoofd), maar d.m.v. de dimmer denk ik dat deze onder de 3-4W levert.
Zit er nu een 1,5 - 2 jaartjes in (of zou het al langer zijn inmiddels), maar vooralsnog geen probleem mee gehad.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

ralphknoops

Thanks @Mac voor de info.
Gisterenavond een nieuwe lamp erin gedraaid van duits fabrikaat. Deze heeft t.o.v. de lampen van DX.com de nacht wel overleefd :).
Als dit niet werkt, toch eens een dimmer er tussen zetten.

- Op de grafiek is goed te zien dat rond 18.45 lamp is verwisseld.
- Moet de PID controller nog een beetje bijstellen dat hij op de 20 graden schommelt (nu 19)


Filip

Zeer mooi project!

Ik werk ook met een chinese terrarium lamp(van banggood.com).
Deze heeft hier geen problemen mee(tot nu toe  :-)L), zowel doorwarmen tot 22°c in een ruimte die rond de 5°c is, als regelmatig in en uitschakelen, zit er nu al enkele weken in, zonder dimmer.

In verband met de ventilatie:
Bij mij zit de ventilator onderaan en blaast dus lucht binnen in kast. Geen idee of dit veel uitmaakt, of hij boven of onder zit, zo een klein pc ventilatortje gaat nu niet echt genoeg overdruk maken om de deur open te blazen.

Tot voor kort liet ik de ventilator tijdsgestuurd gaan(elke 2min een 15s aan).
Maar ik liet deze ook draaien om de luchtvochtigheid te verminderen(door verse producten in de kast te plaatsen ging deze naar 90%), maar door deze op volle kracht te laten gaan was er te veel ventilatie en droogde de worsten te snel, en kreeg ik ook een droogrand.
Dus best wel zorgen dat je ventilatie niet te hard gaat, hij mag dacht ik wel continu(bij Mac draait hij continu, maar wordt gevoed met 3v ipv 12v)

ralphknoops

Thanks voor de info @Filip.

De nieuwe lamp draait nu al een dag (record  Sm*g).

De ventilatie gebruik ik ook om de luchtvochtigheid omlaag te krijgen (dus draait zeker niet de hele dag). Mijn fan draait ook met een dimmer ertussen, verwacht ook rond de 3v. Zal hier dus proefondervindelijk achter moeten komen.

Had een programma in Mycodo aangemaakt waarbij ik 3 dagen fermenteer stand en vervolgens een 8 weken "droog" stand heb staan. Werkt goed, zie screen hieronder:


Tjoepie

Dat vind ik een van de mooiste opties van mycodo, dit sport programma's.

BertM

Zelf heb ik ook de lamp achter een dimmer zitren en deze wordt niet geschakeld, temperatuur regel ik met de koelkast.
De eerste lamp heeft het 3 jaar volgehouden.

Luchtvochtigheid met een ventilator regelen lijkt me niet handig, gaat denk ik niet lukken, en je hebt kans op dichtslaan van de worst.

ralphknoops

De lamp werkt nu al een week probleemloos, gelukkig. Hoop dat ik me daar even geen zorgen over hoef te maken.

@BertM De luchtvochtigheid krijg ik wel goed omlaag met de ventilator aan om minimaal vermogen. Hij gaat ongeveer 4x per uur een paar minuutjes aan.

Dat de worst kan dichtslaan is minder  :-O. Hoe kun je de luchtvochtigheid dan het beste omlaag krijgen? De ruimte waar de droogkast staat, daar is de luchtvochtigheid behoorlijk hoog volgens mij (moet ik nog eens meten).

ralphknoops

Ik zie dat je in een andere post van Filip aangeeft:

CiteerLuchtvochtigheid kun je alleen door het aanslaan van de koelkast verlagen, niet door een ventilator, deze is alleen voor de luchtstroom, te veel luchtverplastsing en de darm slaat dicht.

Zal ik ook eens naar kijken dan.

BertM

Citaat van: ralphknoops op maart 26, 2018, 10:48:46 AM
Dat de worst kan dichtslaan is minder  :-O. Hoe kun je de luchtvochtigheid dan het beste omlaag krijgen? De ruimte waar de droogkast staat, daar is de luchtvochtigheid behoorlijk hoog volgens mij (moet ik nog eens meten).

Heb je de vastgezette post over droogkasten hier al eens gelezen?

ralphknoops

Citaat van: BertM op maart 27, 2018, 05:47:37 PM

Heb je de vastgezette post over droogkasten hier al eens gelezen?


Ja maar ik zal hem nog wel eens doorlezen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ralphknoops

Gisteren binnengekregen. We kunnen weer ff wat pongelen met de loadcell.

Omdat ik ff ik ff niks anders te doen had heb ik de camera aan HomeKit gehangen. Nu kan ik aan Siri vragen om de camera beelden in de droogkast te laten zien. Leuk voor ff, nu weer met het serieuze werk aan de slag: loadcell aan de praat krijgen.








Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ralphknoops

Hierbij even een update:

Dit weekend mijn eerste pancetta uit de kast gehaald en smaakte erg goed en is mooi van kleur :). Ben alleen vergeten foto's te maken. Die zal ik nog even een andere keer maken.

De kast werkt op zich goed. Ik heb verder geen aanpassingen meer hoeven doen. De eerste run met de koelkast is dus goed bevallen :)

Er hangen nog een tweetal worsten in die over ongeveer drie weken klaar zouden moeten zijn. Daarna komt er nog een upgrade van de kast aan namelijk:

- Gewichtsensoren
Ik krijg er waarden uit maar nog ze fluctueren nog heel erg. Ik moet hier nog even verder induiken. De opzet zoals het er straks uit moeten komen te zien:


- Camera met lamp
Fun dingetje om timelapses te kunnen maken. Elke dag een foto maken van de inhoud koelkast.

BertM

Mooi zeg, en ondertussen formule 1 kijken !