Darm invriezen?

Gestart door Filip, maart 04, 2018, 04:47:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Filip

Ik zit met een vraag waar ik niet echt een antwoord op vind(zowel hier als op google).

Kan je varkensdarmen gaan invriezen om ze langer te kunnen bewaren?
In dit recept voor droge worst (http://flavourites.punt.nl/content/2010/02/worst-maken-doe-je-zelf) staat geschreven "3 meter varkensdarm (wat je overhoudt kun je invriezen)". Dit is ook de enige plaats waar ik hierover iets geschreven vind, dus vroeg ik me af wat jullie ervan denken.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of die weet of het wel of niet mogelijk is?

Ik weet dat je ze wel een hele tijd kan bewaren met zout, ongeveer een jaar denk ik? Maar als je in één keer een hank(91,3m) koopt, is dit misschien wat veel om op een jaar te verwerken(ben wel zeker dat jullie dit gaan tegenspreken  :-)) ), en vroeg ik me dus af of je ze langer zou kunnen bewaren als je invriest. En op welke manier je dan moet invriezen(droog, in gezouten water, ...?)

BertM

Je kunt ze idd gewoon invriezen.
Als je ze in het zout zet kun je ze jaren in de koelkast bewaren, dit os wat ik doe;
Wat je overhebt uit laten lekken en daarna in een bak met zout.

Ceriel

Mijn voorkeur gaat naar bewaren in zout in de koelkast. Waarom zou je een hele hank in één keer willen bestellen? Als je per keer een 1/4 hank besteld werk je altijd met verse darm (voor zover je van "vers" kunt spreken)
Als het maar droog blijft....

Filip

Citaat van: Ceriel op maart 08, 2018, 06:32:41 PM
Mijn voorkeur gaat naar bewaren in zout in de koelkast. Waarom zou je een hele hank in één keer willen bestellen? Als je per keer een 1/4 hank besteld werk je altijd met verse darm (voor zover je van "vers" kunt spreken)

Tjah, een beetje te ambitieus zijn en denken dat ik een hank op relatief korte termijn wel zou verwerken.  :-)) Niet dus...
Heb ze nu inderdaad gewoon koel en in zout staan.