Hoofdmenu

Filip's Vitrine

Gestart door Filip, maart 06, 2018, 12:22:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Filip

Momenteel is het nog beperkt tot enkel droge worsten, maar ga in de toekomst ook andere vleeswaren drogen.(denk eerst een coppa)

Heb nu worstjes gedroogd in de droogkast, deze hangen nu bijna 7 dagen te drogen, en hebben ondertussen ongeveer 35% gewicht verloren.


Heb wel het idee dat er toch een beetje een droogrand aanwezig is, het binnenste is nog vrij mals, maar wel heel lekker van smaak. Vrij basis begonnen, zout, peper, beetje nootmuskaat en kruidnagel.
Misschien dat ze binnen een paar dagen toch nog wat verder gedroogd zijn aan de binnenkant.

Mac

Na 7 dagen al reeds 35% verloren lijkt mij gevoelsmatig wel erg snel!
Wat is je luchtvochtigheid in de kast Filip?

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Filip

Citaat van: Mac op maart 18, 2018, 02:08:53 PM
Na 7 dagen al reeds 35% verloren lijkt mij gevoelsmatig wel erg snel!
Wat is je luchtvochtigheid in de kast Filip?

Mac

Denk dat ze inderdaad iets te hard gegaan zijn.
De luchtvochtigheid stel ik rond 75% in, maar de moment dat ik er vlees in hang stijgt deze naar rond de 90%.
Om dit tegen te gaan liet ik de ventilator draaien tot ik terug op 75% zat, en ik denk dat het hier fout is gegaan.
Ik denk dat door te veel luchtverplaatsing de buitenkant wat is dichtgeslaan en het drogen dus ook te snel ging.

Ik heb de doorgang van de ventilator ondertussen kleiner gemaakt, en al een met een paar verse worsten geprobeerd, en deze zijn veel trager en gelijkmatiger gedroogd.
Ik ben dus toch aan het overwegen om een luchtdroger in de kast te plaatsen, om tegen te gaan dat de ventilatie dus voor te snelle droging zorgt.

Mac

Zou zomaar kunnen Filip.

Op zich hoeft 75% niet verkeerd te zijn.
Kan je de ventilator niet langzamer laten draaien?
Ik heb een 12v fan, die draait op zo'n 3 volt. (via een adapter, met in stapjes instelbare spanning)
Deze draait wel continue.
De fan regelen met een dimmer ging niet werken iig.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url