Hoofdmenu

Worstbijbel

Gestart door Filip, maart 20, 2018, 08:50:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Filip

Titel: Worstbijbel
Auteur: Meneer Wateetons & Sjoerd Mulder
Uitgeverij: Carrera Culinair
ISBN: 9789048842261
Taal: Nederlands
Aantal blz: 496
Waar te koop: Bol.com, wateetons.com



Ik vind het persoonlijk een zeer goed boek.
Het is op een heel toffe manier geschreven, waardoor het zeer vlot leest, was er op 2 avonden volledig door :-)). Het bevat zeer mooie foto's en illustraties, en ook een heleboel recepten voor alle soorten worsten!
Voor mij is het zowat het eerste boek over worst dat ik lees, dus ik kan niet echt vergelijken met andere naslagwerken. Maar er wordt ingegaan op zowat alle aspecten over het maken van worst. Voor mensen die willen beginnen met (droge) worst maken, hier vind je zowat alle informatie die je nodig hebt denk ik, ik kan het zeker aanraden voor beginners die met vragen zitten!

Het is een (verbeterde?) vernieuwde en uitgebreidere versie van "over worst", van dezelfde schrijvers.

ralphknoops

Thanks voor de review Filip.
Klinkt alsof het in de stijl is geschreven als "over Worst". Had hem ook al op het vizier maar ben bang dat het veel van hetzelfde is als het "over Worst" boek wat ze eerder hebben uitgebracht.

Je geeft aan uitgebreider dan dit boek. Vind jij het de moeite waard om deze te kopen als je het "over Worst" boek al hebt

Filip

@ralphknoops

Over worst heb ik zelf niet gelezen, maar wel uit nieuwsgierigheid eens opengedaan in de bibliotheek overlaatst.
De opbouw van het boek is eigenlijk hetzelfde, er staan wel wat meer recepten in de worstbijbel, volgens de beschrijving zijn alle hoofdstukken herschreven. Ik heb even door over worst gebladerd, en het is inderdaad veel hetzelfde.

Als je twijfelt tussen "over worst" en de worstbijbel, zou ik zeker de worstbijbel kopen. Maar als je "over worst" al in je bezit hebt, denk ik niet dat je zo veel meer gaat leren uit de worstbijbel, maar ik kan het niet met zekerheid zeggen.  :-))
Misschien dat er hier zijn die beiden gelezen hebben en hier iets over kunnen zeggen?

ralphknoops

Thanks, er zijn nog genoeg andere boeken op mijn verlanglijstje, ik schuif deze even iets naar beneden.

Mac

Dank voor het schrijven van deze review Filip.
Het is zeker een heel mooi boek.
Alles wat met worst te maken heeft komt wel aan bod, en met de foto's van Simone van den Berg zit het ook goed.

Oke misschien ben ik een heel klein beetje bevooroordeeld, daar ik op pagina 308 wordt genoemd! (zei hij trots  Sm*g), maar dat mag de pret van dit mooie boek niet drukken.
Zeker een aanrader.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

BertM

#5
Het boek is zeker een over worst 2.0.

Het boek is helemaal herschreven en ook gecontroleerd op juistheid door meester worstmakers.
In de worstbijbel staan meer afbeeldingen en recepten.

Moet je hem kopen als je al "over worst" thuis hebt liggen?
Dat is een lastige, veel staat ook in "over worst", je ziet het wel vaker dat schrijvers grote delen over nemen van eerdere boeken.
Aangezien beide boeken over beginnend worstmaken gaan is het geen " must have" meer.

Heb je beide boeken niet, zal ik zeker voor de worstbijbel gaan.

Flavio

worstbijbel is Standaard , wel heel leuk geschreven en makkelijk om te lezen!
Bij de charcuterie boeken uit de slagers branche heb je iets diepgaandere recepten (en meer).
Maar het is zonder humor geschreven.
Voor beginners dus altijd worstbijbel, ben je al wat meer ervaren dan bied de charcuterie 1 of 2 meer recepten.

Plus de aanschaf prijs van worstbijbel is een heel stuk interessanter. Overigens heb ik ze wel allemaal maar wel voor werk en semi voor hobby.


valk03

Ik ben het met BertM eens. Ik heb ze beide en vind ze beide erg leuk, leerzaam en interessant maar als je een keuze moet maken is de bijbel wel de eerste keuze en dan heb je Over Worst niet echt nodig.......tenzij je van de schrijfstijl en humor houdt. Het blijft leuk.

BertM

Het nieuwe boek van meneer wateetons "Over Charcuterie" is ook een leuk boek voor de hobby. Een beetje in de stijl van de worstbijbel maar over behalve worst ook andere charcuterie.
Is stukken goedkoper dan Charcuterie 2, welke meer geschikt  is voor de professionele slager.

valk03

Helemaal eens, dat is ook een toppertje.

Filip

Citaat van: BertM op november 24, 2019, 08:45:30 PM
Het nieuwe boek van meneer wateetons "Over Charcuterie" is ook een leuk boek voor de hobby. Een beetje in de stijl van de worstbijbel maar over behalve worst ook andere charcuterie.
Is stukken goedkoper dan Charcuterie 2, welke meer geschikt  is voor de professionele slager.

Staat op de lijst voor kerst/nieuwjaar.  :-)))
Dat en veel meer vrije tijd om worst en charcuterie te maken...  :-(

BertM

De worstbijbel is al aan zijn derde druk toe en Meneer Wateetons heeft een aantal wijzigingen en verbeteringen aangebracht en deze beschikbaar gesteld voor de kopers van de eerste en tweede druk. deze zijn als PDF te downloaden:

https://wateetons.com/2021/03/18/erratum-worstbijbel-derde-druk-dit-is-er-nieuw/