Filip's droogkast [Arduino project in wording]

Gestart door Filip, februari 05, 2018, 10:14:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

BertM

Luchtvochtigheid kun je alleen door het aanslaan van de koelkast verlagen, niet door een ventilator, deze is alleen voor de luchtstroom, te veel luchtverplastsing en de darm slaat dicht.

Filip

Eergisteren zat er nog een pakje in de bus, de loadcell is eindelijk toegekomen!
Gisterenavond een uurtje mee geëxperimenteerd op een aparte arduino om alles af te regelen en te testen, dit ging vrij vlot eigenlijk, en dan de code verwerkt in het programma van de droogkast. De loadcell stuurt nu ongeveer elke 2 uur het gewicht door(wat meer dan genoeg is, zo snel daalt het niet maar ach ja  :-)) )




Verdere aanpassingen zijn dus:
- Ventilatie permanent aan, maar gevoed met 3,3v ipv 12v.
- Verwarmingslamp permanent aan, maar met dimmer.

Ik merk wel dat ik last heb om de luchtvochtigheid onder 85% te krijgen zoals op de grafiek te zien is. De drops naar +-50% is de moment dat de koelcompressor aan staat, en de sensor "bedrogen" wordt doordat het vocht naar de rugwand getrokken wordt. Eens de compressor uit gaat zie je dat het terug stijgt naar +-85%.
Zou dit kwaad kunnen dat het zo hoog blijft? Wat zou ik nog kunnen doen om te verlagen? Eventueel de lamp iets harder zetten zodat de compressor vaker aan gaat?

ralphknoops

Cool!

Loadcell is dus makkelijk in te stellen. Heb je nog een specifieke code hergebruikt? Ben nog op zoek naar een fatsoenlijke basis. Hoop dat mijn loadcells ook binnen komen deze week.  :-))

Ik had in gedachte om de loadcell tegen het dak van de koelkast te schroeven.


Filip

Je zou inderdaad eventueel wel tegen de bovenzijde kunnen schroeven(als je zeker bent dat hier niks van leidingen van de koelkast door loopt).
Ik werk zoals je op de foto ziet momenteel met een houten plankje, hierin heb ik een grote inkeping gemaakt, waarop de loadcell bevestigd is, en aan de meetzijde zit een oogvijs(die aan de bovenkant in een kurk gedraaid is  :-)) ) en hieraan de vleeshaak.

Het is wel de bedoeling dat ik dit nog beter maak, was allemaal maar om een beetje te testen, maar had ook niet gedacht dat het zo snel zou werken naar behoren.  M@D


Bij mijn load cell zat een hx-711 module, en ik ben vertrokken van dit programma: https://create.arduino.cc/projecthub/MOHAN_CHANDALURU/hx711-load-cell-amplifier-interface-with-arduino-fa47f3
Hierbij ga je dan eerst op zoek naar je calibratiewaarde. Eens je deze gevonden hebt kan je ze vast in je programma steken, en een heel stuk van de code wissen.  W!nk