Beginners vragen

Gestart door Moo, mei 06, 2018, 02:39:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Moo

Hoi allemaal,
ik ben sinds kort hier op het forum beginnen rondkijken, maar had nog een aantal vragen waar ik nog niet meteen een antwoord op vond.

- Boeken voor beginners:
Voor worsten ben ik van plan de Worsbijbel te kopen, maar wat is een aanrader voor charcuterie? (mag in het Engels)
- Ik woon in Japan, en er zijn hier helaas geen slagers zoals in Nederland en Belgie. Veel vlees hier in de supermarkt is afkomstig uit Canada en dus ook reeds ingevroren geweest. Is dit geschikt voor worsten en charcuterie te maken? Of zoek ik best naar iets verser? Of kan ik als beginner al eens met dit vlees proberen?
- Yoghurt als startcultuur
Ik las ergens dat je yoghurt als startcultuur kan gebruiken, heeft iemand daar ervaring mee? Helaas zijn er hier geen winkels of online winkels waar ik startculturen kan kopen. Als ik yoghurt kan gebruiken zou dit heel praktisch zijn.

Alvast bedankt!

BertM

Hallo Moo,

Wil je beginnen dan is de worstbijbel een goede keuze.
Heb hem net helemaal doorgelezen en is voor een beginner goed opgezet met af en toe een mannengrapje.
Boek begint simpel maar behandeld wel alle belangrijke dingen van het worstmaken. Aanrader!

Voor charcuterie kan ik de boeken van Ruhlman aanbevelen, beide boeken, charcuterie ( Frans) en Salumi (italiaans) zijn goede boeken waar goede recepten instaan, van eendeborst en pancetta tot aan hammen.

Yoghurt kun je gebruiken als je geen starterculturen kunt kopen, het is niet ideaal, maar geeft wel het gewenste resultaat.
Meneer wateetons behandeld het ook in zijn boek, dus ik zou daar eens mee beginnen.

Kijk hier ook eens rond en stel je vragen, we helpen je graag op weg.

Moo

Hallo Bert,

hartelijk bedankt voor de reactie. Ik ga me alvast de Worstbijbel en het boek over salumi aanschaffen.
Weet je soms of er een bepaalde soort yoghurt nodig is? Of gaat het om bacteriƫn die in elke yoghurt zit?
Verder vroeg ik me af of het veilig zou zijn zelf je nitrietzout te maken. Je kan het hier helaas niet kopen, en ik vrees dat importen ook niet al te goed zal lukken. Ik heb nu een klein doosje van thuis dat ik gebruik, maar dat zal niet lang duren voor het op is.

BertM

#3
Zelf nitriet zout maken lijkt me niet makkelijk.
Een optie is salpeter, dit is misschien wel verkrijgbaar in Japan?
Dit is ook te gebruiken en wordt ook voor droge worsten toegepast

Biologische yoghurt is het beste, of een flesje yakult (?) daar zitten ook melkzuur bacterien in.

Moo

Bedankt voor de info!
Men verkoopt hier wel sodium nitriet bij de apotheker, dus ik dacht dit te mengen met keukenzout. Misschien niet zo een goed idee.

Yakult! Dat hebben ze hier voldoende!
Nu de Worstbijbel in via het thuisfront besteld. Nog een paar weken wachten. De salumi boek kon ik via Amazon bestellen en komt al morgen aan.
Leuke hobby!

BertM

Ok, dat je dat zo kunt kopen...
Het probleem zit m.i. In het mengen: hoe weet je dat het goed gemengd is, en los toevoegen is ook lastig ivm de lage dosering.
Teveel van dat goedje in een keer is niet zo goed voor je gezondheid.
Je zou het misschien kunnen laten opsturen vanuit Nederland, het kost hier namelijk bijna niets. Nemen ze het in beslag ben je alleen de verzendkosten kwijt.

bartomeer

Hallo Moo, ik lees nu pas je post. Zelf woon ik in thailand en loop ook vaak tegen problemen aan dat ingrediƫnten hier niet voorradig zijn. Ik heb net even gekeken op Lazada Japan maar ze bieden geen curing salt aan. Misschien kan je onderstaand bedrijf eens een mailtje sturen voor verscheping van Thailand naar Japan. Via EMS zal dit best betaalbaar zijn. Ik heb echter geen idee of het door de douane in Japan geraakt.

https://thaiartisanfoods.com/shop/pink-curing-salt-number-1/



Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk


Moo

Bartomeer, bedankt voor de info. Het is al even geleden dat ik hier nog gekeken heb, maar ik heb via je Thaise site kunnen bestellen.  Hopelijk word het nu niet tegengehouden bij de douane!