ik zie vaak droge worst buiten de koelkast, hoe zit dat?

Gestart door steef, juni 20, 2018, 03:55:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

steef


ik zie vaak droge worst buiten de koelkast, hoe zit dat?
Kan dat vanaf een bepaalde droog tijd?
Hoe weten we dat?

Steef

Mac

Hoi Steef

In principe kan dat alleen als de buitentemperatuur overeenkomt met de gewenste temperatuur waarbij je worsten droogt. (ergens zo tussen de 11-15ÂșC)
Of de luchtvochtigheid dan correct is, is dan maar de vraag.

Meestal wordt dit gedaan door mensen die niet kunnen beschikken over een droogkast. (want anders zou ik persoonlijk toch daar mijn voorkeur aan geven, aangezien je de omstandigheden het best kan regelen)

Dus ja het kan, maar het eindresultaat is over het algemeen minder dan als dat in een gecontroleerde omgeving doet.
Althans dat is mijn ervaring (en er zijn vast altijd wel uitzonderingen op de regel)

(De luchtvochtigheid van de buitenlucht is voor het mooie meestal te laag buiten (ik schat zo ongeveer ergens om en nabij de 45 - 60%, terwijl we die in de kast op zo'n 70 - 80% houden)

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

steef

#2
tnx Mac,
ik bedoelde eigenlijk meer dat ze in de winkel vaak niet in de koeling liggen

BertM

Op een bepaalt moment zijn ze zo stabiel ( lees vocht verloren) dat bederf niet meer optreed. Je kunt ze dan ook gewoon onder hogere temperaturen bewaren.
Het indrogen gaat wel door, maar omdat er geen luchtverplastsing is gaat dat wat langzamer