In dit deel van het forum al redelijk wat projecten zitten bekijken en daaruit komt eigenlijk direct een vraag naar voren:
Ik zie dat vrijwel iedereen z'n fan hard aan- en uit schakelt of d.m.v. een dimmer of separate controller langzaam laat draaien.
Zelf wil ik dit deel ook door de R-Pi laten regelen. Deze heeft een PWM output en RPM input en Mycodo heeft ook een PWM PID controller in de software zitten.
Hiermee moet in mijn ogen een laag CFM 80mm PWM fan prima en nauwkeurig aan te sturen zijn.
Zijn er hier ook mensen die het op deze manier gedaan hebben? Ik kwam dit in de projecten die ik aangekeken heb dus eigenlijk nog niet tegen.
Edit:Ik vind het altijd leuk om wat verder in bepaalde zaken waar ik niks van af weet te duiken en heb ook nog even wat verder zitten neuzen om gewenste airflow, daarbij kwam ik in een ander topic de volgende waarden tegen:
0,8 m/sec tijdens de fermentatie periode (bij een luchtvochtigheid van zo'n 90-95%)
Wanneer de luchtvochtigheid afgebouwd wordt na het fermenteren tot 85-90%, dan verlaagd hij de luchtverplaatsing tot 0,5 m/sec.
Bij ventilatoren wordt natuurlijk gerekend in luchtverplaatsing, niet in lucht snelheid, deze is namelijk afhankelijk van waar je de lucht in/doorheen blaast. Daar zijn weer calculators/formules voor als het om buizen of kokers gaat.
Mijn kennis gaat echter niet ver genoeg om te bepalen of dit dan ook geld voor in dit geval een koelkast met een rond gat als outlet. Ik kon hier ook niet echt iets over vinden.
Kun je dit dan ongeveer berekenen door de diameter van de outlet dan als "buis" te zien? Tenslotte komt de koelkast op een bepaald moment op een vaste "druk" en dan zal de flow door het geheel nagenoeg constant zijn (met uiteraard wat drukverlies). Of ligt het toch wel wat ingewikkelder dan dat? Daar kwam ik dus nog niet uit.
Stel dat je door een buis van 80mm deze snelheden wil bereiken dan zou je de volgende luchtverplaatsing nodig hebben:
0,8m/s -> 8,5 CFM
0,5m/s -> 5,3 CFM
Dat zou dan weer terug te rekenen zijn naar fan RPM's.Uiteraard is dit dus allemaal puur hypotetisch en meer "hardop denken".
Edit 2:Inmiddels al weer iets verder mbt het aansturen van een pwm fan met de R-Pi, dit kan rechtstreeks mits het pwm circuit van de fan 3.3V is en geen 5V.
RPM uitlezen kan ook, maar nog niet eenduidig gevonden of dit rechtstreeks kan. De een zegt van wel, de ander van niet.
Drukverlies/flow meten op de outlet kan in principe ook. Je hebt dan een fan nodig die een rpm puls levert ook als deze niet op spanning staat. Deze zet je in de outlet en zal vanzelf gaan draaien door de luchtstroom. Aan de hand van het rpm en de specs van deze fan kun je dan de luchtstroom berekenen aan de uitgaande kant. Maar of Mycodo daar iets mee kan ... nog geen idee.