Dat is inderdaad ook een goed argument.
Verder kwam ik in de tussentijd op een engels talig forum over kweekkassen een stukje tegen over inlet vs outlet en ook daarin werd bevestigd dat een outlet fan in principe voor een 'rustigere' luchtstroom zorgt dan een inlet fan.
In topics over PC koeling kom je verder tegen dat inlet fans (overdruk) voor betere koeling zorgen dan outlet fans (onderdruk) maar dat is in deze niet van toepassing.
Heb jij je fan overigens constant draaien op een lage duty cycle oid?
Als ik voor mijn fans de luchtsnelheid bereken rekening houdend met de netto doorvoer oppervlakte van de fans dan kom ik bij 20% duty cycle (325 rpm) op 0,67m/s. En dat is dan als het ware de lucht snelheid "in de fan", dit zal in de kast lager liggen.
Ik kwam ergens tegen dat voor fermenteren 0,8m/s optimaal is en voor drogen 0,5m/s. Zonder anemometer is dit niet nauwkeurig te bepalen maar mijn fans komen hier dus wel bij in de buurt.
Ik wil proberen om mbv een tweede fan die niet aangedreven is de ingaande luchtstroom te meten, geen idee of dit gaat werken, de luchtstroom moet dan namelijk wel voldoende zijn zodat de fan uit zichzelf gaat draaien en dat is maar de vraag.
Als dit werkt kan ik het gemiddelde nemen tussen de 2 fans en dat grofweg als luchtsnelheid in de kast hanteren.
RPM meting werk met deze fans gewoon als ze niet aangedreven worden omdat het vierdraads fans zijn, dit vereist enkel een pull up weerstand en heb ik ook al getest.
Puur informatief hierbij ook even de berekeningen voor mijn fans:
Fan gat diameter: 76,838 mm
Oppervlakte: 46,37 cm2
Hub diameter: 32,6 mm
Oppervlakte: 8,35 cm2
Nettto oppervlakte doorvoer: 38,02cm2
(deze oppervlakte is gelijk aan een vierkante koker van 6,17cm x 6,17cm, met deze waarde is het mogelijk om de luchtsnelheid te berekenen)
Max RPM: 1880 +/10%
Min RPM: 325
Max Airlfow: 53.3 m³/h / 31.37 CFM
Min Airflow: 9.17 m³/h / 5.4 CFM
Air speed bij netto oppervlakte
1880 RPM: 3,19m/s
325 RPM: 0,67m/s
Benodigd
Fermentatie: 0,8m/s = 387 RPM
Drogen: 0,5m/s = 242 RPM