Zelfbouw droogkast o.b.v. Raspberry Pi/Mycodo

Gestart door floriske.nl, september 07, 2018, 11:00:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

floriske.nl

#90
Citaat van: Tjoepie op februari 01, 2019, 08:19:47 AM
Cliffhanger!!!! :-))

Sneak preview:



Aansluitingen:

2x AM2302 (3,3V - GND - GPIO)
2x 12V PWM Fan (12V - GND - RPM GPIO (met pull-up naar 3,3V) en PWM GPIO)
1x I2C (5V - GND - SDA GPIO - SCL GPIO)
1x Relais (3,3V VCC - GND - 8x GPIO)
1x 5V out tbv relais bord
1x 5V out tbv R-Pi
1x Power in (12V - 5V - GND)

Verder blijven alle I/O pins van de r-pi ook toegankelijk op de header.

In principe zijn hiermee 2 droogkasten aan te sturen met 1 R-pi (1x fan, 1x AM2302 en 4x relais per kast)

BertM


floriske.nl

#92
Jep. Als breakout er bovenop inderdaad.

De componenten komen uit China dus die laten nog even op zich wachten gok ik.

De aansluiting voor de relais is "dubbel" uitgevoerd. Deze kan op zowel 10 pins schroef terminal als 10 pins 2.54mm header afgemonteerd worden. Dus ofwel bekabeld aangesloten ofwel direct aan het relais bord als je hetzelfde 8v bordje hebt als ik.

Tjoepie

Wauw, nice!!! Heb je deze zelf laten etsen? En mocht alles werken dan heb ik zeker interesse  :-)))

floriske.nl

Zelf getekend in Designspark en in China laten produceren.

Ik heb 10 stuks laten maken en daarvoor ook de componenten besteld dus er komen er een aantal beschikbaar. Uiteraard tegen een schappelijke prijs.

Verder zal ik als alles goed blijkt te werken de design files etc. vrij geven voor de mensen die er daarna nog eentje zouden willen laten maken of een eigen variant willen maken.

Kiepje

Geweldig zeg! Ben zelf al een heel eind gekomen maar zou graag gebruik willen maken van het voorstel. Ik krijg het niet netjes in de kuggis.

Tjoepie

Citaat van: floriske.nl op februari 14, 2019, 09:21:44 AM
Ik heb 10 stuks laten maken en daarvoor ook de componenten besteld dus er komen er een aantal beschikbaar. Uiteraard tegen een schappelijke prijs.

Dan wil ik wel op de lijst  0:-)  :-)))

floriske.nl

#97
Het is even stil in dit topic helaas  :-)L

Ik wacht nog op wat onderdelen en heb momenteel weinig tijd om aan de kast te werken. Wel wat kleine vorderingen gemaakt en dat zijn de gaten voor de voedings aansluitingen voor de bevochtiger en verwarming. Hier komen 2 PowerCon outlets in te zitten. Deze komen aan de achterzijde van de binnenwand omdat ik dat simpelweg mooier vind maar dat is wel ff prutsen  W!nk




Fredrossi

Ziet er allemaal super uit, vooral dat breakout bord!

Misschien een brutale vraag, maar ik hoop dat je me wil helpen : alles heb ik aan de praat gekregen, behalve de fan, zoals ik even terug aangaf.
Het instellen van de rest is redelijk straight forward, maar van pwm heb ik geen kaas gegeten blijkbaar  :-(
Voor zover ik weet heb ik alles aangesloten zoals op je schema, maar zou je evt genegen zijn om wat screenshots te maken van hoe jouw instellingen zijn in mycodo v.w.b. de instelgegevens?

Op die manier kan ik een kijken wat ik in moet vullen, nu is dit eigenlijk domweg vanalles proberen. Ik weet alleen niet wat exact in te vullen bij de gegevens, output en functie.
Als ik aan de hand van een voorbeeld kan zien wat ik instellen moet, dan weet ik ook meteen of ik hardware-matig iets niet goed gedaan heb, zo kan ik fouten makkelijker opsporen.....

Die fan is het laatste wat me nog rest, behalve dat mijn vriendin het ook redelijk beu begint te worden (de keukentafel is al bijna 5 weken bezet door kabels, kastjes e.d.  :-O  )

Mijn fan draait nog steeds altijd op volle toeren, wat ik ook ingeef. Pigpiod werkt overigens wel, zag ik in het logbestand.

Groeten Fred.
Doe mar normaal, ik ben al gek zat.

floriske.nl

#99
Ik heb mycodo op het moment niet draaien. Alles ligt uit elkaar.

Uit mijn hoofd stel je een pwm output in op de juiste io pin en kun je dan met het duty cycle veld testen of je pwm werkt.

Als je dezelfde fans als ik hebt moet je RPM gpio via een 1K weerstand aan 3,3V. De RPM draad van je fan sluit je ook aan op dezelfde gpio pin. Het is verder van belang dat de gnd van je fan en de gnd van de Raspberry Pi aan elkaar hangen (het is sowieso verstandig om alle DC gnd's aan elkaar te hangen)

PWM loopt via de level shifter naar gpio18

Fredrossi

Alles is exact hetzelfde, op een touchscreen na.
Ik blijf je topic met grote belangstelling volgen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Misschien even een week pauze houden en er fris weer aan beginnen.

Iets zit er hier niet goed, maar wat ...??

P.s. mooie projecten die je reeds gemaakt hebt op je site  C00L
Doe mar normaal, ik ben al gek zat.

floriske.nl

#101
Het zal inderdaad wel een instelling oid zijn als je dezelfde fans als mij gebruikt.

Thx voor de complimenten! Je hebt de projecten op mijn oude wordpress site gevonden vermoed ik? Die site staat nog wel online maar niet meer direct zichtbaar omdat ik die niet echt meer actief bij hield.

Fredrossi

Inderdaad.

Ik ben niet van het snel opgeven, doe ik nu ook niet, maar soms is het beter alles even los te laten om fris weer verder te gaan. Ondertussen genieten van de kennis van anderen hier op het forum.
Gelukkig is het weer goed voor mijn hammen, die drogen momenteel rustig op zolder  W!nk
Doe mar normaal, ik ben al gek zat.

floriske.nl

Even vlug m'n R-Pi aangeslingerd

Output settings:

Pin: 18
Library: Any Pin, <= 40kHz
Frequency: 25000
Invert signal: uit
Current draw: 0

Pigpiod setting onder configure - Raspberry Pi: 5 ms (slower)

Fredrossi

Nondej......  :-XX

Alles reeds aan de kant voor vandaag. Zal komende week eens kijken, maar ga uit zelfbescherming nu even het weekend eindigen zonder een volle tafel  :-)

De genoemde instellingen zijn in ieder geval wel hoopgevend ( niet degene die ik had in ieder geval)
Doe mar normaal, ik ben al gek zat.