Zelfbouw droogkast o.b.v. Raspberry Pi/Mycodo

Gestart door floriske.nl, september 07, 2018, 11:00:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

floriske.nl

Ik ben al een tijdje fanatiek bezig met m'n bbq/kamado en wil zelf graag ook Panchetta, Coppa e.d. kunnen maken (ben nog een complete beginneling op dit gebied maar gaat vast goed komen).

Dus afgelopen week heb ik de eerste stap gezet naar een zelfbouw droogkast en de volgende zaken besteld:

- Raspberry Pi 3 B+ met behuizing etc.
- AM2302
- 8 voudig relais bordje (overkill wellicht maar was niet veel duurder dan 4-voudig W!nk )
- 20x4 LCD

De overige zaken wil ik gaan aanschaffen als ik de R-Pi etc. draaiend heb.

floriske.nl

#1
In dit deel van het forum al redelijk wat projecten zitten bekijken en daaruit komt eigenlijk direct een vraag naar voren:

Ik zie dat vrijwel iedereen z'n fan hard aan- en uit schakelt of d.m.v. een dimmer of separate controller langzaam laat draaien.

Zelf wil ik dit deel ook door de R-Pi laten regelen. Deze heeft een PWM output en RPM input en Mycodo heeft ook een PWM PID controller in de software zitten.

Hiermee moet in mijn ogen een laag CFM 80mm PWM fan prima en nauwkeurig aan te sturen zijn.

Zijn er hier ook mensen die het op deze manier gedaan hebben? Ik kwam dit in de projecten die ik aangekeken heb dus eigenlijk nog niet tegen.

Edit:

Ik vind het altijd leuk om wat verder in bepaalde zaken waar ik niks van af weet te duiken en heb ook nog even wat verder zitten neuzen om gewenste airflow, daarbij kwam ik in een ander topic de volgende waarden tegen:

Citeer0,8 m/sec tijdens de fermentatie periode (bij een luchtvochtigheid van zo'n 90-95%)
Wanneer de luchtvochtigheid afgebouwd wordt na het fermenteren tot 85-90%, dan verlaagd hij de luchtverplaatsing tot 0,5 m/sec.

Bij ventilatoren wordt natuurlijk gerekend in luchtverplaatsing, niet in lucht snelheid, deze is namelijk afhankelijk van waar je de lucht in/doorheen blaast. Daar zijn weer calculators/formules voor als het om buizen of kokers gaat.

Mijn kennis gaat echter niet ver genoeg om te bepalen of dit dan ook geld voor in dit geval een koelkast met een rond gat als outlet. Ik kon hier ook niet echt iets over vinden.

Kun je dit dan ongeveer berekenen door de diameter van de outlet dan als "buis" te zien? Tenslotte komt de koelkast op een bepaald moment op een vaste "druk" en dan zal de flow door het geheel nagenoeg constant zijn (met uiteraard wat drukverlies). Of ligt het toch wel wat ingewikkelder dan dat? Daar kwam ik dus nog niet uit.

Stel dat je door een buis van 80mm deze snelheden wil bereiken dan zou je de volgende luchtverplaatsing nodig hebben:

0,8m/s -> 8,5 CFM
0,5m/s -> 5,3 CFM

Dat zou dan weer terug te rekenen zijn naar fan RPM's.


Uiteraard is dit dus allemaal puur hypotetisch en meer "hardop denken".

Edit 2:

Inmiddels al weer iets verder mbt het aansturen van een pwm fan met de R-Pi, dit kan rechtstreeks mits het pwm circuit van de fan 3.3V is en geen 5V.

RPM uitlezen kan ook, maar nog niet eenduidig gevonden of dit rechtstreeks kan. De een zegt van wel, de ander van niet.

Drukverlies/flow meten op de outlet kan in principe ook. Je hebt dan een fan nodig die een rpm puls levert ook als deze niet op spanning staat. Deze zet je in de outlet en zal vanzelf gaan draaien door de luchtstroom. Aan de hand van het rpm en de specs van deze fan kun je dan de luchtstroom berekenen aan de uitgaande kant. Maar of Mycodo daar iets mee kan ... nog geen idee.

BertM

houd er rekening mee dat de (goedkope) fans vaak niet starten op een lagere stroom/Spanning.

PWM is leuk, maar lijkt me een beetje overkill voor een droogkast.

floriske.nl

Dat is bekend. Zal een fan moeten zijn die en lagere rpm's kan draaien en dan ook nog een rpm signaal afgeeft.

In geval van pwm zal een fan waarschijnlijk wel wat makkelijker starten dan bij simpelweg een lagere spanning.

Ach, overkill maar zoals je al zegt: wel leuk ;-)

floriske.nl

Bovenstaande blijkt in de basis prima te kunnen in Mycodo. PID controller met Rpm sensor als input en pwm als output. Ik heb nog niet uitgevogeld of je ook op basis van vergelijken van 2 inputs kan werken.

De meeste fans blijken verder een interne PWM pull-up naar 5V te hebben, sommigen kunnen ook met 3,3V overweg maar desondanks wordt toch aangeraden om gebruik te maken van een voltage shifter om van de 3,3V van de R-Pi 5V te maken. Daar zijn nogal wat varianten van dus dat wordt het volgende om uit te zoeken.

Wat betreft de rpm input: in geval van een fan met open collector rpm sensor is het niet meer dan een kwestie van een pull-up weerstand op de rpm sensor draad welke in een bepaalde stroom resulteert. In geval van de fans die ik op het oog heb is dit 5mA wat neer komt op 3.3V/0.005A = 660 Ohm

Weer wat verder dus

floriske.nl

Raspberry pi is inmiddels binnen. Sensor en relais bord helaas nog niet. Maar in ieder geval alvast Raspbian en Mycodo kunnen installeren.

Voor het omzetten van het PWM signaal van 3.3V naar 5V inmiddels ook een level shifter besteld obv BSS138 mosfet transistors. Dat was wel een kostbare aangelegenheid: € 0,84 voor 5 stuks viervoudige bordjes  W!nk

BertM


floriske.nl

Bedankt. Dit is allemaal weer nieuwe kost voor me. Ik zoek graag e.e.a uit voor ik ergens aan begin  W!nk

Ik heb geen haast met dit projectje en maak straks ook eerst een test opstelling met alle randapparatuur voordat ik voor een koelkast ga kijken.

Sensor en breadboard voor de R-Pi zijn vandaag binnen gekomen. De fans heb ik vandaag besteld. Luchtbevochtiger wordt waarschijnlijk een Medisana UHW. Goedkoop, stil en krijgt prima reviews (alleen wel een gedrocht om te zien  :-)) )

Nu alleen nog verwarming uitzoeken. Heater strip of terrarium lamp,  daar ben ik nog niet uit.

floriske.nl

Om maar even te weten dat dit project niet nu al een stille dood gestorven is  W!nk

Ik wacht nog op de laatste zaken van Aliexpress voor de proefopstelling. Als deze binnen zijn ga ik eerst alles op een breadboard opzetten en testen en als dat werkt op zoek naar een koelkast.

Dit projectje blijft dus lopen zij het gestaag, ik heb geen haast  Sm*g

floriske.nl

#9
Inmiddels met de proefopstelling op een R-Pi breakout/breadboard begonnen:

- AM2302 werkt
- 20x4 LCD werkt
- fan PWM werkt
- fan RPM werkt ook maar geeft nog niet altijd de juiste waarde aan (moest uiteindelijk software PWM gebruiken ipv hardware PWM om betrouwbare RPM's te krijgen)

Volgende stap: de relais module aansluiten en testen en dan kan ik op zoek naar een koelkast.

Voor de luchtbevochtiger twijfel ik nog tussen:

https://www.google.com/shopping/product/2379659785677676430

En

https://www.aliexpress.com/item/Xiaomi-Mijia-deerma-5L-Air-Humidifier-for-Baby-Family-Pregnant-in-Bedroom-Office-household-AC-ON/32918778375.html

De verwarming ben ik ook nog niet helemaal uit. Terrarium lamp of verwarmingsstrip. Dus als iemand daar nog tips voor heeft

Ceriel

Mooi project. Ik denk niet dat er veel verschil zit tussen het verwarmen met een lamp of een strip. Hoe ga je deze schakelen?
Mijn kast heeft een verwarmingslint van 50W geschakeld op max RV, waardoor de temperatuur oploopt en de koelkast zal inschakelen.
Als het maar droog blijft....

floriske.nl

De hele kast wordt d.m.v een R-Pi met Mycodo aangestuurd. Ik ben dus nog redelijk flexibel in op basis van welke variabelen in ga schakelen.

Ik kan me bijvoorbeeld zomaar voorstellen dat bij max Rv zowel de compressor als de verwarming aan gaan in tegenstelling tot de een op de ander te laten reageren. Maar dat is pas goed te testen als de kast klaar is.

floriske.nl

Voor geĂ¯nteresseerden heb ik 2 linkjes naar de tot nu toe aangeschafte materialen en het aansluitschema toegevoegd aan de openingspost. Op dit moment nog beiden work in progress en nog niet volledig uitgevoerd en getest (bijvoorbeeld de 2e fan als flow meter gebruiken, daarvan moet nog blijken of dit wel aat werken).

BertM


floriske.nl

Thx! Als aangegeven gaat het gestaag, maar er is vooruitgang  W!nk

Ik twijfel nog steeds over de luchtbevochtiger, de medisana is de logische keus maar man wat is dat ding lelijk  :-)))

https://www.google.com/shopping/product/2379659785677676430

En

https://www.aliexpress.com/item/Xiaomi-Mijia-deerma-5L-Air-Humidifier-for-Baby-Family-Pregnant-in-Bedroom-Office-household-AC-ON/32918778375.html