Zelfbouw droogkast o.b.v. Raspberry Pi/Mycodo

Gestart door floriske.nl, september 07, 2018, 11:00:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

Kiepje

Hoi Floriske,
Kun je wat meer details geven over de witte hoogglans onderplaat en deksel/behuizing. Die wil ik ook!

BertM

Citaat van: Kiepje op december 29, 2018, 09:35:19 AM
Hoi Floriske,
Kun je wat meer details geven over de witte hoogglans onderplaat en deksel/behuizing. Die wil ik ook!
Ik zeg IKEA

Tjoepie


floriske.nl


floriske.nl

Ik zelf gebruik de bak overigens op z'n kop met een plaatje populieren multiplex in de deksel gelijmd. Dit maakt het vast schroeven van alle onderdelen een fluitje van een cent en geeft het geheel meteen ook mee stevigheid.

Kiepje

Dank allen. Deze ook gelijk besteld.
Enne, gelukkig nieuwjaar!

floriske.nl

#36
Gisteren weer wat vorderingen gemaakt, het gat voor de outtake fan in de koelkast gemaakt. Helaas liep de gatzaag 1 x weg omdat de kernboor van de doorn eigenlijk net wat te kort is tov de zaag. Dus wat kleine krasjes waar ik mee zal moeten leren leven  

Voor de bekabeling heb ik een klein stukje pvc buis in de zijwand gestoken wat onder de bovenzijde van de koelkast uit komt. Daar heb ik voldoende ruimte om de bekabeling door te geleiden.








floriske.nl

Ik wil ook graag even brainstormen over iets:

De meesten gebruiken een inlet fan om luchtstroom in de kast te creëren maar ik vroeg me af of een outlet fan niet beter zou zijn?

Een inlet fan veroorzaakt in eerst instantie een redelijk geconcentreerde/gerichte luchtverplaatsing waardoor je producten op de ene plek meer luchtstroom zullen ervaren dan op de andere.

Een outlet fan zal naar mijn (wellicht onbetrouwbare W!nk ) logica daarentegen een algemenere verplaatsing in de kast creëren. Of vergis ik me dan?

Tjoepie

Ik heb een outlet fan. Deze zuigt lucht uit de kast en blaast dit naar buiten. Deze wordt geregeld door de pwm van mycodo en draait daardoor mooi langzaam.
Hierdoor ontstaat er ook geen overdruk maar onderdruk in je kast en kan de deur nooit open geduwt worden (die kans lijkt me sowieso nihil, maar nu weet ik het zeker).

Ik denk dus dat je beredenering klopt

floriske.nl

#39
Dat is inderdaad ook een goed argument.

Verder kwam ik in de tussentijd op een engels talig forum over kweekkassen een stukje tegen over inlet vs outlet en ook daarin werd bevestigd dat een outlet fan in principe voor een 'rustigere' luchtstroom zorgt dan een inlet fan.

In topics over PC koeling kom je verder tegen dat inlet fans (overdruk) voor betere koeling zorgen dan outlet fans (onderdruk) maar dat is in deze niet van toepassing.

Heb jij je fan overigens constant draaien op een lage duty cycle oid?

Als ik voor mijn fans de luchtsnelheid bereken rekening houdend met de netto doorvoer oppervlakte van de fans dan kom ik bij 20% duty cycle (325 rpm) op 0,67m/s. En dat is dan als het ware de lucht snelheid "in de fan", dit zal in de kast lager liggen.

Ik kwam ergens tegen dat voor fermenteren 0,8m/s optimaal is en voor drogen 0,5m/s. Zonder anemometer is dit niet nauwkeurig te bepalen maar mijn fans komen hier dus wel bij in de buurt.

Ik wil proberen om mbv een tweede fan die niet aangedreven is de ingaande luchtstroom te meten, geen idee of dit gaat werken, de luchtstroom moet dan namelijk wel voldoende zijn zodat de fan uit zichzelf gaat draaien en dat is maar de vraag.
Als dit werkt kan ik het gemiddelde nemen tussen de 2 fans en dat grofweg als luchtsnelheid in de kast hanteren.

RPM meting werk met deze fans gewoon als ze niet aangedreven worden omdat het vierdraads fans zijn, dit vereist enkel een pull up weerstand en heb ik ook al getest.

Puur informatief hierbij ook even de berekeningen voor mijn fans:
CiteerFan gat diameter: 76,838 mm
Oppervlakte: 46,37 cm2

Hub diameter: 32,6 mm
Oppervlakte: 8,35 cm2

Nettto oppervlakte doorvoer: 38,02cm2
(deze oppervlakte is gelijk aan een vierkante koker van 6,17cm x 6,17cm, met deze waarde is het mogelijk om de luchtsnelheid te berekenen)

Max RPM: 1880 +/10%
Min RPM: 325

Max Airlfow: 53.3 m³/h / 31.37 CFM
Min Airflow: 9.17 m³/h / 5.4 CFM

Air speed bij netto oppervlakte
1880 RPM: 3,19m/s
325 RPM: 0,67m/s

Benodigd
Fermentatie: 0,8m/s = 387 RPM
Drogen: 0,5m/s = 242 RPM

Tjoepie

Ik heb hem inderdaad continue draaien op de laagste stand. Verder geen berekeningen gedaan  :-)))
Van het weekend gaat er een panchetta in. Dit is het eerste stuk vlees wat in de kast gaat met deze nieuwe configuratie.

floriske.nl

#41
Ok, ik ben benieuwd!

Inmiddels heb ik van een 75mm pvc koppelstuk 2 ringen gezaagd, deze zullen dienen als afstandhouders/fan ducts voor de ventilatoren (de wand van de koelkast is dikker dan de fans). Op de laatste foto heb ik er eentje ter illustratie op z'n plek gezet, ik moet deze nog definitief vast zetten.

Ook al komt er toch een fan filter over het gat ga ik nog proberen de rand wat te fatsoeneren zodra de ring op z'n plek gelijmd zit.






floriske.nl

#42
Ik ben nog eens aan het rondneuzen geweest voor wat betreft de verwarming.

Ik wil eigenlijk geen keramische lamp gebruiken maar liever iets als een heat pad oid waarmee de warmte gelijkmatiger is.

Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met andere soorten verwarming dan keramische lampen?

Een PTC panel heater op een aluminium plaat/heatsink zou bijvoorbeeld ook nog kunnen:

https://nl.farnell.com/dbk/hp06-2-07-240/heater-ptc-f-plate-50w/dp/4408410?st=ptc%20heater

Edit: deze kwam ik ook nog tegen in mijn zoektocht, 40W en 60cm lang, die zou ik bijvoorbeeld in de deur kunnen monteren.

https://www.ebay.nl/itm/Wall-mounted-Electric-Shoe-Dryer-Rail-Rack-Heater-Boot-Warmer-Sterilizer-2-Pairs/362397151513?hash=item54608db119:g:cewAAOSwk-5bWbBl:rk:4:pf:0

robbierut

Ik zie bij veel kasten zowel een inlaat als een uitlaat fan. Alleen lucht eruit pompen werkt natuurlijk niet, die moet ergens vandaan komen. Wat je wilt doen met puur een gat als inlaat kan natuurlijk wel.

Qua verwarming heb ik echt geen idee, maar ik heb zelf dit ding besteld toen ik dingen voor mijn kat aan het bestellen was: https://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbed_kattenkussen/dekens/395111

De hoop is dat ik die kan gebruiken voor zowel de droogkast mocht ik ooit gaan fermenteren (die kans is niet heel groot) en mocht er iets met de kat zijn, ga ik hem even daarvoor gebruiken. Uiteraard wel goed schoonmaken tussendoor en uit de zak halen.
45 graden voor de mat lijkt mij opzich genoeg om de koelkast (heb maar een tafelmodel) wel goed op temperatuur te houden.

BertM

Citaat van: robbierut op januari 04, 2019, 07:27:48 PM
De hoop is dat ik die kan gebruiken voor zowel de droogkast mocht ik ooit gaan fermenteren (die kans is niet heel groot)

Zonder fermenteren geen goede droge worst...