Zelfbouw droogkast o.b.v. Raspberry Pi/Mycodo

Gestart door floriske.nl, september 07, 2018, 11:00:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

floriske.nl

Citaat van: robbierut op januari 04, 2019, 07:27:48 PM
Ik zie bij veel kasten zowel een inlaat als een uitlaat fan. Alleen lucht eruit pompen werkt natuurlijk niet, die moet ergens vandaan komen. Wat je wilt doen met puur een gat als inlaat kan natuurlijk wel.
...

Wat ik me herinner vanuit de tijd dat ik nog fanatiek met PC modding en koeling bezig was is dat je bij gebruik van 100% identieke in- en outlet fans geen over-of onderdruk on je kast creëert. Het nadeel daarvan is dat de luchtstroom waarschijnlijk minder uniform zal zijn.

Met over- of onderdruk creëer je ook 'natuurlijke' luchtstroom op plekken waar deze niet specifiek door de fans veroorzaakt wordt.

Uiteraard moet er dan wel een plek zijn waar de lucht de kast in kan

Tjoepie

Ik heb ook onderin een gat in de kast als inlaat en boven een gat met fan die heel langzaam draait als uitlaat. Dit veroorzaakt een hele kleine luchtstroom.

robbierut

Citaat van: BertM op januari 04, 2019, 08:33:55 PM
Citaat van: robbierut op januari 04, 2019, 07:27:48 PM
De hoop is dat ik die kan gebruiken voor zowel de droogkast mocht ik ooit gaan fermenteren (die kans is niet heel groot)

Zonder fermenteren geen goede droge worst...

Ik dacht dat dat alleen was voor het mooie schimmellaag op salami etc en niet nodig was op de Nederlandse gedroogde worst zoals drentse, groningse etc? Maargoed, in principe moet het kunnen met het ding wat ik besteld heb :)

BertM

Citaat van: robbierut op januari 05, 2019, 03:37:58 PM

Ik dacht dat dat alleen was voor het mooie schimmellaag op salami etc en niet nodig was op de Nederlandse gedroogde worst zoals drentse, groningse etc? Maargoed, in principe moet het kunnen met het ding wat ik besteld heb :)

Nee fermentatie heb je nodig om je zuurgraad omlaag te brengen anders bederft je worstje. Dit doet de melkzuur bacterie in je worstje.
Voor de schimmel op je buitenkant heb je alleen een wat hogere vochtigheid nodig.

Tuurlijk kan dit in elke kast met een controller, ik gebruik mijn droogkast ook voor bijvoorbeeld kaas en zelfs voor het maken van Azijn. Voor die laatste moet je een aantal weken op 30 graden zitten om je bacterie aan het werk te krijgen.

robbierut

#49
Citaat van: BertM op januari 05, 2019, 06:58:15 PM
Citaat van: robbierut op januari 05, 2019, 03:37:58 PM

Ik dacht dat dat alleen was voor het mooie schimmellaag op salami etc en niet nodig was op de Nederlandse gedroogde worst zoals drentse, groningse etc? Maargoed, in principe moet het kunnen met het ding wat ik besteld heb :)

Nee fermentatie heb je nodig om je zuurgraad omlaag te brengen anders bederft je worstje. Dit doet de melkzuur bacterie in je worstje.
Voor de schimmel op je buitenkant heb je alleen een wat hogere vochtigheid nodig.

Tuurlijk kan dit in elke kast met een controller, ik gebruik mijn droogkast ook voor bijvoorbeeld kaas en zelfs voor het maken van Azijn. Voor die laatste moet je een aantal weken op 30 graden zitten om je bacterie aan het werk te krijgen.

Ah thanks. Dan ga ik toch maar even op zoek naar een goede warmtebron zodra ik aan de slag ga met worst.

floriske.nl

Wat is er mis met sous vide fermenteren?

Ik heb straks maar 1 kast en wilde eigenlijk een sous vide stick aan gaan schaffen voor het fermenteren.

BertM

Citaat van: floriske.nl op januari 07, 2019, 12:54:03 PM
Wat is er mis met sous vide fermenteren?

Ik heb straks maar 1 kast en wilde eigenlijk een sous vide stick aan gaan schaffen voor het fermenteren.
Is niets mis mee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tjoepie

Citaat van: robbierut op januari 07, 2019, 12:17:56 PM
Ah thanks. Dan ga ik toch maar even op zoek naar een goede warmtebron zodra ik aan de slag ga met worst.

Ik moet zeggen, ik heb een 20 w terrarium lampje en die warmt de koelkast in no time op hoor. Het is een behoorlijk kleine en zeer goed geïsoleerde ruimte. Dus heel veel verwarmingsvermogen heb je niet nodig.

robbierut

Citaat van: Tjoepie op januari 07, 2019, 01:08:50 PM
Citaat van: robbierut op januari 07, 2019, 12:17:56 PM
Ah thanks. Dan ga ik toch maar even op zoek naar een goede warmtebron zodra ik aan de slag ga met worst.

Ik moet zeggen, ik heb een 20 w terrarium lampje en die warmt de koelkast in no time op hoor. Het is een behoorlijk kleine en zeer goed geïsoleerde ruimte. Dus heel veel verwarmingsvermogen heb je niet nodig.

Ik heb mijn originele post aangepast, zo te zien is de heatpad kapot want hij wordt uberhaupt niet warmer dan 20 graden waarbij hij volgens specificaties naar 30 zou moeten. Ga even contact opnemen met de verkoper.

Tjoepie

Citaat van: robbierut op januari 07, 2019, 02:19:17 PM
Ik heb mijn originele post aangepast, zo te zien is de heatpad kapot want hij wordt uberhaupt niet warmer dan 20 graden waarbij hij volgens specificaties naar 30 zou moeten. Ga even contact opnemen met de verkoper.

Mijn terrarium lamp wordt wel veel heter dan 30 graden trouwens, ik heb hem laatst even vastgepakt om te voelen of hij aan het verwarmen was en dat vonden mijn vingers echt niet grappig  :-)))

BertM

Citaat van: Tjoepie op januari 07, 2019, 04:15:13 PM
Mijn terrarium lamp wordt wel veel heter dan 30 graden trouwens, ik heb hem laatst even vastgepakt om te voelen of hij aan het verwarmen was en dat vonden mijn vingers echt niet grappig  :-)))
Warm hé
Heb die lamp achter een dimmer zitten, anders gaat het veel te hard.

floriske.nl

Dus als ik het goed begrijp is 20 à 30W aan verwarming meer dan voldoende? Heb namelijk leuke PTC heaters gezien welke in diverse vermogens leverbaar zijn.

floriske.nl

Citaat van: Tjoepie op januari 03, 2019, 03:21:26 PM
Ik heb een outlet fan. Deze zuigt lucht uit de kast en blaast dit naar buiten. Deze wordt geregeld door de pwm van mycodo en draait daardoor mooi langzaam.
Hierdoor ontstaat er ook geen overdruk maar onderdruk in je kast en kan de deur nooit open geduwt worden (die kans lijkt me sowieso nihil, maar nu weet ik het zeker).

Ik denk dus dat je beredenering klopt

Gebruik jij eigenlijk hardware PWM of software PWM voor je fan?

Ik lees overal dat hardware PWM beter is maar in mijn proef opstelling liep de fan vele malen mooier op software PWM met veel minder RPM schommelingen.

Het voordeel van software PWM is dat je niet gebonden zit aan 1 PWM kanaal maar deze kan je in principe op iedere io pin gebruiken. Meerdere fans op verschillende snelheden aansturen kan dan dus ook.

BertM

Citaat van: floriske.nl op januari 08, 2019, 08:57:20 PM
Dus als ik het goed begrijp is 20 à 30W aan verwarming meer dan voldoende? Heb namelijk leuke PTC heaters gezien welke in diverse vermogens leverbaar zijn.
Yep!

Tjoepie

Citaat van: BertM op januari 08, 2019, 07:57:47 PM
Warm hé
Heb die lamp achter een dimmer zitten, anders gaat het veel te hard.

Ik heb er geen dimmer tussen zitten, maar door de pid regeling gaat dat eigenlijk prima.